نوشته شده توسط : مریم

اعضای خانواده با سابقه انوروزیس باید تشویق شوند که تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از حمایت اخلاقی کودک برخوردار شوند.
این دانش که یکی دیگر از اعضای خانواده داشت و مشکل را از بین برده بود میتواند درمانی باشد.
مدیریت مقدماتی با تمرکز بر اصلاح رفتار و تقویت مثبت اغلب مفید است.
تنها درمان هایی که در آزمایش های تصادفی اثربخش بوده اند عبارتند از: درمان با زنگ هشدار و درمان با دسموپرسین استات یا ايمي پرامين

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی شب ادراری

 

علت، انواع، تشخیص و درمان گیاهی شب ادراری در کودکان

در این مقاله دلیل های شب ادراری کودکان در سنین مختلف (کودکان ۳، ۸ و ۱۰ ساله) را بررسی می کنیم و به مادران روش های متفاوت درمان و برخورد با مسئله شب ادراری را آموزش خواهیم داد.

در این مقاله ما از مشاوره مشاورین مطرح تهران استفاده کرده و نظرخواهی کردیم، پس با اطمینان بالا مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

در این مقاله سوالات بسیاری نیز توضیح داده شده اند، سوالاتی درباره قرص شب ادراری کودکان، شب ادراری کودکان در طب سنتی، شب ادراری دکتر روازاده، شب ادراری در کودکان ۳ و ۸ ساله و اسپری شب ادراری کودکان که به مرور به تمامی آن ها پاسخ داده خواهد شد.

اگر حوصله مطالعه تمام این محتویات را ندارید می توانید با کلیک روی هرگزینه از جدول پائین به قسمتی که علاقمند به مطالعه آن هستید مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: قرص ایمی پرامین برای شب ادراری

 
برای کودکان مبتلا به الرویز شب ادراری اولیه،
درمان با آلرژی زا به صورت روزانه حدود 4 در هفته کاهش می یابد و تقریبا نیمی از بیماران به مدت 3 ماه پس از درمان خشک می شوند .
(قدرت توصیه [SOR]: A، بر اساس یک بررسی منظم از آزمایشهای کنترل تصادفی همگن (RCTs)). داروهای دسموپرسین (DDAVP) و داروهای سه حلقه ای در طول درمان،
روزانه 1 تا 2 عدد در هفته را کاهش می دهند، هرچند این اثر پس از درمان به پایان نرسیده است (SOR: A، بر اساس SR از RCT های همگن).
آموزش تخت خشک با زنگ هشدار منجر به کاهش بیشتر شبهای خیس شده بر روی هشدارها می شود (SOR: A، بر اساس بررسی سیستماتیک RCT های همگن).
 

شب ادراری چیست؟

شب ادراری امری ناخودآگاه است و فرد بر آن اراده‌ای ندارد. در واقع این مشکل زمانی بروز می‌کند که مثانه فرد در طول خواب آن‌قدر پر می‌شود که ظرفیت آن تکمیل شده و ادرار اضافی را به شکلی غیرارادی خارج می‌کند. درعین‌حال حس پر بودن مثانه آن‌قدر قوی نیست که فرد را از خواب بیدار کند تا ادرار را دفع کند. از دلایل شب ادراری می‌توان به وجود اختلال در هورمون‌های بدن، مشکل مثانه، ناآرامی هنگام خواب، مصرف دارویی خاص، مشکلات روانی و یا ژنتیک اشاره کرد، اما یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر نیز تغذیه است.


هشدارها دارای میزان موفقیت بالا با تعهد هستند؛ دسموپسین خوب برای کاهش موقت است
زگیل شبانه برای کودکان خجالت آور است و به والدین ناخوشایند است.
اگر چه دوره ای که معمولا خوش خیم و خود محدود است، بسیاری از خانواده ها می خواهند درباره گزینه های درمان بدانند.
آلارم Enuresis میزان موفقیت بسیار زیادی در دستیابی به حوادث خشک در طول درمان و نگهداری شبهای خشک را دارد.
موفقیت آلارم مستلزم یک کودک و خانواده انگیزه به همراه تعهد وقت و تلاش برای مدت 3 تا 6 ماه است.
از آنجا که دسموپرسین به سرعت در حال خواب آلودگی را کاهش می دهد، انتخاب خوبی برای استفاده موقعیتی مانند خواب خواب، کمپینگ و تعطیلات است.
دسموپسین دارای واکنشهای جانبی کمتری مانند تحریک بینی، حالت تهوع و سردرد است،
اما والدین باید مصرف آب شبانه را حداقل برای جلوگیری از عوارض جانبی مسمومیت نادر آب به حداقل برسانند.
فقدان سود دسموپرسین و ترکیب زنگ هشداردهنده ممکن است تا حدی ناشی از نادیده گرفتن یادگیری باشد،
در صورتی که دسموپرسین هشدار لازم را برای نابودی نادیده بگیرد.
از آنجاییکه داروهای سه حلقه ای بر سود دسموپرسین تأثیری ندارند، باید به دلیل عوارض جانبی قند خون و نتایج بیش از حد تهدید کننده زندگی،
عوامل خط دوم را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: شب ادراری چیست

 

علت شب ادراری

شب ادراری دارای دلایل مختلفی است، اما یکی از عمده ترین دلیل های آن در کودکان ۷ و ۸ ساله با ورود به دبستان و استرس های زیاد ناشی از جو تحصیلی مدرسه ایجاد می شود. در قسمت زیر برخی علل شب ادراری را بررسی می کنیم:

  • ناپایداری مثانه
  • تأخیر در تکامل مغزی
  • خواب سنگین
  • اختلالات روانی
  • اختلالات سیستم اعصاب
  • مثانه نوروژنیک
  • بیماری‌های وراثتی
  • عفونت
  • استرس
  • بیماری‌های عضوی ناحیه مثانه یا آلت تناسلی
  • شلی یا کاهش ظرفیت مثانه
  • کمبود هورمون ضد ادرا

شما می توانید در این ویدئو تمام محتویاتی که مورد نیازتان است را مشاهده کنید.

اگر بخواهیم دلایل عادی‌تری را بررسی کنیم که با درمان‌های خیلی سریع هم جواب بدهد و مشکل شب‌ادراری کودک برطرف شود، به چند مورد می‌توانیم اشاره کنیم.

گاهی وقت‌ها خوردن مایعات بیش از اندازه قبل از خواب باعث بروز این عارضه می‌شود یا اینکه ممکن است به بچه قبل از خواب شیشه شیر، چای و نبات یا مایعات دیگر بدهیم.

بهتر است این را بدانیم که با یک حرکت خیلی ساده می‌توانیم قسمت عمده ای از مشکلات شب ادراری در کودکان را درمان کنیم.

معمولاً خانواده ساعت خواب کودک را می‌دانند، مثلاً اگر بچه ما ساعت ۱۱ شب می‌خوابد ما تقریباً از ساعت ۹ شب به بعد مایعات را فقط در حد رفع عطش کودک، به او مایعات بدهیم،

مثلاً در حد یک استکان کوچک آب به او بدهیم و از دادن مایعات دیگر مثل آبمیوه یا حتی میوه‌های پرآب مثل پرتقال، نارنگی، خیار، کاهو یا میوه‌های خیلی سرد به کودک خودداری کنیم و زمانش را به عقب‌تر موکول کنیم، یعنی چند ساعت قبل از خواب، مایعات مربوطه را به کودک بدهیم.

حتی بچه‌هایی که عادت به شیر خوردن در شب دارند، خانواده ها می توانند این عادت را آرام‌آرام از کودک بگیرند و خوردن شیر را به ساعات روز موکول کنند.

گاهی وقت‌ها در اثر عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادرار کودک دچار این مشکل می‌شود، گاهی وقت‌ها مثانه کودک به اندازه کافی رشد نکرده و حجم مثانه هنوز کوچک است، به خاطر همین خیلی سریع ادرارش می‌گیرد و خودش را خیس می‌کند. اینها عوامل و علائمی هستند که با مراجعه به پزشک خیلی سریع می‌توانیم اینها را برطرف کنیم. 

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث بروز شب ادراری در کودک شود مشکلات وراثتی است. این را باید بررسی کنیم که آیا در خانواده مادری یا پدری مشکل ‌شب‌ ادراری وجود داشته یا نه؟ بنابراین بررسی مسائل وراثتی در کودک هم جزو نقطه نظراتی هست که می‌تواند به ما کمک کند از جهت اینکه درمان را به چه شکلی جلو ببریم. 

 

بیشتر بخوانید: علت شب ادراری




در حالی که یک اختلال جدی پزشکی نیست، خوابیدن و خوابیدن می تواند اثرات گسترده ای بر روی کودک و خانواده داشته باشد.
مرطوب کردن بستر ممکن است با اجتماعی شدن کودک مواجه شود و می تواند منجر به استرس شدید در خانواده شود.
صبر و درک، دو چیز که اغلب در اواسط شب به دلیل کمبود عرضه می شوند، کلید تشخیص چگونگی حل این مسئله هستند.

شايد دشوارترين جنبه زودرس شبانه تأثير آن بر عزت نفس کودک باشد.
تختخواب می تواند منبع خجالت برای کودکان باشد و باعث می شود آنها از فعالیت های خاصی از سن،
مانند sleepovers، اجتناب کنند. والدین ممکن است با مرطوب شدن فرزند خود ناامید شوند، زیرا این زمان صرفه جویی در وقت، انرژی و پول است.
اگر چه اختلاف نظر در مورد آنچه که مشروط به خواب می شود، وجود دارد،
یک کودک مبتلا به زگیل شب ادراری اولیه به عنوان کسی که برای 6 ماه متوالی خشک نشده است تعریف می شود.
خبر خوب این است که این مشکل در طول زمان خود را حل و فصل می کند. هر ساله، 15 درصد از کسانی که در معرض غذا قرار می گیرند بدون درمان خشک می شوند.
نمودار این را ثابت می کند


سن ................... درصد
5 ساله ................... 20٪
6 ساله ....................... 12٪
7 ساله ....................... 10٪
8 ساله ................... 7٪
9 ساله ................... 6٪
10 ساله ................... 5٪
11 ساله ................... 4٪
12 ساله ................... 3٪
13 ساله ................... 2-1 / 2٪
14 ساله ................... 2٪
15 ساله ..................... 1-1 / 2٪
16 ساله ....................... 1٪
 

بیشتر بخوانید: علت شب ادراری ناگهانی در کودکان

علت شب ادراری ناگهانی در کودکان

برای این مورد دلایل متعددی وجود دارد که باید حتما پیگیری و درمان شود.

دلیل اول: یکی از آن دلایل، ممکن است تولد نوزاد جدید در خانواده باشد. فرزند بزرگ‌تر می‌بیند نوزادی به دنیا آمده که احیاناً شب جایش را خیس می‌کند، شیر می‌خورد قبل از خواب، حرکات کودکانه از خودش نشان می‌دهد و همینطور بازگشت به کودکی دارد، یعنی شب موقع خواب جایش را خیس می‌کند. ممکن است عمدی باشد و ممکن هم هست که کاملاً ناآگاهانه این اتفاق بیفتد.

دلیل دوم: دومین دلیل ممکن است جدایی و طلاق گرفتن پدر و مادر باشد. یعنی وارد شدن یک شوک می‌تواند این قضیه را در کودک تشدید کند. 

دلیل سوم: همینطور اختلافات و کشمکش‌های درون خانواده. ممکن است وقتی که پدر و مادر جلوی کودک با هم دعوا و کشمکش می کنند، کودک به مدت یک هفته، ده روز، یک ماه دچار شب‌ادراری شود.

دلیل چهارم: از دیگر موارد، ممکن است مسافرت رفتن باشد. در طول سفر ممکن است دچار این مشکل شود و وقتی برگردید به حالت اولیه برگردد.

دلیل پنجم: فوت یکی از عزیزان و اطرافیان می تواند کودک را دچار این مشکل بکند.

دلیل ششم: تحقیر کردن و تنبیه کردن بیش از حد کودک، درباره هر چیزی، چه درباره درس، چه درباره دوستش یا خواهر و برادرش ممکن است که کودک را به این عارضه نزدیک کند.

دلیل هفتم: همینطور یکی از مهم‌ترین دلایلش، ترس و اضطراب شدید است که ممکن است در اثر هر چیزی باشد، حتی مثلاً شنیدن صدای سگ یا تاریک شدن ناگهانی ساختمان یا اتاق یا ماندن در آسانسور یا هر دلیل دیگری که ترس و اضطراب را در کودک بالا ببرد هم ممکن است یکی از دلایلی باشد که به شکل ناگهانی کودک دچار شب‌ادراری شود.

دلیل هشتم: دیدن مناظر وحشتناک، فیلم‌های ترسناک یا حتی دیدن کارتون‌هایی که در آنها هیروها و قهرمان‌هایی به شکل ترسناک طراحی شده‌اند و همینطور بازی‌های کامپیوتری که شکل و شمایل ترسناکی دارند که ممکن است باعث به‌وجود آمدن خواب بد و شب‌ادراری در کودک شوند.

مدرسه: دلیل هفتم از ترس و اضطراب صحبت شد، دلیل ششم از تحقیر و تنبیه صحبت شد که جمع بندی این دو دلیل می تواند در مدرسه هنگام ارائه درس، پرسش و پاسخ، ارتباط با یک فرد خاص در مدرسه و ... رخ دهد.

در قسمت شب ادراری در کودکان هشت ساله به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که اگر کودک به شکل ناگهانی دچار این عارضه بشود معمولاً درمان راحت‌تر صورت می‌گیرد. یعنی با برداشتن آن عامل استرس‌زا یا هیجان‌آور، به مرور این قضیه حتی بدون استفاده از دارو یا درمان‌های خاص ممکن است برطرف شود.

اگر احیاناً این قضیه حل نشود شاید با بردن کودک نزد یک روان‌شناس و تعریف کردن قضیه و استفاده از چند دوره کوتاه بازی درمانی و رفتار درمانی بتوانیم این مشکل کودک را بدون استفاده از دارو برطرف کنیم.

یادگیری برای خشک شدن در شب
بیشتر کودکان در 3 تا 5 سالگی خشک می شوند. کودکان به دو دلیل به خشکی شبانه دست می یابند.
اولا اگر مثانه یک سیگنال را به مغز ارسال کند و آن را با ادرار پر کند، مغز یک سیگنال را به عقب می دهد تا مثانه را آرام نگه دارد تا ادرار بیشتری داشته باشد.


دوم، اگر مثانه قادر به نگهداری تمام ادرار تا صبح نباشد، تا زمانی که کودک از خواب بیدار شود و به حمام برود،
همچنان به مغز می رسد. خواب بیداری به دلیل تاخیر در یادگیری یک یا هر دو از این مهارت ها رخ می دهد
 

بیشتر بخوانید: علت شب ادراری ناگهانی در کودکان

علل
یکی از مهم ترین مواردی که در مورد ادرار کردن در ذهن دارید این است که این روند تحت کنترل داوطلبانه نیست.
قسمت های فردی و اعصاب سیستم ادراری باید به صورت یکپارچه برای انجام ادرار موفقیت آمیز انجام شود.
همانطور که عضلات مثانه منقبض می شوند، اسفنکتر ادراری شل شده و اجازه می دهد ادرار به داخل مجرای ادرار منتقل شود و از بدن خارج شود.
ارتباط بین گروه عصبی و عضلانی که پیوند مثانه و مغز را پیوند می دهند بسیار پیچیده است و سن های مختلفی را که کودکان خشک می شوند توضیح می دهند.
جدول زمان بندی زیر نشان دهنده توسعه کنترل مثانه است:
 
  • 18 ماه: کودک ناآگاه از پر شدن یا تخلیه مثانه است.
  • سن 18 تا 24 ماه: کودک دارای احساس آگاهانه تخلیه مثانه است.
  • 2-3 سال طول می کشد: اکثر کودکان توانایی خودارضایی ادرار را متوقف می کنند و مهارت های مناسب برای صبحانه را توسعه می دهند.
  • سن 3-5 سال: اکثر کودکان کنترل ادرار را دریافت کرده و روز و شب خشک هستند
 

بیشتر بخوانید: شب ادراری بیماری است یا نشانه

شب ادراری بیماری است یا نشانه؟

شب ادراری در کودکان یک نشانه است و لزوما یک بیماری محسوب نمی شود. شب ادراری ممکن است جزئی از روند تکامل مثانه باشد که در سه تا پنج سالگی اتفاق می افتد و یا ممکن است نشان دهنده بیماری های خطرناک دستگاه ادراری یا مغزی ـ نخاعی باشد.

اما در قسمت قبل تعریف شب ادراری چیست؟ بیان شد که شب ادراری برای کودکان زیر ۶ سال معنای بیماری ندارد و در قسمت قبل شب ادراری ناگهانی در کودکان دلیل هایی برای شب ادراری ناگهانی در کودکان توضیح داده شدند که روش های حل آن ها نیز بیان شد.

اما کودکانی که به شکل ناگهانی دچار این قضیه نشده‌اند و مسئلۀ شب‌ادراری‌شان طولانی شده و نیاز به درمان‌های متعددی دارد، معمولاً کودکانی که زمینه‌های وراثتی دارند در آنها درمان شب‌ادراری طولانی تر خواهد بود.

مسئله بدی خواب عمیق در کودک است که مانع از این می‌شود که هشدارهای مثانه را در هنگام پر شدن دریافت کند، بنابراین آنقدر مثانه کودک پر می‌شود که ناخودآگاه کودک ادرارش را در تختش تخلیه می‌کند که کاملاً ناآگاهانه و غیرعدی است.  بنابراین خواب عمیق هم می‌تواند در شب ادراری کودکان تأثیرگذار باشد.

عدم تعادل هورمونی یا شب‌ادراری‌هایی که ریشه در عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادرار در کودک دارند. حتماً باید با مراجعه به پزشک، داروی خاصی تجویز شود و درمان سریعا صورت بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: درمان شب ادراری کودکان با طب سنتی

اگر چه بسیاری از عوامل وجود دارد که به الرویسید شبانه کمک می کند، اکثر کودکان پروسه بیماری را در بر نمی گیرند که باعث می شود خواب آنها را توضیح دهد.
با این حال، مطالعات رسمی نشان داده است که خطر داشتن یک کودک مبتلا به زگیل شبانه به شدت تحت تأثیر وراثت قرار می گیرد.
اگر یکی از والدین رختخواب را به عنوان یک کودک بپوشاند، فرزند آنها 44 درصد بیشتر از این است که این کار را انجام دهد. اگر والدین هر دو زرده تخم مرغی داشته باشند،
این احتمال به 77٪ افزایش می یابد.
 
ظرفیت تخمدان کاهش یافته است. یکی دیگر از عواملی که ممکن است فیزیکی باشد. کودکان مبتلا به اسهال شبانه اغلب ظرفیت مثانه کمتری نسبت به همسالان خود دارند.
هنگامی که این کودکان در شب بخوابانند، مثانه آنها کمتر قادر است تا تمام ادرار خود را تا صبح نگه دارد
 
افزایش تولید ادرار در شب. مغز هورمون را در شب به نام وازوپرسین آزاد می کند که باعث کاهش میزان ادرار کلیه ها می شود.
(این کار با دفع دوباره آب از ادرار به جریان خون انجام می شود.) کاهش تولید ادرار در شب باعث می شود کودک تا صبح بدون نیاز به ادرار بخوابد.
اگر چه تحقیق در این زمینه غیرقابل حل است، به نظر می رسد که برخی از کودکان مرطوب می کنند زیرا آنها این هورمون را به اندازه کافی تولید نمی کنند.

بیشتر بخوانید: شب ادراری کودکان سه ساله

 
اختلال تحریک پذیر بعضی از کودکان مبتلا به اختلال تحریکی یا عدم توانایی پاسخ دادن به سیگنال بدن هستند که زمان ادرار شدن است.
علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که کودکان تجربه زایمان شبانه را تجربه می کنند.
 
یبوست. اگر کودک در رکتوم خود مدفوع زیادی داشته باشد، ممکن است در برابر مثانه فشار آورد.
این می تواند سیگنال های عصبی را "اشتباه" کند، و باعث می شود مثانه اعتقاد داشته باشد که آن بیشتر از آنچه ممکن است باشد.
یک رکتوم کامل نیز ممکن است میزان ادرار مثانه را که می تواند نگه داشته شود، کاهش دهد و مثانه زمانی که کودک ادرار می کند، مثانه پاک شود.
والدین اغلب شگفت زده می شوند که با درمان یبوست، گهگاه گرسنه گاهی کاهش یا حتی درمان می شود.


عوامل روانشناسی. اگرچه کودکان پس از یک دوره اضطراب عاطفی ممکن است دچار لکنتومی شبانه شوند، اما مشکلات روحی باعث بروز زودرس شب ادراری نمی شوند.
 
سوء استفاده جنسی. سوءاستفاده جنسی ممکن است یک عامل در کودکان مبتلا به مسائل زایمان باشد که پیش از این رشد کرده است.
علائم دیگری که ممکن است سوء استفاده جنسی را مشخص کنند ممکن است .
عفونت مزمن ادراری، ترشحات ناشی از عفونت های جنسی، خارش واژن یا درد، مراجعات مکرر به پرستار مدرسه و یا خواب آلودگی باشد.
 
اگر نشانه های فیزیکی را پیدا کنید که مشکوک به سوء استفاده جنسی هستید،
بلافاصله توسط یک متخصص حرفه ای که سوء استفاده جنسی از کودک را انجام می دهد،
از جمله متخصصان بازرسی سوء استفاده جنسی (SANEs)، بلافاصله مورد بررسی قرار گیرد.
این پرستاران ثبت شده در معاینات فیزیکی برای قربانیان تجاوز جنسی به طور ویژه آموزش می دهند.
مراکز حمایت از کودکان کودکان و خانواده های آنها را برای کمک به فرزندان دوستانه، مکان های امن برای کودکان فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: انواع شب ادراری

 

انواع شب ادراری

  • شب ادراری اولیه بیشتر جنبه ارثی دارد و از ابتدا بوده و قطع نشده است.
  • شب ادراری ثانویه بعدها در اثر یک عامل به وجود می آید. درباره شب ادراری ثانویه حتما باید علت اصلی درمان شود، مانند درمان عفونت ادراری، رفع سندرم‌های خودایمنی و بیماری‌های آلرژیک، درمان بیماری‌های متابولیک مثل دیابت و... .
 

بیشتر بخوانید: رفع شب ادراری در کودکان

والدین کودکان چگونه تشخیص می دهند که شب ادراری کودکان، بیماری جنبه بیولوژیکی و یا روانشناسی دارد؟ آیا علائم بالینی خاصی وجود دارد که والدین متوجه این مسئله بشوند؟

معمولا افرادی که زمینه های ژنتیکی در آنها وجود دارد، وقفه ای در نحوه مشکل شب ادراری در آنها دیده نمی شود. اما چنانچه به طور مثال برای ۶ ماه کودک دچار شب ادراری نشده و پس از این مدت آن را تجربه می کنند، باید موارد ثانویه و عوامل روانی عامل بیماری مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است استرس های محیط، تولد کودک جدید در خانواده، تغییر محل مدرسه، جدایی پدر و مادر از یکدیگر و …در روند بیماری تاثیر گذار باشد. این در حالی است که حتی برای کودکانی که از ابتدا تا به حال تجربه شب ادراری داشته اند نیز فشارهای محیط می تواند اوضاع را وخیم تر کند. بنابراین توصیه می شود این کودکان از موارد استرس زا و حتی تماشای فیلم های مهیج و انجام بازی های کامپیوتری تا حدودی دور نگه داشته شوند.

















 


:: بازدید از این مطلب : 696
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

حباب نفس
چگونه کودک احساسی می تواند از درمان کودکان استفاده کند

در این تکنیک بازی درمانی، درمانگر از حباب ها برای توضیح یک مفهوم مهم برای کودک استفاده می کند

او با حباب با کودک شروع خواهد شد. در حالی که آنها سرگرم کننده هستند،
او به کودک توضیح می دهد که می تواند حباب های بزرگتر را با در نظر گرفتن نفس عمیق و دمیدن به آرامی دم کند. این ها "نفس های حباب" هستند .
و آنها نیز قدرت را برای نگرانی و اضطراب نیز دارند.
پس از آن کودک می تواند نفس های حباب را تمرین کند و حباب ها را با بزرگ شدن و نفوذ کند کند

این تکنیک یک راه عالی برای معرفی تنفس ذهنی و همچنین مکانیسم خوب برای مقابله با احساسات شدید مانند خشم یا اضطراب است

بیشتر بخوانید: بازی درمانی نمادی

 

بازی های نمادی در بازی درمانی

تخیل در کودکان حرف اول را می زند، اصولا خلاقیت در کودکان از همین تخیل نشئت می گیرد. یکی از سوالات مهم مادرها و پدرها این است:

  • آیا اجازه دهیم کودک ما، انقدر خیال پردازی کند که این خیال پردازی ها منجر به دروغ گفتن نیز شود؟
  • تا چه سنی مرزی برای خیال پردازی های کودک خود قرار ندهیم؟
  • اکر خیال پردازی کودک ما منجر به آسیب به اطرافیان شد چگونه او را متوجه کنیم؟

 

بیشتر بخوانید: بازی درمانی در منزل

و سوالات بیشمار فراوانی که همگی در طی یک گفت و گوی دوستان با خانم بیتا صدیقیان پاسخ داده می شوند.

اما چگونه می توان خیال پردازی و نمادی سازی را در بازی های کودک به کاربرد؟

پاسخ به این سوال راحت است، کودک برخی اوقات با یک لیوان پلاستیکی آب خوری ادای یک هواپیما را در می آورد که در هوا پرواز می کند.

یا با یک خودکار یک پروانه را شبیه سازی می کند.

یک قوطی کبریت را به یک ماشین تعبیر می کنند

برای کمک به خیال پردازی های کودک خود سعی کنید، سعی کنید از کاردستی شروع کنید، کاردستی ها می توانند شبیه سازهای بسیاری خوبی برای کودکان باشند.

برای مثال ساخت ماشین با شیشه نوشابه خانواده، ساخت ماهی های مختلف با کاغذ رنگی، و...

برای مراجعه به صفحه کاردستی ها این آدرس را ذخیره نمائید. آدرس صفحه کاردستی



بیشتر بخوانید: انواع روش های بازی درمانی



دومین تکنیک داستان
این تکنیک روایی درمان می تواند به کودک کمک کند تا جزئیات درمان های خود را با درمانگر (و همچنین والدین و / یا دیگر بزرگسالان مورد اعتماد در صورت نیاز) به اشتراک بگذارند.
در طول جلسه درمان، درمانگر به آرامی کودک را تشویق می کند تا از طریق حوادث آسیب دیده، از جزئیات مربوط به آنچه که به آنها اتفاق افتاده، تشویق شود.
هنگامی که این رویداد به طور کامل مشخص شده است و توسط درمانگر به خوبی درک شده است، او را تشویق خواهد کرد که کودک "داستان دوم" را بگوید.
داستان دوم همان داستان در مورد رویداد آسیب زا است، اما تمرکز بر واکنش کودک به این رویداد است به جای جزئیات وقایع.
کودک ممکن است دشوار باشد تا اثرات تروما را توصیف کند،
اما تمرکز بر روی خود و نقش او در داستان می تواند به او حس آژانس و استقلال داده شود که ممکن است او قبلا نداشته باشد.

درمانگر او را تشویق می کند که در مورد رویداد و پاسخ او از لحاظ نقاط قوت او فکر کند - چقدر شجاع او در مورد آن صحبت کرده است،
چقدر سخت است که او از این رویداد زنده بماند و راه هایی که از زمان وقوع آن رشد کرده است.

این تکنیک یک راه عالی برای گرفتن کودک برای تمرکز بر نقاط قوت او است تا اینکه در مورد جزئیات آسیب های آسیب دیده (Kilpatrick، n.d.) متمرکز شود.

بیشتر بخوانید: بازی درمانی خلاقیتی

 

بازی های خلاقیتی در بازی درمانی

کودکان با خلق یک وسیله به ابراز احساسات خود می پردازد. موسیقی، نقاشی، خمیر بازی، شن بازی یا حتی داستان گویی همه راه هایی برای ابراز احساسات کودک شما است. بسیاری از روانشناسان از روی نقاشی کودکان می توانند به ترس و اضطراب های آن ها آشنایی پیدا کرده و راه های درمان متفاوت تری را پیش بگیرند یا از روی اشکالی که از طریق خمیربازی می سازند نیز به احساسات او دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: بازی درمانی گروهی

بازی درمانی گروهی

با توجه به تاثیرات محیطی مثل تعداد کم فرزندان در یک خانه یا خانواده، تمام شدن عمر تعامل در حین بازی با همسالان در کوچه به دلیل ساختار زندگی های امروزی، مواظبت بیش از حد خانواده ها از فرزندان خود، بسیاری از کودکان ایرانی به مشکل خود محورى (Ego centerism) دچار می شوند.

بازی درمانی گروهی یکی از راه های تضمین شده از بین بردن این مشکل در کودکان امروزی است.

به مرور کودک با افزايش توانائى‌هاى شناختى علاوه بر يادگيرى راه‌هاى ايجاد رابطهٔ سالم و مناسب از خود محورى خارج شده و گرايش به جمع و گروه دوستان را به بازى‌هاى انفرادى ترجيح می دهد.

 آکسلين اعتقاد دارد که بازى درمانى گروهى براى کودکانى که مشکلات و ناسازگارى‌هاى اجتماعى دارند به همان ميزانى که بازى‌درمانى انفرادى در درمان عاطفى کودکان تأثير دارد مناسب مى‌باشد.

بازی درمانی گروهی بر دو نوع متجانس و نامتجانس است. در بازی درمانی متجانس تمام شرکت کنندگان دارای مشکلات مشابهی هستند در صورتی که در بازی درمانی نامتجانس شرکت کنندگان هیچ مشکل مشابهی می توانند نداشته باشند. 

در بازی درمانی گروهی نامتجانس کودکان فرصت یادگیری مهارت های اجتماعی بیشتری خواهند داشت.

 
 


:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

تکنیک های درمان کودک: درمان رفتاری و بیشتر
تکنیک های دقیق که ممکن است در دورۀ درمان کودک اعمال شود، بستگی به نوع درمان دارد.
بعضی از تکنیک های رایج و مبتنی بر شواهد، و همچنین نوع درمان که معمولا در آنها یافت می شوند، در زیر شرح داده شده اند.

بسیاری از تکنیک های بازی درمانی وجود دارد که اثبات شده است که موثر، سرگرم کننده و جذاب برای کودکان است. بازی احساس ورد یکی از این روش هاست.
این با درمانگر شروع می شود که از فرزند خواسته تا احساساتی که پسر و دختر از سن آنها تجربه می کند، لیست کند.
درمانگر هر حرفی را بر روی یک کارت یا یک قطعه کاغذ بنویسد، یا اگر یک کودک برای خواندن خیلی خواند، نمایشی از احساسات را به تصویر بکشد.
هنگامی که کودک از احساس کلمات برای نشان دادن بیرون می آید، درمانگر کارت های احساساتی را در مقابل کودک تشکیل می دهد.

بعد، درمانگر یک ظرف از نشانه های کوچک مانند تراشه های پوکر را بیرون می آورد و توضیح می دهد که این ها "احساسات" هستند.
او یک داستان شخصی (واقعی یا داستانی) را نشان می دهد که احساسات مثبت و منفی را که فرد ممکن است .
حس کن درمانگر سپس علامت هایی را در کارت های احساساتی قرار می دهد که مربوط به احساسات ذکر شده در داستان است

بیشتر بخوانید: بازی درمانی چیست؟

در مرحله بعدی، درمانگر به فرزند یک داستان مشابه در مورد یک کودک خود سن خود را بگویید.
این داستان تهدیدی نیست، اما احتمال بیشتری برای احساسات مثبت و منفی خواهد داشت.
درمانگر ظرف را به کودک هدایت می کند و به او یادآوری می کند که کارت های احساساتی را نشان می دهد که نشان می دهد چگونه آنها احساس می کنند .
فرزندانشان در داستان هستند.

سرانجام، درمانگر کودک را تشویق می کند داستان خود را، بیشتر ترجیحا در مورد زندگی خود، بگوید.
برای هر داستان کودک می گوید، او همچنان به شناسایی احساسات که در هر مناسبت آورده است ادامه خواهد داد.
درمانگر داستانها را ادامه خواهد داد تا زمانی که کودک مسائل عمده ای را که با او درگیر است مطرح کند.

بیشتر بخوانید: انواع روش های بازی درمانی

 

انواع بازی درمانی

بیشتر بخوانید: بازی درمانی فعال

بازی درمانی فعالی (Active play therapy)

در این روش بازی درمانی به کودک تعدادی اسباب بازی محدود داده می شود و درمانگر همزمان بازی با کودک او را به سمت یک سناریو خاص سوق می دهد برای مثال کودکی که برادر یا خواهر تازه متولد شده دارد و با او دچار مشکلی است بازی مار پله یا فوتبال مناسب او نیست، بهتر است او با کودک خیالی خود بازی کند و در آن بازی کنش و واکنش های کودک سنجیده می شود.

درمان گر شروع به محبت بیش از حد به نوزاد خیالی می کند تا از این طریق حس حسادت کودک را برانگیخته کند یا از طریق اولویت دادن به نوزاد در تمامی مراحل بازی سعی می کند رفتار متقابل کودک را با فرزند تازه متولد شده بسنجد.

بیشتر بخوانید: بازی درمانی غیرفعال

بازی درمانی غیرفعال (Stimulus situation)

در این بازی درمانی هیچ سناریو از پیش تعیین شده ای نیست. بازی درمانگر با مشخص کردن حیطه محدودی سعی می کند خود را در اختیار کودک قرار داده تا کودک درباره سناریوی این بازی نظر بدهد از این طریق کودک می تواند به تخیل خود جامع عمل بپوشاند و آن را بهبود بدهد. 

با توجه به اینکه اسم این روش بازی درمانی غیرفعال است اما کودک و تخیل او حضور فعالی در این سناریو دارند.

حس مفید بودن یکی از مهم ترین احساساتی است که کودک می تواند از بازی درمانگر خود در این وضعیت دریافت کند.

کودک در بازی درمانی احساسات خود را بیش از پیش می شناسد احساساتی که خیلی از افراد شاید تا سنین میانسالی شناخت درستی از آن ها نداشته باشند.

براساس نظر فروید کودک با تکرار به کمال می رسد در روش بازی درمانی کودک پیاپی درگیر تکرار احساسات خود است و با شناخت هریک از آن ها و کنترلشان در موقعیت های مختلف به مهارت های مورد نیاز می رسد.

احساسات و هيجاناتى که در اثر موقعيت بازى درمانى در کودک ايجاد مى گردد به چهار صورت قابل شناسائى است. يک مشاور يا روان درمانگر بايد نسبت به اين احساسات توجه نموده، و بعد از شناسائى نسبت به حمايت و ياورى کودک اقدام نمايد .

  • کودک مسئولیت احساس خود را برعهده می گیرد که اصولا با نهاد اول شخص (من) بیان می شود: مثلا در حین بازی می گوید: من دوستت دارم، من ازت متنفر هستم، من می خوام بزنمش، من میخوام ...
  • کودک مسئولیت احساس خود را بر عهده نمی گیرد که این نوع بیان احساسات در کودکان به ندرت اتفاق می افتد در این روش کودک عروسک خود را وارد به اعتراف به احساسات خود او می کند. برای مثال به عروسک می گوید اعتراف کند که مادر کودک را دوست ندارد و از او متنفر است یا از زبان عروسک می گوید که مادرش را دوست ندارد.
  • کودک بصورت مستقیم به فردی که از دنیای واقعی اوست احضار احساس می کند مانند: مامان دوست دارم، بابا دلم برات تنگ شده و ...
  • کودک می تواند احساسات خود را نسبت به وسائل فیزیکی یا فردی تخیلی در ذهنش نسبت دهد برای مثال با کوبیدن عروسک روی زمین باعث احساس ناراحتی خود را از اسباب بازی نشان دهد.

بیشتر بخوانید: انواع بازی درمانی

 
بازی دیوانه
بازی دیوانه که توسط پاتریشیا دیویدسون توسعه داده شده و توسط سالن، کادوسون و شافر (2002) توصیف شده است،
می تواند برای نشان دادن کودکان به این امر که احساس خشم و تشویق آنها برای بیان آن در یک راه سالم است، مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین می تواند برای کارهای دیگر احساسات مانند غم و اندوه یا اضطراب نیز تنظیم شود
اول، درمانگر مجموعه ای از بلوک ها را می گیرد (برای بازی، می تواند مقوا، چوبی یا پلاستیکی باشد) و آنها را به طور مساوی بین خود و کودک تقسیم کند.
بعد، او قواعد را توضیح می دهد: هر شخص یک بار در طول نوبت یک بلوک را در بالای بلوک شخص دیگری قرار می دهد.
آنها نوبت های متناوب تبدیل خواهند شد و در هر نوبت، آنها چیزی غیر عادلانه یا چیزی را که عصبانی می شوند به اشتراک می گذارند

درمانگر می تواند با چیزهای احمقانه یا نادرست شروع کند، مانند: "این باعث می شود که من دیوانه ام، زمانی که می خواهم خارج از منزل بازی کنم .
اما باران می بارد" یا "منصفانه نیست که من بتوانم آب نبات را برای هر وعده غذا بخورم!" در نهایت، چیزهایی که بیشتر مربوط به مسائل کودک است.

هنگامی که تمام بلوک ها جمع می شوند، کودک را به فکر کردن درباره ی چیزهایی می کند که آنها را خشمگین می کند،
چهره ای را نشان می دهد که نشان دهنده چگونگی احساس (چهره ی دیوانه) است و تمام بلوک ها را از بین می برد.

این تکنیک اجازه می دهد کودک به بحث در مورد خشم خود،
یک ورزش است که ممکن است نا آشنا در صورتی که کودک مورد استفاده قرار گیرد به احساس مانند آن قابل قبول است برای بیان چنین احساسات.
این امر همچنین به کودک فرصت می دهد که این خشم را به شیوه ای سالم و سالم اجرا کند.

بیشتر بخوانید: بازی درمانی چیست؟

 

منظور از بازی درمانی چیست؟

امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می شود. بازی درمانی به کودکان کمک می کند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف که ویژگی های روانی خود را بشناسند.

در این نوع درمان، به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.

در کودکان بی قرار حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و براحتی هم متوقف نمی شوند، بازی کمک می کند تا تنش آنها آرام شود یا کودکانی که مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته اند، می توانند از طریق بازی درمانی تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند. درمانگر از طریق بازی درمانی یک موقعیت بازی را به صورت کلی ایجاد می کند که کودک بتواند ترس و تنش خود را بیرون بریزد، در حقیقت در بازی درمانی کودک «خود درونی اش» را نشان می دهد.

شدت احساساتی که برخی کودکان در طول بازی درمانی از خود نشان می دهند گاهی بسیار تعجب آور است، احساساتی چون تنفر، ترس، تنهایی، ناامنی، احساس شکست، بی کفایتی و احساس ناخواسته بودن از این گونه احساسات است و غالبا شروع این احساسات باعث محرومیت و انحراف شخصیت کودک می شود. 

در بازی درمانی پس از آن که کودک بازی با وسایل را شروع کرد، درمانگر با دقت اعمال و گفتار او را تحت نظر می گیرد و با مشاهده رفتارش در ضمن بازی به نگرانی های او پی می برد و پس از تفسیر و نتیجه گیری از عملکردهای کودک، راه حل هایی مناسب برای مشکلات او ارائه می کند.

اگر کودک تمایل به بازی نداشته باشد، مشاور باید او را تشویق کند، اگر کودک ساکت بماند و بازی نکند، مشاور بازی با اسباب بازی ها را شروع می کند و بتدریج از کودک دعوت می کند که در بازی شرکت کند.

درمانگر در طول درمان و هنگام کار با کودکان، باید بپذیرد که کودک دلایلی برای هر آنچه که انجام می دهد دارد و مسائل زیادی وجود دارد که ممکن است برای کودک مهم باشد در حالی که قادر نیست آنها را با درمانگر خود در میان بگذارد.

برای این که درمانگر در بازی درمانی موفق باشد، باید دارای ویژگی هایی چون قابل اعتماد بودن، پذیرا بودن و احترام به کودک باشد. در بازی درمانی باید شرایطی فراهم شود که کودک به درمانگر خود اعتماد و احساس کند که افکار و احساساتش مورد توجه درمانگر قرار گرفته است.

در درمان کودکان، بازی به عنوان یک وسیله ارتباطی نیز به کار می رود.
با مشاهده کودک هنگام بازی می توانیم به میزان توانایی و درک او در زمینه های گوناگون مانند ارتباط برقرار کردن با دیگران، درک او از مردم و همچنین درکی که از خود دارد،
پی ببریم رفتارها، نظرات، احساسات و چگونگی ابراز وجود کودک در بازی به ما کمک می کند که به مشکلاتش و این که او دنیای اطراف خود را چگونه می بیند، پی ببریم


بیشتر بخوانید: بازی درمانی فیزیکی

 
بازی حرکت آهسته
این روش می تواند برای کمک به کودک در مورد کنترل خود استفاده شود.

آن را با درمانگر آغاز می شود که توضیح می دهد که چه کنترل کننده ای است و توضیح می دهد که چگونه ما گاهی اوقات دشوار نگه داشتن کنترل خودمان است .
اگر ما در حال حرکت بسیار سریع
او از کودک می خواهد که نشان دهد که این حرکت سریع چگونه به نظر می رسد. این یک فرصت عالی برای کودک است که حرکت کند و برخی انرژی اضافی را بسوزاند!

بعد، او مجموعه ای از کارت هایی را معرفی می کند که برای انجام دادن کار کودکان مانند بازی کردن در فوتبال، صعود کردن به دیوار سنگ یا نوشتن یک نامه عمل می کند.

کودک یک کارت را در یک زمان انتخاب می کند و هرچیزی را که بر روی آن است، انجام می دهد،
اما با پیچ و تاب می شود - او باید آن را در حرکت کند کند! او برای این یک دقیقه کامل در این فعالیت آهسته حرکت می کند و یک ساعت کرونومتر می تواند استفاده شود.
اگر چند فرزند وجود دارد، آنها می توانند به نوبت عمل کنند و هم زمان یکدیگر.
این بازی یک راه سرگرم کننده برای کودکان است تا در مورد مفهوم کنترل خود و در مورد آنها برای ساخت آن از طریق بازی یاد بگیرند


بیشتر بخوانید: تکنیک های بازی درمانی

 

بازی‌ درمانی چیست؟ تکنیک های بازی درمانی

بازی از ضروریات زندگی کودکان است.

کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می دهند. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا می کند و به وسیله آن می تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی را در خود پرورش دهد.

آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند.

کودک در بازی نیازهای حسی ــ حرکتی خود را برآورده می سازد و انرژی خود را تخلیه می کند که این کار باعث افزایش آرامش او می شود، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود.

در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیت های کودک کمک می کند.

ویژگی های رفتاری کودکان در بازی هایشان کاملا مشخص می شود. به عنوان مثال کودکی که در جستجوی قدرت است، معمولا در بازی نقش رهبر، رئیس، فرمانده یا حتی نقش مدیر مدرسه را بازی می کند یا یک کودک پرخاشگر ممکن است در بازی، عروسک هایش را بزند یا اسباب بازی هایش را بشکند.

پرخاشگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازی کودک نمایان می شود. کودک پرخاشگر ممکن است به وسیله چاقو یا قیچی بر میز و اسباب بازی ها حمله کرده و محیط را به یک میدان جنگ تبدیل کند. درواقع کودک دنیای خود را با اسباب بازی هایی که در دسترس دارد، فرافکنی می کند.

در بازی درمانی باید شرایطی فراهم شود که کودک به درمانگر خود اعتماد و احساس کند که افکار و احساساتش مورد توجه درمانگر قرار گرفته است.






 


:: بازدید از این مطلب : 745
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طبق ماده‌ (۱۲) قانون پولی و بانکی، به عنوان بانکداردولت شناخته شده و موظف به نگاهداری حساب‌های دولتی و انجام تمام عملیات بانکی داخل و خارج از ایران بوده است؛ اما ساختار متمرکز این ‌بانک و فقدان شعبه‌ و واحد عملیاتی در سراسر ایران از دهه‌های قبل منجر به آن شد که وظایف عمده‌ شعبه‌ای مربوط به ایفای تکالیف بانکداری دولت و بویژه نگهداری حساب‌های دولتی به طور موقت به برخی بانک‌های دولتی واگذار شود.

ضمن آنکه ادامه این روند نگهداری حساب‌های دولتی در بانک های تجاری تبعات و معضلات دیگری هم به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به «تعدد و پراکندگی حساب‌ها نزد شبکه‌ بانکی»، «عدم امکان کسب اطلاع از وضعیت حساب‌ها»، «عدم امکان ایفای کامل تکالیف بانک مرکزی در تودیع صد در صدی وجوه دولتی از بانک‌های عامل»، «زمان‌بر بودن فرایند وصول درآمدهای دولتی» و «عدم امکان نظارت و کنترل برخط و مؤثر بر امور خزانه‌داری‌کل» اشاره کرد.

از این رو با توجه به معضلاتی که اشاره شد، قانونگذار در ماده‌ی (۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله‌ پنجم توسعه‌ عملا به دنبال برگرداندن آب رفته به جوی و انتظام بخشی در حساب‌های دولتی بود. در این راستا در مردادماه ۱۳۹۵، "دستورالعمل نگهداری انواع حساب برای وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادها و مسسات عمومی غیر دولتی" به تصویبشورای پول و اعتبار رسید و بر اساس آن، نگهداری حساب‌های دولتی دوباره به بانک مرکزی که مورد تاکید در برنامه توسعه پنج ساله ششم و قانون احکام دایمی برنامه های توسعه ای بود، محول شد.

به گفته مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در سامانه صدور حواله‌ی الکترونیک که از مردادماه سال ۹۵ برای خزانه‌داری کل کشور و در ادامه، برای خزانه معین استان‌ها به بهره‌برداری رسیده، جایگزین صدور چک شده و به گونه‌ای طراحی شده که حواله صادره به صورت کاملاً مکانیزه بین عوامل ذینفع در فرایند انتقال وجه دستگاه اجرایی جابه‌جا شده و پس از تأیید نهایی، بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری به شعبه‌ی بانک، انتقال وجه به حساب مقصد در اسرع وقت صورت می‌گیرد. همچنین به جهت بهره‌مندی از بستر شبکه‌ی ملی اطلاعات و استفاده از توکن یا همان نماد جهت احراز هویت دارندگان امضا، از امنیت بالایی برخوردار است.

به این ترتیب دستگاه‌های اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران از این پس در پرداخت‌های خود با گذر از فرایندهای سنتی و مبتنی بر کاغذ، مجهز به ابزار نوین، امن و مطابق با اقتضائات روز می‌شوند و قطعاً این امر منجر به چابکی و توانمندی مجموعه مالی دولت در تخصیص به‌موقع وجوه خواهد شد.

انتظار می‌رود با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، دستگاه‌های اجرایی و دیگر عوامل ذی‌مدخل در این پروژه؛ تامین مصالح ملی کشور در احصاء صحیح درآمدهای دولت، کنترل مناسب گردش حساب‌های هزینه‌ای، ممانعت از استفاده نادرست از منابع دولتی و سایر اهداف عالی این طرح؛ به زودی حاصل و از نتیجه‌ی آن آحاد جامعه بهره‌مند گردند.

گفتنی است سامانه‌ی صدور حواله‌ی الکترونیک از آبان ماه سال جاری برای دستگاه‌های اجرایی آزمایشی (به ترتیب: وزارت آموزش و پرورش، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت گاز استان خوزستان و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی) راه اندازی و از امروز همزمان با برگزاری کارگاه‌ آموزشی برای ۱۳۰ دستگاه اجرایی که دارای بیشترین تعداد پرداخت‌ در مقایسه با سایر ارگان‌ها می‌باشند؛ برای کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی متقاضی عملیاتی شد.

در پایان لازم به ذکر است ارگان‌های متقاضی بهره‌برداری از سامانه‌ی یادشده می‌توانند با مراجعه به پرتال بهداد به آدرس www.behdadportal.cbinasim.ir در جریان مراحل اقدام قرار گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرناشرکت ساینوپک، غول انرژی چین به دنبال انجام معامله 3 میلیارد دلاری برای توسعه بیشتر میدان های نفتی در ایران است. این تصمیم نشان می دهد که کشورهای مختلف چگونه ازمعافیت های موقت تحریم آمریکا علیه ایران استقبال و از آن بهره می برند. تصمیم چین برای پیگیری معاملات سودآور با تهران و افزایش حضور در ایران همزمان با عقب نشیی برخی شرکت های اروپایی همچون شرکت نفتی ایتالیا است.

ساینوپک به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد داده است که در ازای دریافت نفت، پروژه سه میلیارد دلاری میدان یادآوران را توسعه خواهد داد. تولید کنونی میدان یادآوران۹۰ هزار بشکه است و با توسعه آن توسط ساینوپک، سطح تولید آن به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

منابع مطلع گزارش داده اند که شرکت ساینوپک قصد خود برای توسعه میدان یادآوران را به آمریکا اطلاع داده است.



:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه در آخرین برنامه سفر خود به جنوب استان کرمان و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (ویژه جنوب استان) گفت: برای حل مشکلات جنوب استان باید مسئولین مسایل مورد نیاز توسعه جنوب را به تهران ارایه دهند.

وی با یادآوری بازدیدهای خود و هیات همراه از منطقه جنوب استان کرمان عنوان کرد: ۱۶ طرح برای توسعه جنوب استان از سوی دولت تعریف شده که ۶۸۶ میلیارد تومان برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز اجرای این ۱۶ طرح است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از ابلاغ ۳۰ میلیارد تومان کمک هزینه برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد استان ظرف یک ماه آینده خبر داد و ادامه داد: با این اعتبار نمی توانیم عدم توسعه یافتگی استان را برطرف کنیم، لذا سفر دیگری به جنوب استان برای برنامه ریزی جهت توسعه بیشتر این منطقه خواهم داشت.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی جنوب استان کرمان و بروز مشکلات عدیده در این راستا برای کشاورزان منطقه اظهار کرد: شورای نگهبان برای استمهال وام‌های کشاورزی اعلام کرده است که سقفی برای این موضوع مشخص شود، لذا در مرحله نخست بانک مرکزی ۲ هزار میلیارد تومان برای استمهال وام‌های کشاورزی کل کشور تصویب کرده است.

نوبخت از اهداف بازدیدهای استانی و منطقه ای سخن به میان آورد و بیان کرد: مسئولین ملی باید برنامه ریزی‌های خود را به مسئولین استان ارایه دهند.

وی از مشکلاتی که کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، سخن به میان آورد و عنوان کرد: در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم به گونه ای که از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود؛ در حاضر به شدت فاصله گرفته‌ایم و فقط توانسته‌ایم در سال جاری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم که نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه‌ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می شود.

معاون رئیس جمهوری به تبیین تحریم های هواپیمایی کشور و مشکلاتی که هواپیماهای ما با این موضوع دارند، پرداخت و بیان کرد: برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.

وی تحریم های دشمن را بسیار بی رحمانه دانست و بیان کرد: ۴۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم و امروز متوجه شدم که درآمد برخی از خانوارها از این محل تامین می‌شود لذا به پرداخت این یارانه به مردم افتخار می کنم.

نوبخت با ابراز امیدواری از اینکه با مدیریت از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد، خطاب به مسئولین گفت: آیا این سختی که امروز کشور دچار آن است به علت سوء مدیریت ماست یا بی خردی و بی رحمی دشمن است؟ شاهدیم که ترامپ مشکلاتی برای کشور خود ایجاد کرده است و دولت آمریکا تعطیل شده است، بنابراین ما مقصر نیستیم همچنین از سال ۱۳۹۲ همه تلاش ما براین بود که همه زنجیره‌هایی که از تحریم ها به پای ملت ایران قفل شده بود؛ را رفع کنیم اما امروز با این پدیده شوم آمریکایی (ترامپ) مواجه شدیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز به یکسری مصارف ضروری نیاز داریم که مجبوریم آنها را از خارج از کشور وارد کنیم این درحالی است که صادرات نفت ما محدود شده، لذا انتظار داریم از صادر کنندگان و تولیدکنندگان در کنار ما باشند تا این اوضاع سخت نامتعارفی که در تاریخ کشور بی سابقه بود را به سلامت بگذرانیم.

رئیس سازمان برنامه بودجه کشور ادامه داد: متاسفانه در شرایط سختی از لحاظ بین‌المللی قرار گرفته‌ایم به طوری که حتی شاهد هستیم تا با فردی مذاکره می‌کنیم به طوری که اگر امشب صحبت کنیم دشمنان آنها را فردایش تهدید می‌کنند و او را از همکاری با ما منصرف می کنند.

وی در پایان خطاب به بخش خصوصی گفت: از بخش خصوصی می خواهیم که ارز خود را در چرخه اقتصادی ملی بیاورند.

 



:: بازدید از این مطلب : 630
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

اعلام رسمی قیمت‌های جدید سایپا

به گزارش اقتصادنیوز، پس از آنکه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اواخر هفته گذشته بر صدور مجوز افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان و آزادسازی قیمت از ابتدای بهمن امسال مهر تایید زد، گروه خودروسازی سایپا با دو، سه روز تاخیر قیمت جدید محصولاتش را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت پراید ۱۳۱ به ۲۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان رسید و پراید ۱۳۲ نیز تبدیل به خودرویی ۲۸ میلیون و ۷۶۵ هزار تومانی شد. سایپایی‌ها قیمت پراید ۱۱۱ را نیز به ۲۹ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رساندند و وانت پراید هم به مرز ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شد. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبای معمولی ۳۵ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان قیمت خورد و مدل هاچ‌بک آن نیز از مرز ۳۹ میلیون تومان رد شد.

در کنار سایپا، پارس‌خودرویی‌ها نیز قیمت جدید محصولات خانواده رنو و برلیانس را طبق فرمول حاشیه بازار، اعلام کردند تا ثبت نام‌کنندگان آنها تکلیف خود را بدانند. بر این اساس، قیمت پارس تندر به ۸۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، ساندرو دنده‌ای، ۹۵ میلیون تومانی شد و ساندرو اتومات نیز ۱۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. برای ساندرو استپ‌وی دنده‌ای و اتومات نیز به ترتیب قیمت‌های ۱۰۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان لحاظ شد. در خانواده برلیانس هم قیمت مدل ۲۲۰ دنده‌ای به ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و قیمت برلیانس کراس هم به ۱۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. قیمت جدید سایر محصولات سایپا و پارس‌خودرو نیز روی سایت فروش آنها قرار گرفته است.

آغوش باز مشتریان برای قیمت‌های جدید

با وجود آنکه گمان می‌رفت با اعلام افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو و همچنین ابلاغ سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، مشتریان از پیش‌فروش‌های جدید خودروسازان استقبال نکنند، عکس این ماجرا طی هفته جاری رخ داد. ایران‌خودرویی‌ها اوایل هفته پیش‌فروشی ۲۰ هزار دستگاهی را برای محصولات خود در نظر گرفتند و در عرض ۴۸ ساعت کل ظرفیت آن پر شد. این پیش‌فروش در شرایطی مورد استقبال قرار گرفت که اولا قیمت محصولات بر اساس حاشیه بازار روز تحویل لحاظ شده و زمان تحویل محصولات نیز مرداد سال آینده به بعد است. طبق اخبار رسیده، سایپایی‌ها هم قرار است به‌زودی پیش‌فروشی با قیمت جدید انجام دهند، که به نظر می‌رسد مشتریان از آن نیز استقبال خواهند کرد.  ظاهرا یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان از قیمت‌های جدید، نااطمینانی آنها به آینده صنعت و بازار خودرو است و گمان می‌برند تولید بیش از پیش کاهش می‌یابد و قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت.

کیفیت خودروها دست نخورد

اوایل هفته جاری اما وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش کیفی خودروهای داخلی را در آذرماه به نقل از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرد، گزارشی که نشان می‌دهد سطح کیفی محصولات سواری در مقایسه با آبان تغییر خاصی نداشته است. بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرده، تمام خودروهای سواری تولید داخل، سطح کیفی خود را در آذر حفظ کرده و تعداد ستاره‌هایشان دست نخورده است. در گزارش آذر، نام ۴۴ خودروی داخلی به چشم می‌آید که در این بین، حدود ۳۴ درصد از خودروهای یادشده توانسته‌اند با کسب چهار ستاره به کیفیت نسبتا ایده‌آل دست پیدا کنند. طبق گزارش منتشره، ۳۴ درصد دیگر خودروهای داخلی نیز با کسب سه ستاره کیفی در آذر، کیفیتی متوسط را از آن خود کرده‌اند. در نهایت ۳۲ درصد خودروها نیز با کسب تنها دو ستاره کیفی، حداقل کیفیت را حاصل کرده‌اند. گزارش کیفی خودروهای داخلی تقریبا هر ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود، هرچند مدت‌هاست جزئیات کیفی از آن حذف شده است.

وعده تزریق پول به زنجیره خودروسازی

اعطای تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی به زنجیره خودروسازی، دیگر خبر مهم این هفته بود که به نقل از رئیس سازمان حمایت منتشر شد. بر این اساس، قرار است در راستای کمک به قطعه‌سازان و تسویه بخشی از مطالبات آنها (از خودروسازان) نقدینگی موردنظر تزریق شود. البته به نظر می‌رسد رقم درست تسهیلات، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است، چه آنکه در همایش هفته گذشته قطعه‌سازان، این رقم به‌عنوان تسهیلات تزریقی مطرح شد. به گفته قطعه‌سازان، قرار است ابتدا به هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت و سپس ۸۰۰ میلیون یورو دیگر نیز به زنجیره خودروسازی تزریق شود. با یک حساب سرانگشتی، جمع این دو مبلغ با ملاک قرار دادن نرخ یورو در سامانه نیما، چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. هر چه هست، چه ۱۵ هزار میلیارد و چه ۱۲ هزار میلیارد، قرار است این پول با محوریت تامین نقدینگی به قطعه‌سازان پرداخت شود.

ایست بانک مرکزی به ترخیص خودروها

دیگر خبر خودرویی مهم هفته، مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با بخشی از مصوبه دولت درباره ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بود. هیات دولت چندی پیش بالاخره تکلیف خودروهای وارداتی دپویی در گمرک را مشخص کرد و رای به ترخیص آنها داد، با این حال رئیس کل بانک مرکزی با یکی از بندهای آن یعنی ثبت سفارش بدون انتقال ارز از تاریخ ۱۶ مرداد به بعد، مخالفت کرد. در واقع نظر رئیس کل بانک مرکزی این بود که این بانک باید از منشأ تامین ارز مطلع باشد، حال آنکه ثبت سفارش‌های بعد از ۱۶ مرداد طبعا از شفافیت لازم در این مورد برخوردار نیست. البته در نهایت دیروز خبر رسید که دولت مصوبه قبلی خود را اصلاح و نظر رئیس کل بانک مرکزی را لحاظ کرده است.

اتحاد هوشمند غول‌ها

این هفته اما خبری مهم در خودروسازی جهان نیز منتشر شد و آن، اعلام اتحاد دو غول صنعت خودرو بود. طبق اخبار منتشره، فولکس واگن آلمان و فورد آمریکا بنا دارند با محوریت طراحی و تولید محصولات برقی و خودران، با یکدیگر همکاری کنند. ازآنجاکه صنعت خودرو جهان به سرعت در مسیر توسعه محصولات هوشمند و  استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی قرار گرفته، خودروسازان بزرگ به فکر استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای جا نماندن از این قافله افتاده‌اند. منابع آگاه تاکید کرده‌اند که فورد قرار است از پلت فرم محصولات برقی فولکس استفاده کند و خودروساز آلمانی نیز به دنبال بهره‌گیری از سیستم هوشمند رانندگی خودکار طرف آمریکایی است.



:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز در این کشور، ضوابط پرداخت وام خرید مسکن منعطف است و متناسب با نوسانات بازار ملک، قابلیت تغییر دارد. در آن زمان، پرداخت وام مسکن برای خرید خانه دوم، محدود شد و همزمان، مبلغ اولیه برای سپرده‌گذاری در حساب‌های پرداخت‌کننده وام خرید مسکن نیز تا دوبرابر افزایش پیدا کرد و حتی نرخ سود این تسهیلات نیز بالا برده شد. اکنون انباشت واحدهای مسکونی فروش نرفته در بازار مسکن چین و افزایش تعداد خانه‌های خالی در شهرهای مختلف این کشور، سازنده‌ها را به کاهش محسوس قیمت وادار کرده است. شیفت به ساخت‌ و سازهای مشتری‌پسند نیز اقدام دیگر سازنده‌ها است.

پاتک چینی به رکود مسکن

رکود ناشی از جهش قیمت مسکن در شهرهای مختلف چین، به سه پاتک از سوی دولت، شبکه بانکی و شرکت‌های ساختمانی،‌ مهار می‌شود. بازار مسکن در چین، بعد از رونق سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در حوزه‌های خرید و فروش ملک و ساخت و سازهای مسکونی، اکنون به‌خاطر آنچه «نبود مشتری برای واحدهای ساخته شده» و «انباشت خانه‌های خالی در مناطق شهری» عنوان می‌شود، دچار بحران رکود شده و مقامات دولتی در این کشور را نگران ضربه رساندن این بخش به رشد اقتصادی، کرده است. قیمت مسکن در چین در سال ۲۰۱۶ با رشد بی‌سابقه طی ۵ سال قبل از آن، روبه‌رو شد و به دنبال این التهاب قیمتی، سیاست «وام درمانی» برای بازار مسکن ۲۰۱۷ در شهرهای بزرگ این کشور به اجرا درآمد. آن زمان، انعطاف کامل ضوابط و مقررات بانکی در بازار تسهیلات خرید مسکن موجب شد دولت بتواند با هماهنگی موسسات وام دهنده، ضمن تداوم حمایت از خانه اولی‌ها، شرایط دسترسی به تسهیلات برای سایر متقاضیان خرید ملک را محدود و سخت کند. آن زمان، میزان سپرده‌گذاری اولیه برای دریافت وام از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد مبلغ تسهیلات افزایش پیدا کرد و حتی برای خانه دومی‌ها این میزان به ۵۰ درصد رسید.

اما در حال حاضر که بازار مسکن چین از مرحله بحران قیمتی عبور کرده و در عمق رکود معاملات ملک ناشی از نبود خریدار برای واحدهای نوساز قرار دارد، سیاست «وام درمانی» معکوس به مرحله اجرا گذاشته شده است. متولی بخش مسکن در دولت چین قصد دارد مسیر دسترسی به تسهیلات خرید مسکن را مجددا برای متقاضیان –از طریق رفع محدودیت‌های زمان جهش قیمت- باز کند. در کنار این پاتک سیاستی، گروهی از سازنده‌ها در شهرهایی که طی دو سال گذشته سرمایه‌گذاری وسیع برای عرضه مسکن انجام دادند، به کاهش قیمت فروش نه تنها برای واحدهای جدید که برای واحدهای فروخته شده در ماه‌های اخیر، رو آورده‌اند.

سومین پاتک در بازار مسکن چین برای شکست رکود، اصلاح رفتار سازنده‌ها است. شرکت‌های ساختمانی تصمیم گرفته‌اند از این به بعد، به جای ساخت و سازهای بدون هدف، به ساخت و سازهای «مشتری پسند» برای تضمین فروش واحدهای خود روبیاورند. این نوع ساخت و ساز، خانه‌هایی را شامل می‌شود که اولا در مکان‌های دور افتاده (اطراف شهرها) قرار ندارد و دوم اینکه، به لحاظ متراژ و قیمت، در دایره توان مالی خانوارهای چینی است. روند دو سال گذشته ساخت و سازهای مسکونی در شهرهای چین بیانگر انحراف عرضه است. سازنده‌ها در مناطقی که تصور می‌کردند آینده روشنی برای فروش ملک مسکونی داشته باشد، شروع به فعالیت کردند اما هم اکنون، سازنده‌ها با کنایه نسبت به اشتباهی که مرتکب شده‌اند، مشتری این واحدها را خودشان می‌دانند!

برای هو پیلیانگ – فعال ساختمانی - جورانگ شهری از جرثقیل‌ها، بتن‌ها و فرصت‌ها بود. او مطمئن بود این شهر در اوج رونق قرار دارد که سال گذشته با خانواده خود به آن نقل مکان کرد. طی این مدت این مشاور املاک ۳۱ ساله، پس از اتمام یک ساختمان، ساخت دیگری را برنامه‌ریزی می‌کرد. پرسش اما اینجاست که چه کسی این ساختمان‌ها را می‌خرد. او در پاسخ به این پرسش با اندکی وقفه می‌گوید‌: «احتمالا خودم!» از ماه جولای او تنها توانسته چند واحد بفروشد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، «نیویورک تایمز» در این رابطه در گزارشی نوشت، آپارتمان‌های خالی و فروش‌نرفته، به معضل دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است که فراتر از آن ترمز رشد اقتصادی جهان را می‌کشد. برای آپارتمان‌ها مشتری نیست و فروش مستغلات در حال کاهش است. بساز بفروش‌ها که به امید تداوم دوران رونق شروع به ساخت‌وساز کردند، اکنون زیر فشار میلیاردها دلار بدهی قرار گرفته‌اند. شیانگ سانگژو، اقتصاددان ارشد دانشگاه رنمین پکن، در این رابطه می‌گوید: «چشم‌انداز بازار املاک تیره است.»

به گزارش «نیویورک‌تایمز»، به دنبال تلاش برای کاهش بدهی‌های متورم و همچنین تشدید تنش تجاری با ایالات متحده، اقتصاد چین روندی نزولی در پیش گرفته است. در این رابطه کارشناسان معتقدند هر نوع راه‌حل برای خیز مجدد اقتصاد چین، باید بحران مسکن این کشور را نیز حل‌وفصل کند. بر اساس برآوردها، بیش از یک‌پنجم آپارتمان‌های شهرهای چین – تقریبا ۶۵میلیون – خالی هستند. گان لی، پروفسور دانشگاه مالی و اقتصاد دانشگاه جنوب‌غربی در چنگدو، در این رابطه می‌گوید: «ما در شرایط سخت اقتصادی هستیم. تنها انتظار این است که این وضعیت وخیم‌تر شود.»

در مکان‌هایی همچون شهر جورانگ، این شرایط برای مالکان خانه هزینه دارد. برخی بساز‌بفروش‌ها قیمت‌ آپارتمان‌های جدید را شکسته‌اند تا خود را از مخمصه نجات دهند. این، ارزش خانه‌ خریدارانی را که پیش از این اقدام به خرید کرده‌اند کاهش می‌دهد، افرادی که در اعتراض به وضعیت نامطلوب به خیابان‌ها آمده‌اند. در ماه اکتبر جمعی از خریداران آپارتمان شهر جورانگ، بیرون اداره فروش پارک مرکزی – مجموعه مسکونی ۲۲ ساختمانی جمع شدند. نیروهای امنیتی برای ممانعت از ورود معترضان به ساختمان و طلب پول‌های خود درهای ورودی را مسدود کردند. جیا روی ۲۴ ساله که سال گذشته یک واحد آپارتمان در مجتمع پارک مرکزی خرید در این خصوص می‌گوید: «من بسیار خشمگین هستم.» او سال گذشته پیش از اینکه اقدام به خرید کند شاهد ماه‌ها روند افزایشی قیمت مسکن بود. مدتی بعد اما زمانی که متوجه شد آپارتمان‌های مشابه در نصف قیمت فروخته‌ شده‌اند احساس درماندگی می‌کرد. او با ابراز نگرانی خود در ادامه می‌گوید: «ممکن نیست که پول خود را پس بگیرید.»

بازار املاک چین مسیر پرماجرا و ملتهبی را سپری کرده است. این وضعیت عمدتا ناشی از گمانه‌‌زنی‌ها و انتظارات هر دو گروه خریداران و بسازبفروش‌ها بوده است که به واسطه تلاش‌های دولت برای مداخله وخیم‌تر شده است. وضعیت رکود کنونی عمدتا نتیجه ساخت‌وسازهای گسترده طی سه سال اخیر است که به دنبال جهش قیمت‌ در بسیاری از شهرها بدون توجه به ذائقه تقاضا رخ داد. در این رابطه دولت تلاش‌های بسیاری کرد تا با استفاده از سیاست‌هایی نظیر مالیات املاک ملی این بازار ملتهب را کنترل کند. نیکول وانگ، تحلیلگر املاک در یک کارگزاری بورس می‌‌گوید: «شما هرگز نخواهید دانست موسیقی املاک چه زمانی در چین متوقف خواهد شد. بنابراین شما تلاش خواهید کرد تا جایی که ممکن است پیش از اتمام موسیقی به فعالیت خود ادامه دهید. در حال حاضر این اتفاق افتاده است.»

به گزارش «نیویورک تایمز»، مسکن یکی از کلیدی‌ترین عوامل افزایش رفاه چینی‌ها بوده است. این بخش سهمی تقریبا یک‌سومی در رشد اقتصادی این کشور داشته است.

به‌علاوه، با توجه به محدودیت‌های قانونی برای خروج ثروت از کشور و بازارهای سهام پرنوسان، املاک بزرگ‌ترین منبع ثروت خانوار چینی است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه جنوب‌غربی این کشور، در شهرهای اصلی املاک و مستغلات سهم بیش از ۸۵ درصدی از ثروت خانوارها دارند. در این رابطه اما ذخیره ثروت روزافزون ریسکی‌تر می‌شود. از ماه سپتامبر تاکنون میزان متراژ به فروش رفته در بازار املاک کاهشی چشمگیر یافته است. از تابستان نیز سهم آپارتمان‌های تازه ساخت روندی نزولی را تجربه کرده است. تعداد مزایده‌های شکست‌ خورده املاک بیش از دو برابر شده است، امری که حاکی از بی‌میلی یا ناتوانی خرید زمین‌ برای ساخت‌وسازهای جدید بوده است.  در این وضعیت مردم خشمگین هستند و مقامات دولت چین و بسازبفروش‌های املاک به فکر راه چاره‌اند. در این رابطه، مقامات دولتی طیف گسترده‌ای از اقدامات را برای آرام کردن بازار در زمان رشد قیمت‌ها و تب معاملات اجرایی کرده‌ بودند که در حال حاضر به فکر معکوس کردن برخی از آنها هستند. در ماه‌های اخیر، برخی معافیت‌ها برای شرایط دریافت وام‌های رهنی از جمله کاهش مبلغ سپرده اولیه در نظر گرفته شده است. این سیاست که با هدف تقویت تقاضا اجرا شده است محدودیت‌های فروش مجدد را برای مالکان برمی‌دارد و برای دانشجویان این امکان را فراهم می‌سازد تا پس از فارغ‌التحصیلی در شهرهای محل تحصیل خود ساکن شوند. در برخی شهرها، بسازبفروش‌ها در مفاد قراردادهای خود با خریداران خانه تغییراتی ایجاد می‌کنند تا مابه‌التفاوت قیمت فعلی و قیمتی که در ابتدا پرداخت شد به آنها پرداخت شود.

با آغاز روند نزولی قیمت مسکن – در برخی شهرها این کاهش شدیدتر از آنچه در بحران مالی جهانی ۲۰۰۹ تجربه شد، بوده است – برخی خریداران نارضایتی خود را به خیابان‌ها کشانده‌اند. جورانگ، شهر کوچکی که با ۶۰۰ هزار جمعیت در ۴۵ دقیقه‌ای مسافت خودرویی نانجینگ واقع است، در ماه‌های اخیر به تنهایی شاهد حداقل ۶ تظاهرات گسترده بوده است. این شهر بیانگر قمار خریداران خانه و البته سازنده‌ها بر اینکه بازار پررونق نانجینگ، پایتخت سابق چین و یکی از جذاب‌ترین شهرهای این کشور، به نواحی اطراف کشیده می‌شود، بوده است. بسیاری از خریداران خانه کارکنان بازنشسته یا کشاورزانی هستند که از مناطق اطراف به این شهر آمده‌اند. به نظر می‌رسد این روزها این شهر برای آینده‌ای آماده می‌شود که پیش‌بینی می‌شود جمعیت آن بیش از دو برابر شود. بر این اساس، حدود ۱۹ پروژه دیگر شبیه پارک مرکزی در دست احداث است.

شرکت بسازبفروش «باغ کشور»، که متولی ساخت پارک مرکزی و سایر مجتمع‌های مسکونی در نقاط مختلف چین است، از این وضعیت رکودی فروش بسیار متضرر شده، امری که این شرکت را به کاهش قیمت‌ واحدهای خود وا داشته است. این شرکت با خشم خریداران خود مواجه است، خریدارانی که برخی از آنها پنجره‌های اداره فروش را در شهرهای مختلف شکسته‌اند. در بیانیه‌ای مکتوب، این شرکت اعلام کرده است که نوسانات قیمت خانه یک پدیده عادی در بازار است. در بیانیه‌ این شرکت همچنین آمده است به منظور آرام کردن خشم خریداران، ترتیبات مناسبی برای قیمت‌گذاری واحدهای جدید اتخاذ خواهد شد. هو پیلیانگ، مشاور املاک شهر جورانگ و رفیقش وانگ لی‌وی پیش از اینکه تصمیم به نقل مکان به جورانگ بگیرند، واحدهای خود را در نانجینگ فروخته بودند. تصمیم آنها برای آمدن به این شهر در ابتدا شاید درست به نظر می‌رسید. در ۲۰۱۶، حدود ۴۹ هزار واحد در این شهر به فروش رفت، رقمی بسیار بالا برای شهری که میانگین سالانه او نزدیک به ۴ هزار واحد بود. اکنون اما به گفته فعالان بازار عمده خریداران جدید تنها گمانه‌زنی می‌کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز بررسی اسامی ثبت‌نام‌کنندگان برای شرکت در انتخابات از حضور افراد با نگرش‌ها و دیدگاه‌های مختلف حکایت دارد. «دنیای اقتصاد» در گزارشی غایبان و حاضران انتخابات «اتاق» را بررسی کرده است.

غایبان و حاضران انتخابات اتاق

مهلت ۱۵ روزه ثبت‌نام کاندیداهای نهمین دوره انتخابات پارلمان بخش‌خصوصی به پایان رسید. سرشماری نامزدهای ثبت‌نام شده در اتاق تهران از حضور ۱۸۲ داوطلب برای تصاحب کرسی‌های هیات نمایندگان اتاق‌ پایتخت حکایت دارد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که این تعداد کاندیدا ممکن است با ثبت برخی انصراف‌ها کاهش یابد. مقایسه تعداد کاندیداهای تهرانی نسبت به چهار سال گذشته نشان می‌دهد ثبت‌نام نامزدهای انتخابات این دوره ۲۸ درصد ریزش را تجربه کرده است. این درحالی است که به دلیل عدم تجمیع تعداد کاندیداهای ثبت‌نام شده در شهرستان‌ها، تا زمان نگارش این گزارش آمار دقیقی از تعداد نامزدها در کل کشور ارائه نشده است. البته مطابق بررسی‌ها در دوره قبلی انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، در مجموع ۱۶۵۳ نفر برای حضور در اتاق‌های بازرگانی ثبت‌نام کرده بودند.

بنا بر اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران، رقابت در انتخابات پارلمان خصوصی‌ها به‌طور رسمی از ساعت ۸ تا ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۹۷ کلید خواهد خورد. دارندگان کارت‌های بازرگانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و مراجعه به محل‌های تعیین‌شده از سوی اتاق‌های شهرستان‌ها، آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند. به این‌ترتیب نامزدهای این دوره از انتخابات که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، بعد از تایید صلاحیت مراجع ذی‌ربط زمان کافی دارند تا با تبلیغات، رایزنی و لابی با فعالان بخش‌خصوصی حداکثر آرا برای تکیه بر کرسی‌های پارلمان بخش‌خصوصی را کسب کنند. ۲۷ بهمن‌ماه نیز حداکثر زمانی است که افراد تایید صلاحیت و معرفی خواهند شد. بررسی چهره‌های نامزد شده در دوره نهم انتخابات اتاق بازرگانی نشان می‌دهد اسدالله عسگراولادی، فعال بازرگان قدیمی؛ یحیی آل‌اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران؛ محمدرضا بهزادیان، رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران و غلامحسین شافعی و مسعود خوانساری روسای کنونی اتاق بازرگانی ایران و تهران از جمله شاخص‌ترین کاندیداهایی هستند که وارد میدان رقابتی انتخابات شده‌اند. البته انتخابات این دوره، ریزش‌های از گروه حاکم بر اتاق‌ها را نیز تجربه کرده است. پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران و محسن خلیلی عراقی، پدر صنعت ایران که حدود ۶۰ سال است در حوزه کارآفرینی فعالیت دارد، دو چهره نام‌آشنایی هستند که در این دوره ثبت‌نام نکرده‌اند. رصد چهره‌های شناخته شده در اتاق‌های بازرگانی همچنین حاکی از آن است که چهر‌ه‌های مطرحی همچون مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق تهران و مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران که سابقه حضور ۱۶ ساله در هیات نمایندگان را دارد از نام‌نویسی در انتخابات صرف‌نظر کرده‌اند. ۱۳۵سال از تشکیل مجلس وکلای تجار می‌گذرد. مجلس وکلای تجار نخستین اتاق تجارتی بود که تجار برای بهره‌گیری از امتیازاتاقتصادی و سیاسی ایجاد کردند. اساسنامه مجلس وکلای تجار در ۶ فصل تنظیم شد و ریاست آن به محمدحسن امین‌الضرب که مشهورترین فعال اقتصادی آن دوران بود، سپرده شد. مجلس وکلای تجار در آن زمان توانست به‌عنوان یک نهاد تاثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفای نقش کند. از اداره اتاق به شکل کنونی و برگزاری انتخابات منظم چهارساله نیز سه دهه می‌گذرد. در ابتدا اتاق تنها محل گفت‌وگوی بازرگانان بود، اما به مرور زمان صنعتگران، فعالان بخشمعدن و کشاورزی نیز حضور پیدا کردند تا همه فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی بتوانند خواسته‌های خود را پیگیری کنند. آنچه در این دوره از برگزاری انتخابات هدف قرار داده شده، تشویق جامعه بخش‌خصوصی برای مشارکت در این انتخابات صنفی است. حضور کاندیداهای مختلف از حوزه‌های متفاوت با نگرش‌ها و دیدگاه‌های متنوع می‌تواند به کیفیت انتخاب‌های نهایی کمک کند. دوشنبه دهم دی‌ماه امسال نیز با انتشار آگهی برگزاری نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، جریان‌های انتخاباتی پارلمان بخش‌خصوصی کشور رسما کلید خورد. تا پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات، پارلمان بخش‌خصوصی تاکنون چهار رئیس داشته است. علی نقی خاموشی اولین رئیس اتاق بازرگانی بود که حدود سه دهه در این سمت به صندلی ریاست تکیه داد. البته خاموشی بار دیگر وارد کارزار انتخابات شده و نام او در لیست کاندیداهای این دوره نیز به چشم می‌خورد. اما پس از پایان دوره ریاست خاموشی در اتاق بازرگانی در اواسط دهه ۸۰ محمد نهاوندیان تا پیش از ورود به نهاد ریاست جمهوری در دولت یازدهم، ریاست اتاق ایران را بر عهده داشت. با خروج نهاوندیان از اتاق بازرگانی ایران، این بار محسن جلال‌پور با کسب آرای بالا سکان ریاست اتاق بازرگانی ایران را به دست گرفت. البته دوران ریاست جلال‌پور خیلی طولانی نبود و وی بعد از یک دوره یک‌ساله از ادامه کار انصراف داد. جلال‌پور  در دوره جدید انتخابات حضور نخواهد داشت. اما چهارمین سکانداری که در حال حاضر ریاست اتاق بازرگانی ایران را به عهده دارد، غلامحسین شافعی است. نام شافعی در لیست کاندیداهای نهمین دوره انتخابات پارلمان بخش‌خصوصی نیز به چشم می‌خورد. شافعی دو روز گذشته نیز طی نامه‌ای به اتاق‌های استانی سراسر کشور از آنها خواست به‌منظور دسترسی آزاد به اطلاعات برای کلیه داوطلبان عضویت در نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان، مشخصات واجدان شرایط رای دادن را منتشر کنند. در نامه رئیس اتاق ایران آمده است: به‌منظور برقراری فرصت مناسب و برابر دسترسی آزاد به اطلاعات برای کلیه داوطلبان عضویت در نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان، لازم است اتاق‌ها نسبت به انتشار و اعلام مشخصات واجدین شرایط رای دادن (دارندگان کارت‌های بازرگانی و عضویت معتبر) در وب‌سایت‌های خود از زمان شروع قانونی تبلیغات نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اقدامات لازم را انجام دهند.

چه کسانی نامزد شدند؟

حال و هوای ثبت‌نام انتخابات اتاق‌ها در نهمین دوره به‌ویژه در اتاق ایران و تهران با دوره‌های قبل کمی متفاوت است. در دوره هشتم اتاق، پنج گروه «ائتلاف برای فردا»، «ائتلاف بزرگ»، «خواستاران تحول»، «کانون کارآفرینان توسعه‌گرا» و «پیشگامان وفاق» برای سکانداری اتاق‌ها اعلام موجودیت کردند. اما در این دوره هیچ گروه منسجم یا قدیمی به‌صورت رسمی و در قالب یک تیم به دنبال کسب کرسی‌های پارلمان بخش‌خصوصی نبوده است. بسیاری از ثبت‌نام‌شدگان در این دوره معمولا به‌صورت انفرادی، برگه‌های ثبت‌نام خود را پر کردند. از سوی دیگر خبری از گروه‌هایی که با میتینگ‌ها، نشست‌ها و گردهمایی مختلف، پیش از ثبت‌نام به دنبال جلب رضایت فعالان و کسب آرای بیشتر بودند، نیست. همچنین در تازه‌ترین تحولات از رقابت‌های انتخاباتی، برخی از چهره‌های شناخته‌شده از حضور در انتخابات انصراف دادند و برخی دیگر تازه از راه رسیده‌اند. اسدالله عسگراولادی از چهره‌های باسابقه اتاق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک ایران و چین جزو کسانی بود که در همان روزهای ابتدایی در نهمین دوره انتخابات ثبت‌نام کرد. اسدالله عسگراولادی، علی‌نقی خاموشی و علامیرمحمد صادقی سه عضو پیشکسوت اتاق بازرگانی و از موسسان اتاق بازرگانی ایران هستند که مستقیما در تشکیل این اتاق در دوره پس از انقلاب اسلامی نقش داشتند. در آخرین دوره انتخابات اتاق بازرگانی این سه مانند دوره‌های قبل ائتلافی با هم نداشتند و عسگراولادی پس از حضور انفرادی در انتخابات توانست وارد هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و سپس ایران شود. در انتخابات دوره نهم بازهم نام این سه نفر در لیست کاندیداها به‌چشم می‌خورد. محمدرضا بهرامن و حمید حسینی از دیگر چهره‌هایی هستند که نامشان در لیست ثبت‌نام‌شدگان دیده می‌شود. اما در میان لیست ثبت‌نامی‌های اتاق تهران نام قاسم تقی‌زاده خامسی نیز به‌چشم می‌خورد. تقی‌زاده خامسی که در آبان امسال به‌موجبقانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مجبور شد از شهرداری مشهد خداحافظی کند، برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی تهران ثبت‌نام کرد.

چه کسانی نیامدند؟

در میان نام کاندیداهای امسال نام برخی از فعالان باسابقه اتاق دیده نمی‌شد. محسن جلال‌پور که ۱۵ سال سابقه ریاست اتاق بازرگانی کرمان و چهار سال تجربه نایب‌رئیسی اتاق بازرگانی ایران را دارد و یک سال هم رئیس اتاق بازرگانی ایران بوده، اعلام کرد که در دور جدید انتخابات اتاق‌های بازرگانی حضور نخواهد داشت. او پس از یک دوره پرکار ریاست بر اتاق ایران، استعفا داد. وی به پیشکسوتان اتاق بازرگانی توصیه کرده است که فرصت حضور را به جوانان بدهند زیرا در سال‌های اخیر جوانانی در حوزه‌های مختلف از جمله استارت‌آپ‌ها فعالیت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و اتاق بازرگانی می‌تواند فضای مناسبی برای حضور چنین جوانانی باشد. در این میان پدرام سلطانی یکی از چهره‌های اصلی گروه «ائتلاف برای فردا» در انتخابات این دوره ثبت‌نام نکرده است تا همراه با محسن خلیلی عراقی در لیست غایبان بزرگ این دوره از انتخابات قرار گیرد. سلطانی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام‌ها در یک پیام توئیتری نوشته است: «تصمیم سختی بود، بسیار سخت. اما گرفتن تصمیمات سخت هنری است که باید آموخت و عمل کرد؛ خواه یک انسان، خواه یک کشور. همواره سرباز اقتصاد ایرانخواهم ماند، یک روز در متن و یک روز در کنار اتاق بازرگانی. به امید روزهای خوب برای ایران عزیزمان.» اما براساس اطلاعات منتشر شده دیگر غایبان این دوره از انتخابات که در لیست ۴۰ نفره هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشتند محمد امیرزاده، فاطمه دانشور، مسعود شنتیانی، مهدی پورقاضی، مهدی جهانگیری کوهشاهی، سیدحسین سلیمی، علی شمس اردکانی، علیرضا خائف، سیدبهادر احرامیان و سید حامد واحدی هستند. البته در جریان ثبت‌نام حضور برخی از فعالان قابل‌توجه بود. احمد خرم، وزیر اسبق راه و شهرسازی برای ثبت‌نام در انتخابات اتاق بازرگانی اقدام کرد. اما به دلیل اینکه کارت بازرگانی وی سابقه قابل‌توجهی نداشت، از ثبت‌نام بازماند. عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران هم با انتشار نامه‌ای به‌طور رسمی از حضور در انتخابات اتاق بازرگانی انصراف داد. او در بخشی از نامه خود آورده است: «به نتیجه‌ای قاطعانه رسیدم که خشنودی و رستگاری در این است که از ثبت‌نام در انتخابات خودداری کنم و یک دوره را به اندیشیدن در خلوت خود و بازسازی خود بگذرانم و آینده را دوباره به نحوی دیگر بسازم. اتاق بازرگانی باید جای ژنرال‌ها و نخبگان اقتصادی باشد اما کم‌کم دارد تبدیل به مکانی برای حفظ جایگاه و منافع فردی ژنرال‌های صادرکننده کارت عضویت جهت‌دار می‌شود.»

 



:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ شامگاه سه شنبه از محل دفتر خود درباره مشکل ایجاد شده بین کنگره وکاخ سفید بر سر بودجه 5.7 میلیارد دلاری با مردم آمریکا سخن گفت.

رئیس جمهوری آمریکا با این ادعا که چقدر باید کشته داده شود تا ما درباره امنیت مرزی خود کاری انجام دهیم، ادامه داد: هزینه این دیوار به طور غیر مستقیم از طریق توافق تجاری با مکزیک پرداخت خواهد شد.

ترامپ مدعی شد هر هفته 300 آمریکایی تنها به دلیل مصرف هروئین جان می دهند که 90 درصد آنها از طریق مرزهای جنوبی وارد می شود.

وی درباره مهاجران و آسایشگاه های مرزی هم گفت: ما فضایی نداریم که آنها را نگهداری کنیم و راهی برای بازگرداندن آنها به کشور قانونی خودشان هم نداریم. همه آمریکایی ها از مهاجرت های غیرقانونی آسیب می بینند.

رئیس جمهوری آمریکا در حالی که می گفت این مساله در عرض 45 دقیقه حل خواهد شد بار دیگر مقامات ارشد کنگره را برای فردا به دفتر خود دعوت کرد.

تا کنون دوبار سران جمهوریخواه و دمکرات به کاخ سفید رفته اند اما هیچ نتیجه ای عاید نشده و تعطیلی دولت همچنان ادامه دارد. پیش از این رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود که احتمال دارد با تداوم این شرایط، اعلام وضعیت فوق العاده کند.

ترامپ سخنرانی حدود 9 دقیقه ای خود را در حالی به پایان برد که از مردم خواست تا با نمایندگان خود در کنگره تماس بگیرند و بگویند که «مرزهایمان را امن کنید».

رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواست تا این لایحه بودجه را تصویب و به این بحران پایان دهند. این یک انتخاب میان درست و غلط ، عدالت و بی عدالتی است.

ترامپ در توجیه این که دیوار مرزی به معنای تنفر از مهاجران نیست، گفت: مردم به خاطر اینکه از آدم های بیرون خانه متنفرند، دور خانه هایشان دیوار نمی کشند، آنها به خاطر اینکه افراد درون خانه را دوست دارند این کار را می کنند.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در سخنان تلویزیونی به ترامپ واکنش نشان داده و می‌گوید آن‌چه رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان «بحران» در مرزهای جنوبی تصویر می‌کند، تصویری مصنوعی‌ست که خود او آن را ساخته‌است.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا نیز خواستار بازگشایی دولت و بازگشت به مذاکرات بر سر امنیت مرزها شده‌است.‌

برنی سندرز' سناتور دمکرات در سنای آمریکا نیز صبح چهارشنبه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفت: آقای رئیس جمهوری، نیازی به ایجاد بحران مصنوعی نداریم؛ ما با بحران های واقعی روبه رو هستیم.

به گزارش تارنمای واشنگتن اگزمینر، سندرز افزود: اجازه دهید ما به بازی تعطیلی دولت خاتمه بدهیم و با انجام کارهای واقعی به رفاه و بهبودی زندگی مردم آمریکا کمک کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوزگفته می‌شود منابع حاصل از فروش نفت ایران به هند در دو قالب تسویه می‌شود. در قالب اول هند ۵۰ درصد از ارزش نفت خریداری‌شده را به صورت روپیه تسویه می‌کند. ۵۰ درصد باقی‌مانده را نیز ایران از هند کالا و خدمات وارد خواهد کرد. هرچند هنوز فهرست کالاها و خدماتی که قابل تجارت است از سوی دو کشور نهایی نشده است. احتمالا دو طرف طی روزهای آینده به چارچوبی در مورد آن دست خواهند یافت. در کنار بحث انتقال پول و فروش نفت، تسریع سرمایه‌گذاری و توسعه بندر چابهار نیز از اهداف سفر ظریف به هند است. هند برای راه‌اندازی سریع‌تر صنایع در چابهار درخواست خرید گاز با قیمت ارزان‌تر از ایران را دارد. در پاسخ ظریف نیز تاکید کرد: «ما برای گفت‌وگو با هند آمادگی داریم تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند. اما من نمی‌توانم جلوی رسانه‌ها مذاکره کنم.»

مدل انتقال پول نفت از هند

سفر بلندپایه سیاسی و اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در شرایطی برای بار دوم در سال ۹۷ انجام می‌گیرد که «فروش نفت، نقل و انتقالات بانکی و توسعه بندر چابهار» سه محور اصلی سفر به هند را در فضای تحریم‌ها تشکیل می‌دهد. «چگونگی پرداخت پول حاصل از فروش نفت به هند در قالب ۵۰ درصد روپیه و ۵۰ درصد کالا» و «خدمات و تاسیس شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی» دو توافق صورت گرفته در روز اول دیدارهای ظریف در دهلی بود. در مقابل طرف هندی نیز ضمن تاکید بر توسعه بندر چابهار خواستار خرید گاز ارزان از ایران شده که وزیر خارجه ایران آن را قابل مذاکره دانسته است. محمد جواد ظریف همچنین تاکید کرد که ایران تامین کننده مطمئن نفت هند بوده و خواهد بود.

هند دومین وارد‌کننده بزرگ نفت ایران است و در ۱۳ آبان ماه ۹۷ همزمان با دور جدید تحریم‌های آمریکا توانست معافیت تحریمی را برای یک دوره شش ماهه به‌دست آورد. حجم روابط تجاری ایران و هند در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بوده که هدف‌گذاری دو طرف رسیدن به رقم ۲۵ میلیارد دلار در سال است. حجم تولید ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۲ تریلیون و ۶۲۸ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ به دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از چین تبدیل شود. رشد اقتصادی ۸ درصد در طول یک دهه اخیر باعث شده تا نگاه ایران نیز نسبت به هند معطوف به خیزش اقتصادی آن و نقش‌آفرینی دهلی در گروه بریکس و همچنین گروه ۲۰ باشد. ایران شانزدهمین شریک تجاری هند پس از انگلیس، در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

منتظر اروپا نمی‌مانیم

«محمدجواد ظریف» صبح روز گذشته در دومین روز حضور خود در دهلی نو و در حاشیه دیدار با «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران ابراز کرد: «اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند.» او افزود: «ما همکاری خود را از طریق کانال‌های مختلف همچون هند گسترش می‌دهیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: «ما به همکاری با اروپا درباره SPV ادامه می‌دهیم اما منتظر آنها نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود مثل هند، چین و روسیه در راستای منافع مردم ایران همکاری می‌کنیم.» ظریف همچنین گفت: «در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند. در حوزه بانکی یوکو بانک هند و پاسارگاد همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کرده‌اند.»

وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره درخواست هند برای خرید گاز ارزان‌تر برای راه‌اندازی صنایع در چابهار تاکید کرد: «ما برای گفت‌وگو با هند آمادگی داریم تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند.» او در پاسخ به سوال دیگری درمورد مذاکرات با هند یادآور شد: «من نمی‌توانم جلوی رسانه‌ها مذاکره کنم ولی ما آمادگی مذاکره را داریم.»

شناسایی و رفع موانع تجاری و به‌ویژه مشکلات بانکی، حمل‌ونقل، گمرک، مذاکره درباره توافق ترجیحی ایران و هند و سرمایه‌گذاری مشترک در بندر چابهار مهم‌ترین موضوعاتی است که در سفر وزیر امورخارجه و رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران به دهلی‌نو و دیدار با مقام‌های اقتصادی این کشور ازجمله رئیس کنفدراسیون صنعت هند (CII) و وزیر تجارت هند بررسی خواهد شد.

تاسیس شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی

همچنین «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل هند در حاشیه این دیدار گفت: «در مقطعی قرار داریم که بندر چابهار باید کارکرد کامل خود را آغاز کند.» او به مذاکرات خود با وزیر امورخارجه ایران اشاره کرد و گفت: «درخصوص بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است، مشکلات دیگری وجود دارند اما ما مشکلات را حل می‌کنیم.»

وزیر حمل‌ونقل هند ادامه داد: «دولت هند به یک بانک ایرانی (بانک پاسارگاد) مجوز داده تا شعبه‌ای طی سه ماه در بمبئی تاسیس کند تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد.» گادکاری اضافه کرد: «وزیر امورخارجه ایران پیشنهادهای زیادی برای آینده همکاری‌ها ارائه کرد، ایران فولاد و موتورهای لکوموتیو نیاز دارد من هم پیشنهادهای خود را به ظریف مطرح کردم.» او دیدار با ظریف را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: «این دیدار خیلی از موضوعات را حل خواهد کرد.»

برگزاری نشست بزرگ اقتصادی

به‌رغم اعمال تحریم‌های آمریکا و تبعیت هند، اما فروم اقتصادی تهران و دهلی در محل کنفدراسیون صنایع هند با حضور گسترده تجار و بازرگانان دو کشور همراه بود. بیش از ۳۰ تولیدکننده در حوزه دارو و مواد دارویی، تجهیزات پزشکی، سموم دفع آفات نباتی، لوازم و قطعات یدکی خودرو، لوازم الکترونیک، مواد پتروشیمی و شیمیایی، نساجی و صنایع وابسته، گردشگری سلامت و فناوری اطلاعات، وزیر امورخارجه و رئیس اتاق ایران را در این سفر همراهی می‌کنند و در حاشیه جلسات رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان بخش‌خصوصی به مذاکره با همتایان هندی خود خواهند پرداخت.

شرکت‌های بزرگ و کوچک اقتصادی توانستند رایزنی‌های گسترده‌ای را با یکدیگر برقرار سازند و اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن ایران و هند نیز تفاهم‌نامه مشترک همکاری اقتصادی با یکدیگر امضا کردند. به‌موجب این تفاهم‌نامه که میان محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران و تارون ساوهنی عضو شورای بین‌المللی کنفدراسیون صنعت هند امضا شد، دو طرف متعهد شدند زمینه‌های همکاری فعالان اقتصادی دو کشور را تسهیل کنند.

مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه

۱. طرفین موافقت می‌کنند تا کلیه اطلاعات مرتبط با بخش‌های اقتصادی و صنعتی ایران و هند، به‌ویژه بخش‌های صنعتی دو کشور را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند.

۲. طرفین به‌منظور گسترش و تسهیل روابط متقابل تجاری موافقت می‌کنند تا تجارب حرفه‌ای مرتبط با بخش‌های خدماتی را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

۳. طرفین موافقت می‌کنند تا سرمایه‌گذاری به‌خصوص سرمایه‌گذاری مشترک و تبادل هیات‌های تجاری را فعالانه در دستور کار خود قرار دهند.

۴. طرفین موافقت می‌کنند تا از برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها و رویدادهای تجاری توسط متخصصان دو کشور و همچنین ترویج این رویدادها حمایت کنند.

۵. طرفین موافقت می‌کنند تا در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط با یکدیگر همکاری کنند.

۶. طرفین موافقت می‌کنند تا زمینه‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در ایران و هند را فراهم کنند.

تاکید بر اهمیت چابهار

ویجای کومار سینگ، وزیر مشاور در امورخارجه هند در نشست اقتصادی ایران و هند گفت: «ایران برای ما فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه‌ای نزدیک است. ما با این کشور حوزه‌های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم.» کومارسینگ با بیان اینکه فضای زیادی برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد، تاکید کرد:‌ «باید زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری‌های دو کشور را پیدا کنیم. فرصت‌های بزرگی برای افزایش تجارت دو کشور وجود دارد و ما نیاز به یافتن راه‌ها و ابزارهای این موارد داریم.»

وزیر مشاور در امورخارجه هند با اشاره به اهمیت چابهار گفت: «ایران در زمینه ارتباط با آسیای مرکزی، مرکزیت دارد و باید ببینیم چه فرصت‌هایی وجود دارد و تجار ما می‌توانند موارد بیشتری را بیابند.» وزیر مشاور در امورخارجه هند در پایان فروم اقتصادی ایران و هند را شروع خیلی خوب برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو طرف عنوان کرد.

چابهار و تغییر آرایش اقتصادی منطقه

همزمان رئیس منطقه آزاد چابهار از ثبت بیش از سه هزار شرکت در چابهار خبر داد و گفت از این تعداد ۴۰۰ شرکت از ۱۵ کشور مختلف در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است. عبدالرحیم کردی، رئیس منطقه آزاد چابهار در نشست اقتصادی مشترک ایران و هند گفت: «چابهار به‌عنوان یک بازیگر جدید منطقه‌ای در خاورمیانه نقش ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه ایفا می‌کند.»

کردی ادامه داد توافقنامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند نقطه عطفی در توسعه روابط فی مابین سه کشور است که تاثیرات ویژه‌ای در روابط کشورهای منطقه خواهد داشت. او یاد آور شد حضور اپراتورهای بندری هند در بندر شهید بهشتی چابهار باعث افزایش اهمیت چابهار شده است.

رئیس منطقه آزاد چابهار افزود: «تغییر در آرایش اقتصادی منطقه و توجیه‌پذیری فعالیت‌های صنعتی و لجستیکی در چابهار همزمان با تکمیل زیرساخت‌های اساسی توسط دولت فصلی جدید را در نقش منطقه‌ای و بین‌المللی چابهار گشوده است.» رئیس منطقه آزاد چابهار تاکید کرد پیشنهاد ایجاد شعبه بانک هندی در چابهار ارائه شده و مورد استقبال واقع شد. در سال ۲۰۱۶، مسوولان سه کشور افغانستان، ایران و هند با امضای چند موافقت‌نامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری هند در پروژه بندر چابهار را فراهم آوردند. این بندر همراه با خط آهن باید زمینه‌های انتقال و حمل کالاهای ساخت هند را به افغانستان و همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه فراهم آورد.اهمیت ژئوپلیتیک و جغرافیایی بندر چابهار ایران موجب شده است که هند بارها خواستار سرمایه‌گذاری در توسعه و مدیریت منطقه آزاد تجاری بندر چابهار شود. از آنجا که هند درحال‌حاضر به یکی از مهم‌ترین کشورهای صادر‌کننده کالا و خدمات در جهان تبدیل شده است، یافتن مسیری که از لحاظ هزینه و امنیت و زمان حمل کالا مطلوب باشد دغدغه همیشگی دولتمردان و بازرگانان هند بوده است. بندر چابهار می‌تواند به‌عنوان دروازه ورود هندی‌ها به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش‌آفرینی کند. هند برای دسترسی به بازار آسیای میانه و قفقاز می‌تواند از امکانات بنادر پاکستان بهره گیرد، ولی برای هند استفاده از امکانات بندر چابهار، از لحاظ سیاسی و اقتصادی، از بنادر پاکستان مقرون‌به‌صرفه‌تر و مطمئن‌تر است.

تعامل اقتصادی بیشتر با شرق

ظریف ظهر دیروز دیگر سخنران فروم اقتصادی ایران و هند بود و با بیان اینکه چالش‌ها پشت سرگذاشته و راه‌ها پیدا می‌شوند، از آمادگی ایران برای تعامل بیشتر با شرق و طرف‌های دیگر خبر داد و گفت: «هند در شرایط سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و در زمان‌های بهتر هم در کنار ما خواهد بود.» او با بیان اینکه تحریم‌ها برای ایران جدید نیستند، تاکید کرد: ما حدود ۴۰ سال است که ذیل تحریم‌های مختلف بوده‌ایم. ما به بقای خود و همچنین به همکاری با دوستانمان ادامه خواهیم داد. وزیر امورخارجه ادامه داد: «یک کشور، یا یک فرد از کشورهای دیگر می‌خواهد که کشورهای دیگر مفاد قطعنامه شورای امنیت در زمینه عادی‌سازی روابط با ایران را نقض کنند.در آمریکا انقلاب نشده، بلکه یک دولت عوض شده است و این چالشی است که ما با آن مواجهیم.»

ظریف با یادآوری اینکه ما اراده سیاسی و اقتصادی برای مقابله با این چالش را داریم، افزود: «کشاورزان هندی فقط به‌خاطر تحمیل یک شخص ۳۸ درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند.» وزیر امورخارجه با بیان اینکه فرصت‌ها وسیع هستند، تاکید کرد: ایران قابل اطمینان ترین شریک است. ما برای تامین امنیت‌ و توسعه علمی و زمینه‌های دیگر به مردم خود تکیه کرده‌ایم. ظریف ادامه داد: «این به مفهوم انزواگرایی نیست. ما آماده تعامل با شرق و طرف‌های دیگر هستیم. این می‌تواند به شما هم برای انتخاب شریک کمک کند که کسی به دلایل سیاسی فشار وارد کند.» او با یادآوری اینکه به دنبال یافتن مکمل‌ها (در زمینه همکاری اقتصادی) هستیم، افزود: «ایران جوانان متخصص در زمینه استارت‌آپ‌ها و دیگر بخش‌های علمی، کشاورزی، پتروشیمی و اقتصاد دارد. هیچ کدام از این موارد برای همکاری غیرقانونی نیستند، بلکه تلاش برای ایجاد مانع در این زمینه غیرقانونی است.»

امکان حذف دلار در مبادلات

در ادامه نشست اقتصادی ایران و هند، رئیس اتاق بازرگانی ایران که به‌همراه ظریف به دهلی‌نو رفته است، ابراز امیدواری کرد که «با حل مکانیزم بانکی از طریق روپیه شاهد حل گسترش روابط بانکی بین ایران و هند باشیم.» او گفت اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات ایران و هند مطرح است. غلامحسین شافعی، در نشست اقتصادی مشترک ایران و هند با بیان اینکه این نشست را باید ادامه سفرهای مقامات عالی‌رتبه دو کشور بدانیم که تداومی محکم برای روابط دیرینه دو کشور است، گفت: «باید رابطه قوی سیاسی، فرهنگی و تاریخی را با تقویت روابط اقتصادی پاسخ درست دهیم.» شافعی تاکید کرد: «من اینجا اعلام می‌کنم که بخش‌خصوص ایران آماده همکاری با همتایان هندی خود در زمینه همکاری‌های بلندمدت اقتصادی هستند.»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه در تشریح برخی از مشکلات در همکاری‌های اقتصادی ایران و هند اظهار کرد: «موانع گمرکی برای واردات ایرانی به‌ویژه محصولات ایرانی نظیر زعفران، سد بزرگی را برای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است. این درحالی است که از کشورهای دیگر کالاهایی بدون تعرفه به هند وارد می‌شود. همچنین کالاهایی مانند چای و برنج از هند بدون تعرفه وارد ایران می‌شوند. مقامات باید این مشکلات را حل کنند تا مسیر برای همکاری هموار شود.» شافعی در ادامه گفت: امید است که با حل مکانیزم بانکی از طریق روپیه شاهد گسترش روابط بانکی باشیم. درحال‌حاضر انتقال پول در زمینه دارو مشهود است. این امر قبلا از طریق بانک یوکو و سنترال بانک انجام می‌شد که اکنون با مشکل مواجه است. حدود ۹۰ شرکت ایرانی در زمینه دارو با طرف‌های هندی همکاری می‌کنند. اخبار خوشایندی این روزها در محافل اقتصادی کشور مطرح است که حذف دلار از مبادلات ایران و هند است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معافیت مالیاتی دولت هند برای خرید محصولات پتروشیمی با روپیه را از جمله این مزیت‌ها خواند. شافعی در ادامه سخنان خود در نشست اقتصادی مشترک ایران و هند گفت:‌ «امیدوارم با عزم راسخ مقامات دو کشور و شور و اشتیاق بخش‌های خصوصی که دیده می‌شود، شاهد تسریع در همکاری بخش‌خصوصی باشیم و هدف ۳۰ میلیارد دلاری در همکاری دو کشور را محقق کنیم.»

ناکافی بودن میزان تجارت

در ادامه این فروم اقتصادی، سفیر ایران در هندوستان نیز تاکید کرد که میزان تجارت بین تهران و دهلی‌نو به اندازه کافی نیست. علی چگنی، در نشست اقتصادی مشترک دو کشور که با حضور ظریف برگزار شد، در سخنانی گفت: «رقم تجارت بین دو کشور، براساس اعلام رئیس‌جمهوری ما و نخست‌وزیر هند، برای دو کشور کافی نیست و باید به سطحی مناسب‌تر افزایش یابد. این یکی از بزرگ‌ترین هیات‌هایی است که به هند آمده است.»

حجم روابط و مشکلات موجود

حجم تجارت ایران و هند در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ (۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار)، حدود ۷ درصد رشد نشان می‌دهد. از مجموع روابط تجاری دوجانبه در سال ۲۰۱۷، کل صادرات ایران به هند بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل (۸ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار) ۳۴درصد رشد نشان می‌دهد. این درحالی است که صادرات ایران به دیگر کشورها در سال ۲۰۱۷، معادل۶۶ میلیارد دلار بوده است. از این میزان، صادرات محصولات غیرنفتی ایران به هند ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون دلار بوده و نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود یک درصد رشد نشان می‌دهد.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران (۷ کالای اول) به هند به ترتیب نفت و سوخت‌های معدنی، مواد شیمیایی ارگانیک، کودهای شیمیایی، مواد شیمیایی غیرارگانیک، مواد پلاستیکی، میوه‌جات و خشکبار، نمک، گوگرد، آهک و سیمان است. واردات ایران از هند نیز شامل غلات، چای قهوه و ادویه، مواد شیمیایی ارگانیک، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط به بویلرها و رآکتورهای هسته‌ای، الیاف مصنوعی، آهن و فولاد و اسانس‌ها، رزین‌ها و لوازم آرایشی در سال ۲۰۱۷، بوده است.

با توجه به مجموع حجم روابط تجاری هند در سال ۲۰۱۷ ( بالغ بر­۷۴۰­میلیارد دلار)، روابط تجاری ایران با هند حدود۲­درصد از کل تجارت خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد که تولید و صدور کالاهای دارای ظرفیت‌های صادراتی در ایران، با توجه به میزان واردات هند در این کالاها، قابل رشد و توسعه است. تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های بانکی دو مشکل بزرگ بر سر راه روابط رو به گسترش ایران و هند است. اگرچه مشکلات دیگر داخلی و خارجی همچون فقدان یک صندوق مشترک ارزی میان دو کشور، عدم همکاری مستقیم و لزوم انعقاد قرارداد سه‌جانبه بر سر راه دو کشور وجود دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از عصر ایران پس از ارائه مجوز برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو این شرکت شب گذشته تغییرات قیمتی خودروهای پژو 206، خانواده سمند، پژو405 ، رانا و پژو پارس سال را در لیست دی ماه خود منتشر نموده است.

براین اساس تغییرات قیمتی در محصولات ایران خودرو بیش از 10 میلیون تومان در انواع محصولات بوده است.


photo_2018-12-12_09-11-23

لیست جدید قیمت ها به تفیک خودروهای زیر 45 میلیون که افزایش قیمت یافتند

خانواده 206
photo_2018-12-10_08-59-22

خانواده پژو 405

918120_539

تندر- خانواده دنا- رانا  و سمند

photo_2018-12-10_08-59-41

خانواده سمند

923476_639



:: بازدید از این مطلب : 475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از KHAMENEI.IR؛ حضرت آیت‌الله سیدعلیخامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در سالروز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار هزاران نفر از مردم قم، با اشاره به ضرورت پرهیز از سهل‌انگاری و سهل‌اندیشی درباره ریشه دشمنی آمریکا و استکبار با ایران اسلامی، «ماهیت و حقیقت انقلاب و شجاعت و وفاداری ملت و نظام به اهداف و مبانی انقلاب» را علت اصلی این خصومت عمیق و مستمر خواندند و با بیان وظایف مهم «مسئولان و مردم» در این مقطع تأکید کردند: رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه قشرهای ضعیف مهمترین وظیفه امروز دولتمردان است و ملت و مسئولان باید با هوشیاری، تحریم های آمریکا را همانند دوران دفاع مقدس به شکستی بی سابقه برای شیطان بزرگ تبدیل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از قیام سرنوشت‌ساز مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ به‌عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی، قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و افزودند: البته انگیزه‌هایی برای تغییر فضای انقلابیِ قم و کمرنگ کردن روحیه انقلابی و دینی در آن وجود دارد و نباید از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد.

ایشان با تأکید بر هوشیاری در مقابل این انگیزه‌ها، تأکید کردند: قم سرچشم اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کمرنگ کنند.

مقام معظم رهبری سپس به بیان چند درس مهم و ماندگار از قیام ۱۹ دی پرداختند و خاطرنشان کردند: رئیس‌جمهور وقت آمریکا در ۱۰ دی ۵۶ به تهران آمد و با تمجید اغراق‌آمیز و دروغین از محمدرضا پهلوی، ایران را «جزیره ثبات» یعنی مایه آرامش خیال آمریکا از ایرانِ وابسته و مسئولان نوکرمآب آن، خواند.

ایشان قیام مردم قم علیه رژیم ظالم، وابسته و فاسد پهلوی در فاصله ای کمتر از ده روز از این سخنان را نشانه ضعف عمیق دستگاه محاسباتی آمریکا و غرب دانستند و گفتند: کمتر از ده روز پس از سفر رئیس‌جمهور آمریکا و تعبیر او از ایران به جزیره ثبات، قیام عظیم مردم قم شکل گرفت و به دنبال آن، قیام مردم تبریز و طوفان انقلاب اسلامی و نابودی رژیم سرسپرده طاغوت محقق شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، استمرار ضعف دستگاه محاسباتی آمریکا تا امروز را یک واقعیت برشمردند و افزودند: با وجود آنکه عده‌ای غربزده و آمریکازده، پُزِ قدرت محاسباتی و آینده‌نگری آمریکایی‌ها را می‌دهند اما آمریکا همچنان دچار ضعف محاسباتی است.

ایشان با اشاره به سخنان سال گذشته‌ی یک دولتمرد آمریکایی در جمع اوباشِ تروریست و وعده او به آنها که جشن سال ۲۰۱۹  میلادی را در تهران خواهیم گرفت، خاطرنشان کردند: توانایی محاسباتی دشمنان ایران در همین حد است، همان‌طور که آن زمان صدام امیدوار بود یک هفته‌ای به تهران برسد و منافقین مزدور نیز خیال می‌کردند در حمله مرصاد سه روزه از کرمانشاه به تهران خواهند رسید.

مقام معظم رهبری افزودند: برخی دولتمردان آمریکایی این‌طور وانمود می‌کنند که دیوانه‌اند، البته بنده این را قبول ندارم اما آنها حقیقتاً «احمق‌های درجه یک» هستند.

ایشان قیام مردم قم را نشانه صف‌بندی دو دستگاه محاسباتی یعنی صف‌بندیِ «لیبرال‌دموکراسیِ دروغین و پای در گِل غربی» در مقابل «نظام توحیدی و اسلامی» برشمردند و گفتند: پس از انقلاب نیز آنها با تحریم جمهوری اسلامی تصور می‌کردند کار نظام در کمتر از شش ماه تمام خواهد شد در حالی‌که انقلاب اکنون به چهل سالگی رسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در مقابل این محاسبات غلط استکبار، دستگاه محاسباتیِ دقیق نظام اسلامی وجود دارد که امام بزرگوار ما فرمود «صدای شکسته‌شدن استخوان‌های مارکسیسم را می‌شنوم» و یکی دو سال بعد همه دنیا آن صدا را شنیدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دشمنیِ استکبار با پدیده تمدنیِ انقلاب اسلامی را دشمنیِ عمیق دانستند و خاطرنشان کردند: برخی از روی نفهمی یا مسائل دیگر، علت دشمنی مستکبران را سخنان امام یا فلان مسئول علیه آمریکا می‌دانند، در حالی‌که زورگویان جهانی با یک قدرت جوان، رو به رشد، پر تلاش و پر انگیزه دشمن هستند که این قدرت معنوی ۴۰ سال است در مقابل چشم آنها روز به روز تنومندتر و قدرتمندتر شده و تَرَک‌ها و شکاف‌های استکبار را عمیق‌تر کرده است.

مقام معظم رهبری، ایران را قلّه موقعیت راهبردی در منطقه خواندند و افزودند: علت عصبانیت آمریکایی‌ها در اول انقلاب این بود که لقمه چرب و نرم ایران را به عنوان مهمترین کشور منطقه و سرزمینی سرشار از ثروت‌های مادی و منابع طبیعی از دست دادند.

ایشان با اشاره به اعتراف چند روز پیش یک مؤسسه غربی افزودند: خود آنها می‌گویند ایران با توجه به ظرفیت‌های فوق العاده‌اش پنجمین کشور ثروتمند جهان است، بنابراین طبیعی است که به‌خاطر از دست دادن چنین ثروتی، عمیقاً عصبانی باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این عصبانیت همچنان ادامه دارد اما مسئله اصلی و ریشه تقابل آمریکا و ملت ایران، تقابل تاریخی و ذاتی حق و باطل است، چرا که استکبار و استعمار از خون ملت‌ها تغذیه می‌کنند و انقلاب اسلامی در مقابل این ظلم آشکار ایستاده و برای بیدار کردن ملت‌ها نیز تلاش کرده است.

مقام معظم رهبری، شنیده شدن فریاد «مرگ بر آمریکا» در کشورهای متعدد را بی سابقه و نشانه ای از موفقیت ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: استکبار تلاش می‌کند ملت‌ها را با «ایران هراسی»، «اسلام هراسی» یا «شیعه هراسی» گمراه کند، اما ملت‌ها ذاتاً با ایران اسلامی دشمنی ندارند و هر جا حقیقت روشن بشود، از آن حمایت می کنند.

ایشان بروز برخی حوادث و رویدادها در اروپا و آمریکا را نشانه آشکار شدن پیامدهای خطرناک حفره‌های معنوی در تمدن غرب خواندند و افزودند: در طرف مقابل، مردمسالاری دینی و حرکت به سمت تمدن اسلامی با استفاده از امکانات و ابزارهای روز دنیا ادامه دارد و این واقعیت برای مستکبران رعب‌آور است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر پرهیز از سهل انگاری و سهل اندیشی در زمینه علت واقعی و اصلی دشمنی ظالمان جهانی با ایران افزودند: علت اصلی این دشمنی، «ماهیت و حقیقت حرکت عظیم انقلاب اسلامی، شجاعت، فداکاری و وفاداری ملت و پایبندی مستمر و کامل نظام به مبانی انقلاب اسلامی» است که اگر به توفیق الهی، این حرکت به نتایج مورد نظر خود دست یابد، بساط استکبار و استعمار غرب را برمی چیند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به آیات قرآن مجید افزودند: فرعون می دانست موسی حق است اما دشمنی می کرد و خدا به حضرت موسی گفت «نترسید، حرکت کنید من با شما هستم» که این خطاب امروز عیناً به ملت ایران است که در مقابل دشمنیِ آگاهانه فراعنه عالم، ایستاده است.

مقام معظم رهبری در تبیین نتیجه صف آرایی استکبار و ملت ایران خاطرنشان کردند: هر جبهه ای که در راه خدا حرکت کند، وعده قطعی و بدون تردید پروردگار درباره نصرت و پیروزی او محقق خواهد شد، همچنانکه در طول ۴۰ سال هر جا درست حرکت کردیم، پیروز شدیم و هر جا کوتاهی داشتیم، پیروزی حاصل نشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسیدن به چهل سالگی را در روند شکل‌گیری تمدنها، آغاز بلوغ و شکوفایی خواندند و افزودند: در این مسیر تمدنی، چهل سالگی نه دوران پیری بلکه دوران عمق یافتن حرکت‌ها است و به فضل الهی و به برکت «ایمان دینی، عزم راسخ، حضور و آمادگی و کار و تلاش ملت به‌ویژه انبوه جوانان خوش‌فکر، مبتکر و امیدوار به آینده»، حرکت تاریخی ملت ایران به نتایج درخشان خود خواهد رسید.

ایشان پیروزی انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی را مقدماتی برای شکل گیری «تمدن اسلامی متناسب با دوران فعلی» دانستند و خاطرنشان کردند: اگر خدا اراده نکرده بود، این مقدمات فراهم نمی شد.

مقام معظم رهبری سخنانشان در جمع هزاران نفر از مردم قم را با بیان نکاتی مهم خطاب به مسئولان و مردم ادامه دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مهمترین توصیه خود به مسئولان به‌خصوص دولتمردان تأکید کردند: اولویت کاری خود را حل مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه قشرهای ضعیف قرار دهید، چرا که این مسئله اهمیت ویژه ای دارد.

مقام معظم رهبری با اشاره به تمرکز دشمن بر مسائل معیشتی مردم گفتند: منابع کشور کم است اما چرا با وجود تذکرات مکرر، جریانها و افرادی، ظالمانه این منابع را می بلعند و با دلال بازی و انحصارطلبی در تجارت، مانع پیشرفت کشور می شوند و در تقویت تولید داخلی کارشکنی می‌کنند.

مقام معظم رهبری بار دیگر مهمترین کار امروز مسئولان را رسیدگی به مشکلات معیشتی خواندند و افزودند: البته این کار فقط با پول پخش کردن حاصل نمی شود، باید مراقب جریانها و دست‌های خطرناک و مضر بود، همچنانکه این مسائل را بارها با جزئیات در جلسات کاری به مسئولان تذکر داده ایم.

ایشان، کار و تلاش و خدمت به انقلاب ایران عزیز و ملت بزرگ را نعمتی الهی خواندند و به مسئولان و دولتمردان تأکید کردند: قدر نعمت مسئولیت در نظام اسلامی را بدانید و به لوازم قدرشناسی از آن یعنی «مراقبت در حرف و رفتار، پرهیز از گرایش به اشرافی‌گری و اسراف و رفتارهای طاغوتی» پایبند باشید و تلاش کنید مسیر حرکت شما همواره به سمت الگوی رفتاری و مدیریتی امیرمؤمنان باشد.

«شجاعت» و «عقلانیت» دو نکته مهم و تذکر دیگر رهبر انقلاب خطاب به مسئولان بود.

ایشان افزودند: در مقابل توپ و تشر و یاوه گویی های آمریکا و اروپا پس نزنید و بایستید و بدانید که اینها نه تهدید، نه «وعده و قول» و نه حتی امضایشان اعتبار ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرف های بی ربط برخی غربی ها را به حرفهای دلقک ها تشبیه کردند و افزودند: آنها به ایران توصیه می کنند حقوق بشر را از سعودی ها یاد بگیرد؛ آیا این، حرف یک دلقک نیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: رفتار صحیح و عقلانی وظیفه مسئولان است، چرا که با احساساتِ صرف، نمی شود کشور را اداره کرد البته احساسات به عنوان پشتوانه عملی شدن تصمیمات عقلانی لازم است.

«شناخت، قدردانی و استفاده از ظرفیتهای درونی به‌ویژه جوانان» دیگر توصیه مؤکد رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان و دولتمردان بود.

ایشان افزودند: جوانان می توانند گره های دستگاهها را باز کنند، بنابراین به آنها مراجعه کنید و قدرشان را بدانید چرا که حتی بلندپروازی های آنها خوب است و کشور را به جلو می برد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانشان، مردم را نیز به کمک به مسئولان توصیه کردند و افزودند: بخش مهم تقویت تولید داخلی در زمینه های کیفی و توزیعی، به تولید کننده و فروشنده و مغازه دار و مردم مربوط می شود.

ایشان گفتند: امسال سال تقویت تولید کالاهای ایرانی بوده است، اما الان در آخر سال باید ببینیم چقدر در این زمینه پیش رفته ایم و چه کارهایی کرده ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور در صحنه های انقلاب را بهترین کمک مردم به کشور دانستند و افزودند: دشمن در تلاش است با شایعه سازی و تهمت پراکنی مردم را مضطرب کند و به جان یکدیگر بیندازد که البته نمی تواند، اما مردم باید با این شگردهای دشمن مقابله کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: انقلاب و نظام با خواست و حمایت مردم شکل گرفته و استمرار یافته اما مستکبران با وقاحت تمام مردم را به مقابله با همین نظام فرا می خوانند که لازم است مردم در مقابل این تبلیغات ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحریم ها را باعث فشار و بروز مشکلاتی برای کشور دانستند و افزودند: آمریکایی ها با خوشحالی می گویند تحریم کنونی ملت ایران در تاریخ سابقه ندارد اما ملت ایران ان‌شاءالله در این زمینه شکستی به آنها می دهد که در تاریخ بی سابقه باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحریم کامل ملت ایران در دوران دفاع مقدس افزودند: دشمنان حتی به ما سیم خاردار نمی دادند اما ملت و مسئولان، آن تحریم ها را به زمینه ای برای تکیه بر درون و شکوفایی استعدادها تبدیل کردند، به‌گونه ای که همان مسیر، امروز ایران را به قدرت بی نظیر منطقه تبدیل کرده است.

مقام معظم رهبری تأکید کردند: باید با درس گیری از این تجربه درخشان و تکیه بر جوانان، تحریم کنونی را به وسیله ای برای کار و تلاش و شکوفایی تبدیل کنیم و با بی نیازی از دیگران به جایی برسیم که آنها نیازمند ایران عزیز باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به فضل الهی و در پرتو مقاومت و هوشیاری مردم و مسئولان و کار و تلاش بی‌وقفه، از تحریم ها و مشکلات عبور خواهیم کرد و همچنانکه در جنگ تحمیلی صدام را به خاک سیاه نشاندیم و به درک اسفل رفت، جمهوری اسلامی هر روز موفق تر و زنده تر خواهد بود و دشمنان ملت در آمریکا و غرب به سرنوشت صدام دچار خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش ایسنا،‌ جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست بررسی وضعیت پیش فروش خودرو از اعلام نظر کارشناسی هیئت هفت نفره در مورد حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات خبر داد و گفت: طبق وعده ای که به مردم دادیم در دو روز گذشته هیئت نظر کارشناسی را اعلام کرده و سه عامل اساسی را مقصر دانسته است.

دادستان تهران ادامه داد: راننده، دانشگاه و پیمانکار که مسئول خدمات رسانی در آنجا بوده است مقصر اعلام شدند، راننده فوت کرده است و از طریق بیمه، مبلغ دیه‌ها وصول می‌شود.

جعفری دولت آبادی افزود: برخلاف نظر پلیس که به طور درصدی اعلام تقصیر نموده بود هیئت ۷ نفره به نحو مساوی افراد و دستگاه‌ها را مسئول شناخته است، بعد از ابلاغ این نظریه مقرر شد طبق قانون اقدام شود و اگر اعتراضی باشد طبق قانون به آن عمل می‌شود.

دادستان تهران اضافه کرد: به بازپرس و دادستان منطقه توصیه کرده‌ایم که اگر خانواده‌ها آمادگی دارند دیه خود را بگیرند طبق مقررات دیه از طریق شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت پرونده مطلوب بوده است، گفت: ان شاءالله پرونده تا هفته آینده کارهای پرونده از لحاظ قضایی تکمیل می‌شود و به زودی کیفرخواست صادر خواهد شد و امیدواریم پرونده به زودی نیز به دادگاه ارسال شود.

جعفری دولت آبادی افزود: چنانچه خانواده‌ها در بخش دریافت دیه پیشقدم شوند و بعد از آن پرونده به دادگاه برود از نظر ما منعی وجود ندارد و ما آمادگی داریم، همچنین در مورد مصدومینی که در قید حیات هستند، چون طول درمان آن‌ها طولانی است طبیعتا باید صبر کنیم طول درمان نهایی شود. بنابر این در بخش افرادی که فوت شده و مصدوم شدند پرونده تفکیک شده است.

دادستان تهران تصریح کرد: در مورد مصدومین نیز که بخواهند دیه بگیرند منعی وجود ندارد و از طریق بیمه این امکانات در نظر گرفته شده است، توصیه کردیم که در این بخش‌ها کمک بیشتری شود، تعداد افراد بستری در این زمینه ۱۰ نفر هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده شاکی خصوصی دارد گفت: خانواده‌هایی که فرزندانشان فوت شده و همچنین مصدومین طرح شکایت کرده‌اند و پرونده شاکی خصوصی دارد.

جعفری دولت آبادی در ارتباط با خرید و فروش ارز گفت: چندین بار عنوان کردیم که خرید و فروش ارز جرم است، اولین پرونده ای که در این زمینه به دادگاه رفت ۱۵ متهم داشت که احکام آنها هفته گذشته صادرشد و هر کدام به ۶ ماه حبس محکوم شدند، این احکام قطعی است و اجرا خواهد شد و اولین حکمی است که برای خرید و فروش ارز در معابر صادر شده است.

دادستان تهران ادامه داد: تمام کسانی که در معابر خرید و فروش ارز می کنند دچار این گرفتاری خواهند شد بنابراین این مسائل را جدی بگیرند، حدود ۴۵ کیفرخواست دراین رابطه صادر و به دادگاه ارسال شده است و در نوبت محاکمه قرار دارد.

وی کفت: به لحاظ اینکه امروز کشور درگیر مبارزه با آمریکا است به انسجام جدی داخلی نیاز داریم متاسفانه افرادی در رسانه، فضای مجازی و تریبون‌ها مطالبی می گویند که نتیجه آن دلسردی مردم است ادعاهای بی مبنا، اخبار خلاف، اتهام زنی، افترا و درگیر کردن دستگاه‌ها به امور موهوم از جمله این موارد است.

جعفری دولت آبادی در پایان خاطر نشان کرد: امروز ما  نباید اجازه دهیم ناامیدی بر مردم غلبه کند بنابر این از دستگاه‌های دولتی ، روزنامه‌ها، رسانه‌ها و مقام‌های مسئول که تریبون در اختیار دارند انتظار می‌رود که به مردم امید و آرامش دهند، آمریکا بداند با همه سختی‌ها و مشکلات ملت ما بیدار و محکم در برابر دشمن ایستاده است و هیچ گونه خم به ابرو نخواهد آورد.



:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

ایران چک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در حاشیه این مراسم با تاکید بر اینکه با وجود مشخصه‌های امنیتی، ایران چک‌های جدید در بالاترین سطح بین‌المللی از نظر مشخصه‌های امنیتی است، گفت: از این پس به تدریج تمام اسکناس‌های بانک مرکزی بر مبنای مشخصه‌های امنیتی جدید تولید خواهد شد.


همتی از مدیریت و کارشناسان و کادر فنی سازمان چاپ برای تلاش جهت فراهم سازی امکان چاپ اسکناس های جدید قدردانی کرد.رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد با رشد تولید وتوسعه اقتصادی و تلاش‌های بانک مرکزی در مدیریت بازار پول و ارز شاهد تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی باشیم.فرهاد دژپسند نیز در مراسم رونمایی از ایران چک جدید گفت: امروز سندی رونمایی شد که بیانگر امید به آینده ایران با تکیه بر داشته‌های کشور است و این امر نشان از  عزمِ جزمِ بانک مرکزی برای کمک به اقتصاد ایران در جایگاهی متناسب با ارزش‌های این مرز و بوم دارد.

وی افزود: یکی از دستگاه های اجرایی که می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به این هدف بزرگ باشد بانک مرکزی است و تلاش‌های مدیریت جدید این بانک، برای بازگرداندن ارزش پول ایران، حاکی از برنامه و همت بالای ایشان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه عنوان کرد: تحولات اخیر بانک مرکزی بیانگر این نکته است که این نهاد تمام عوامل اختلال زا را تحت نظر دارد و در شرایط بحران برنامه‌ریزی و واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهد.

گفتنی است، اسکناس یاد شده که با تکنولوژی پیچیده‌ای تولید شده امکان جعل را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این فناوری در سال ۲۰۱۳ بر روی اسکناس یورو اعمال و پس از آن تنها کشورهای معدودی موفق به انتقال دانش فنی، خط تولید و بهره برداری از این ویژگی امنیتی بر روی اسکناس‌های خود شده‌اند.

نوار درخشان، چاپ نوری- مغناطیسی متغیر، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ از مختصات ایران چک جدید است.



:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز ؛ میرحمایت میرزاده عصر روز سه شنبه در گفت وگو با  ایرنا، درباره جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد و فرماندهان نیروی انتظامی برای بررسی سانحه واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، افزود: در جلسه امروز کمیسیون محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد، فرماندهان نیروی انتظامی به همراه اعضای کمیته بررسی این سانحه حضور داشتند.

ظهر روز سه شنبه (چهارم دی ) اتوبوسی که تعدادی از دانشجویان را در داخل محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جابجا می کرد به دلایل نامعلومی واژگون شد و این حادثه دلخراش منجر به مرگ 10 دانشجو و مصدومیت 26 نفر شد. 

میرزاده ادامه داد: گزارش اعضای این کمیسیون نشان می داد که مهمترین عاملی که باعث این سانحه شده است، بی دقتی نقش نظارتی در قرارداد اولیه بوده که براساس این قرارداد باید خودروها اسکانیا یا بنز باشند اما از خودروهای شهاب مدل 1381 و خارج از رده استفاده شده است.

نماینده مردم گرمی در مجلس تصریح کرد: این خودرو همچنین معاینه فنی نداشته و راننده پیش از این سانحه تخلفاتی داشته که منجر به دریافت اخطارهایی شده بود ، همچنین در مسیری که این اتفاق رخ داده قالب های آهن و بتونی وجود داشته که باعث سنگین تر شدن سانحه شده که اگر این اشیاء نبودند حتی با وجود رخداد ، خسارت به این میزان نبود.

وی گفت: البته احتمال بریده شدن ترمز ماشین و شیب زیاد جاده نیز مطرح است که به تشدید حادثه کمک کرده است و مسئولان مربوطه در این قرارداد، دقت های لازم را نکردند و دانشگاه آزاد نیز در گزارش خود درباره برخورد با متخلفان توضیحاتی ارایه کرده بود که معاون اداری مالی و 5 نفر از مدیران این دانشگاه برکنار شدند که شامل مدیر مالی، مدیر ترابری، مدیر دانشجویی، دو پیمانکار و مسئول تاسیسات در زندان است .

میرزاده با بیان اینکه این پرونده همچنان باز و توسط مسئولان قضایی در حال پیگیری است، گفت: در نهایت کمیسیون به این نتیجه رسید که باید با تمام عوامل خاطی در هر رده ، برخورد و مجازات شوند و از طرف دیگر نیز دانشگاه آزاد باید با تمام توان خود در کنار دانشجویان در بیمارستان باشد .

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد باید مسیر دانشگاه علوم و تحقیقات را ایمن کنند، ادامه داد: رییس دانشگاه آزاد قول داد که با تمامی توان به این مسائل رسیدگی کرده و انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین درباره مدت قراردادی که با این پیمانکار منعقد شده است، گفت: این قرارداد سالانه بوده یعنی از 18 فروردین 97 آغاز و 29 اسفند 97 پایان می پذیرفته است ولی مشکل متن قرارداد نبوده بلکه بی دقتی و عدم نظارت مسئولان واحد علوم تحقیقات باعث ایجاد چنین سانحه ای شده است.

انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق

وی همچنین درباره دیگر دستورهای جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در این جلسه همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس، محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار و سید جواد ساداتی نژادنماینده مردم کاشان نمایندگان برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98 کل کشور انتخاب شدند. برای حضور در شورای فعالیت های قرآنی نیز علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس انتخاب شد.

نگرانی بخش آموزش و پژوهش کشوراز کمبود بودجه در سال آینده 

میرزاده همچنین درباره دستور دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: مسئولانی از وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در جلسه عصر امروز حضور داشتند و گزارشی از وضعیت بودجه ای این دستگاه ها ارایه شد و همه مسئولان حاضر به نوعی از کمبود بودجه خود برای سال 98 ابراز نگرانی کردند.

وی گفت: در حوزه آموزش عالی نگرانی در بخش فعالیت های علمی، پژوهشی و فناوری بود و کاهش 50 درصدی اعتبار برای آنها در سال آینده بسیار سنگین محسوب می شود و از کمیسیون انتظار مساعدت و کمک داشتند.

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: مسئولان آموزش و پرورش نیز در بحث پاداش بازنشستگان و سرانه دانش آموزان نگران بودند و انتظار کمک از نظر بودجه ای داشتند.



:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درنخستین روز سال جدید میلادی، در گفت و گو با پایگاه اینترنتی خبری «لایو مینت»، تاکید کرد که اساس کار اتحادیه اروپا گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و این اتحادیه همچنان به توافق با ایران پایبند است.

'مارک لئوناردو' خبرنگار لایو مینت در این مصاحبه نظرات فدریکا موگرینی را درباره مسائل مهم جهانی از جمله توافق هسته ای ایران، امنیت اروپا، برگزیت، موضوع مهاجرت و کنترل مرزها جویا شد.

موگرینی که سال 2019 به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا به کار خود در این سمت پایان می دهد، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را در سال 2018 یکی از مهمترین اتفاقات این سال برشمرد.

خبرنگار لایو مینت به عنوان نخستین پرسش پرسید، خانم موگرینی! شما در سالی که گذشت بارها از اروپا خواستید که برای حفظ حاکمیت خود تلاش کند. درباره موضوع خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران نیز تلاش خود را برای ایجاد ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا به کار بستید. واقعا چقدر به اجرایی شدن این ساز و کار امیدوار هستید؟

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد: اتحادیه اروپا 28 عضو دارد که همگی آنها با همکاری جامعه بین الملل تلاش می کنند تا توافق هسته ای ایران حفظ شود. اساس کار ما، 13 گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در همه آنها بر پایبند بودن ایران به همه تعهداتش تاکید شده است. تلاش ما حفظ این توافقنامه در سال جدید است. ما این کار را به علت تامین امنیت جمعی خود انجام می دهیم. 

موگرینی گفت: نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد و توافقی که ما در سال 2015 آن را امضا کردیم، دقیقا در همین راستا است. این را می گویم که به برخی از شایعه ها پایان دهم.درسالی که گذشت بارها شنیده ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی بر توافق با ایران، صرفا ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست. ما به این دلیل به توافق با ایران ادامه می دهیم که این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند. ما می خواهیم تا مانع از بروز یک بحران امنیت در منطقه بحران زده خاورمیانه شویم.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: البته بخشی از این هدف، مستلزم این است که شرکت های ما با شرکت های ایرانی بتوانند رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشند. ما برای حصول این هدف همواره تلاش های زیادی را انجام داده ایم و اکنون نیز این تلاش ها ادامه دارد. ما تلاش می کنیم به تجار اروپایی ابزارهایی بدهیم که از آنها در برابر تحریم ها و تهدیدهای آمریکا محافظت کند و آنها برای مبادله تجاری با ایران گام بردارند.

موگرینی گفت: البته این موضوع بحث های زیادی را درباره حاکمیت و استقلال اروپا مطرح کرده است. ما اروپایی ها به هیچ عنوان نمی توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیکترین دوست و متحد ما باشد، برای ما تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی ترین حق ما است و نه تنها اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نمی پذیرد که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.

تحولات مربوط به برگزیت، تهدیدهای هسته ای در جهان، تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، تلاش های اروپا برای ممانعت از دستیابی روسیه و چین به داده های اطلاعاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا،بحران در کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و لیبی ،دیگر مسائلی بود که موگرینی در این مصاحبه به آنها پرداخت.

 

گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند. 

از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است. 

چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است. 



:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز مطابق اطلاعیه جدید، صادرکنندگان به موجب مصوبات هیات وزیران مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود حداکثر ظرف مدت زمانی سه ماه بعد از صادرات به چرخه اقتصادی کشور هستند و با توجه به پایان مهلت مقرر، باید در بازگرداندن ارزهای صادراتی تسریع کنند. این اولتیماتوم در حالی به صادرکنندگان داده شده است که در نشست شورای گفت‌وگو، بخش خصوصی از دستور معاون اول برای بازنگری در بخشنامه مربوط به بازگشت ارز خبر داد. البته در این نشست فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی تغییرات بنیادی در بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات را در کوتاه‌مدت منتفی دانست؛ اما رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که معاول اول رئیس‌جمهوری دستور اصلاح این بخشنامه را به رئیس‌کل بانک مرکزی داده است. گرچه در پایان نشست شورای گفت‌وگو، توافق شد جلسه‌ای در روزهای آتی بین نمایندگان دولت و بخش خصوصی در مورد پیمان‌سپاری ارزی برگزار و نتایج آن به روسای دستگاه‌ها ارائه شود، اما صبح دیروز بانک مرکزی اطلاعیه‌ای صادر کرد که محتوای آن پایان مهلت بازگشت ارز به کشور بود.

منازعه و اختلاف پیرامون پیمان‌سپاری ارزی میان بخش‌خصوصی و سیاست‌گذار پولی و تجاری همچنان ادامه دارد. در جدیدترین کنش و واکنش‌ها میان فعالان اقتصادی،  دولت  و  بانک مرکزی  مقرر شده است که تغییر و تحولاتی در شیوه بازگشت  ارز  حاصل از صادرات از سوی سیاست‌گذار اعمال شود. با وجود آنکه سکاندار وزارت  اقتصاد  تغییرات بنیادی در بخشنامه بازگشت  ارز  حاصل از صادرات را در کوتاه‌مدت منتفی می‌داند، رئیس اتاق بازرگانی  ایران  در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که  معاون اول  رئیس‌جمهوری دستور اصلاح این بخشنامه را به  رئیس کل بانک مرکزی  داده است و براساس آن مقرر شده به‌زودی جلسه‌ای با حضور نمایندگان از سه ضلع «اتاق بازرگانی ایران»، «بانک مرکزی» و «وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت» برگزار شود. اما از سوی دیگر بانک مرکزی در جدیدترین واکنش‌ خود نسبت به مناقشات درباره بازگشت ارز صادرات با صدور اطلاعیه‌ای بر تسریع بازگشت ارز صادرکنندگانی که تاکنون ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند تاکید کرده است. براساس آنچه در اطلاعیه بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته، صادرکنندگان مکلفند ظرف حداکثر سه ماه بعد از مبادرت به صادرات، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به  اقتصاد کشور اقدام کنند. اما اصلاح بخشنامه آبان ماه  بانک مرکزی  در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، محور اصلی هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی بود. نمایندگان  دولت  و بخش‌خصوصی هرکدام از زاویه‌ای متفاوت این دستورالعمل را مورد نقد و ارزیابی قرار دادند. فعالان اقتصادی بر اصلاح و رفع ایرادات ساختاری آن تاکید کردند و در مقابل سیاست‌گذار اصلاحات بخشنامه را در سطح روبنا و جزئیات محتمل عنوان کرد اما تغییر ساختاری آن را در کوتاه‌مدت منتفی دانست. در این میان وزیر  اقتصاد  با طرح این موضوع که از مجموع  صادرات غیرنفتی کشور که معادل ۳۳ میلیارد  دلار  تا این مقطع از سال به ثبت رسیده، تنها ۲۵ درصد به سامانه نیما بازگشته است، بخش‌خصوصی را مورد خطاب و سوال قرار داد. دژپسند عنوان کرد بخش‌خصوصی باید پاسخ دهد که چرا از مجموع ارزش  صادرات غیرنفتی  تنها ۲۵ درصد آن به این سامانه آورده شده است؟ اما رئیس اتاق بازرگانی ایران ریشه چنین نگاهی را در عدم اعتماد به بخش صادرکنندگان واقعی و شناسنامه‌دار دانست و تصریح کرد آماری که از صادرات ارائه می‌شود به‌دلیل آنکه قیمت‌های پایه صادراتی اصلاح نشده،‌ واقعی نیست. شافعی دلیل مشکلات به‌وجود آمده در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را ناشی از پیمان‌سپاری ارزی می‌داند. رئیس اتاق  ایران  پیمان‌سپاری ارزی را در دوره‌های گذشته و امروز تجربه‌ای ناموفق ارزیابی کرد که نتیجه آن ورود دلالان و پیمان‌‌خران به عرصه صادرات بوده است. شافعی تصریح کرد که رفتار دولتمردان به‌گونه‌ای است که انگار صادرکنندگان سرمایه‌ها را از کشور خارج می‌کنند و ارز را به کشور باز نمی‌گردانند اما در واقع این نگاه دولت به فعالان اقتصادی، باعث خروج  سرمایه  از کشور شده است. اما در سوی دیگر ماجرا، نماینده سیاست‌گذار پولی در همین جلسه نسبت به انتقادات مطرح شده بخش‌خصوصی و رئیس اتاق در مورد پیمان‌سپاری واکنش نشان داد، همین‌طور روز گذشته در جدیدترین اقدام، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای بر تسریع بازگشت ارز حاصل از صادرات در مورد افرادی که هنوز نسبت به بازگشت ارزشان اقدام نکرده‌اند، تاکید کرد. صمد‌کریمی، در نشست مذکور در واکنش به صحبت‌های نمایندگان بخش‌خصوصی تاکید کرد که براساس بخشنامه جدید، پیمان‌سپاری به شیوه قبلی موردنظر نیست و مطابق شیوه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند  واردات  در مقابل صادرات خود را در سامانه طراحی‌شده به ثبت برسانند. به گفته نماینده بانک مرکزی در شیوه مورد نظر بانک مرکزی از پیمان‌سپاری، تنها تعاملات ارزی مدنظر است. همچنین با وجود اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر عدم تغییرات اساسی در بخشنامه ۲۷ آبان بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات،‌ رئیس اتاق ایران از تحولات جدید در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد. شافعی عنوان کرد که برای اصلاح دستورالعمل به  معاون اول  رئیس‌جمهوری نامه نوشته است و  معاون  اول نیز دستور پیگیری این موضوع را برای اعمال تغییرات لازم در این بخشنامه به  رئیس کل بانک مرکزی  اعلام کرده است. در همین راستا عبدالناصر همتی اعلام آمادگی کرده است که با برگزاری جلسه‌ای با بخش‌خصوصی اصلاحات بخشنامه مذکور را در دستور کار قرار دهد. 

اطلاعیه جدید برای تسریع بازگشت ارز صادرات

اما در جدیدترین واکنش پس از نظرات مطرح شده در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ جدید خود در همین زمینه، خواستار تسریع صادرکنندگان نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات‌ شده است. براساس آنچه در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته است، صادرکنندگان مطابق با ترتیبات مقرر در«دستورالعمل‌ و ضوابط اجرایی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان»‌ ظرف حداکثر سه ماه بعد از انجام صادرات، مکلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور هستند. از این رو با توجه به پایان مهلت مقرر، درصورتی که صادرکنندگان تاکنون نسبت به این امر اقدام نکرده باشند باید در بازگشت ارز حاصل از صادرات خود تسریع کنند. همچنین با استناد به تکالیف قانونی چهاردهمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، بانک مرکزی مکلف است در صورت عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدامات قانونی لازم را انجام دهد. 

انتقادات بخش‌خصوصی به بخشنامه و واکنش وزیر

اما بخشنامه بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به‌عنوان دستور اصلی، روی میز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی قرار گرفت و فعالان اقتصادی با ارائه طرحی پیشنهادی خواستار بازنگری در این دستورالعمل شدند. عدم تفکیک محصولات  پتروشیمی  و دریافت‌کننده ارز دولتی از سایر محصولات صادراتی، عدم تفکیک فعالیت صادرکنندگان بزرگ و واقعی از کارت‌های اجاره‌ای بدون سابقه،‌ یکسان نبودن ارز  گمرک  (دلار)‌ و بخشنامه بانک مرکزی (یورو)، عطف بماسبق شدن بند ۴ بخشنامه، کم بودن زمان بازگشت ارز برای صادرکننده‌های کوچک در زمان تحریم و نادیده گرفته شدن برخی از شرایط  تجارت  از جمله مهم‌ترین ایراداتی بود که از سوی بخش‌خصوصی نسبت به دستور العمل ۲۷ آبان بانک مرکزی مطرح شد. همچنین به گفته رئیس اتاق ایران مهم‌ترین مساله در این بخشنامه، «عطف بماسبق» است که باعث شده دلالان به راحتی کارشان را پیش ببرند، چراکه این بند از بخشنامه فعالیت آنها را تسهیل کرده است. 

سوالات دژپسند از فعالان اقتصادی

اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در واکنش به ایرادات فعالان بخش‌خصوصی، تغییر اساسی و ساختاری بخشنامه بانک مرکزی را رد کرد. وی با بیان اینکه کشور از بی‌ثباتی  قوانین و مقررات  رنج می‌برد، عنوان کرد تغییرات مکرر قوانین و بی‌ثباتی نتیجه‌ای جز آسیب دیدن فضای کسب‌وکار ندارد. وی در عین حال گفت که آنچه در بخشنامه بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات مغفول مانده است می‌تواند مجددا مورد بررسی قرار گیرد اما کلیت بخشنامه مورد بازنگری قرار نخواهد گرفت. وزیر اقتصاد همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح بخشنامه رفع تعهد ارزی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت  خبر داد. 

دژپسند در بخش دیگری از صحبت‌هایش از بخش‌خصوصی این سوال را مطرح کرد که از مجموع ۳۳ میلیارد  دلار  صادرات غیرنفتی باید مشخص شود که چه میزان ارز به سامانه نیما وارد شده است؛ به گفته او باید از صادرکنندگان سوال شود که ارز باید چه نرخی داشته باشد که از نظر فعالان اقتصادی واقعی تلقی شود؟ در همین راستا نماینده بانک مرکزی، با بیان جزئیاتی از آمارهای  خرید و فروش  ارز در نیما اعلام کرد که از مجموع ۲۷ میلیارد  یورو  صادرات در هشت ماه نخست امسال،‌ ۸/ ۶ میلیارد  یورو  به نیما ارز فروخته شده است. همچنین از سوی دیگر از کل رقم مذکور ۷/ ۲ میلیارد ارز از سامانه نیما خریداری شده است. پس از ارائه این آمارها وزیر اقتصاد عنوان کرد که بر این اساس تنها ۲۵ درصد از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشته است. او در این زمینه بخش‌خصوصی را خطاب قرار داد و تاکید کرد که باید مشخص شود به چه دلایلی ارز حاصل از صادرات به‌طور کامل به سامانه نیما وارد نشده است، بنابراین اتاق بازرگانی باید عوامل این موضوع را به صراحت معرفی کند. دژپسند با بیان اینکه باید روی اصلاح بخشنامه بانک مرکزی کار شود، گفت: مقرر شده است برای برخی اصلاحات سه نماینده از اتاق بازرگانی ایران، بانک مرکزی و وزارت صمت معرفی شود تا نتایج آن بررسی و در صورت رسیدن به جمع‌بندی تغییرات بخشنامه نهایی شود؛ در غیر این صورت مجددا این موضوع به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی ارجاع داده خواهد شد. 

واکنش شافعی به صحبت‌های وزیر

اما غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و ریشه اصلی مشکل در اجرای پیمان‌سپاری را نوع نگاه دولتمردان به بخش‌خصوصی عنوان کرد. وی تصریح کرد در شرایطی که همگی در گذشته از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به‌عنوان سرداران  اقتصاد کشور  نام می‌بردند، ‌چه شده است که این افراد به متهمان درجه یک اقتصاد تبدیل شده‌اند؟ رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: رفتارهای دولت این‌طور نشان می‌دهد که تمام صادرکنندگان، سرمایه‌ها را از کشور خارج می‌کنند و ارزهایشان را برنمی‌گردانند این نوع نگاه، رابطه دولت و بخش‌خصوصی را مخدوش می‌کند. مطمئنا صادرکننده‌ای که سال‌ها مشغول کار صادرات است ارز خود را به کشور برمی‌گرداندچون اگر ارز خود را به کشور باز نمی‌گرداند امکان ادامه فعالیت نداشت. شافعی ادامه داد: باید رابطه بخش‌خصوصی و دولت را درست کرد چون اگر به بخش‌خصوصی اعتماد نشود به زیان هر دو طرف است. وی تصریح کرد:‌ به دلیل وجود این نوع نگاه، دولت عاملی برای فرار  سرمایه  شده است. از سوی دیگر، پیمان ارزی در دوره گذشته و در دوره کنونی، تجربه موفقی نبوده است. در زمان قبل که پیمان ارزی بنا گذاشته شده بود، عده‌ای دلال و خریدار پیمان شدند به این معنا که از صادرکننده مبلغی را درخواست می‌کردند تا او کالا را به جای صادرکننده واقعی، صادر کند و بعد هم دلار را با کسر مبلغی به صادرکننده تحویل می‌دادند. شافعی افزود: برخی از افرادی که پیمان‌ می‌خریدند، از دست روسای جمهور وقت به‌عنوان صادرکننده نمونه لوح تقدیر هم گرفتند، آنها حتی از کشور خارج و برخی زندانی شدند. این درحالی است که رئیس کل  گمرک  نیز می‌تواند بررسی کند افرادی که در طول ۴ سال گذشته حتی یک کیلو کالا صادر نکرده‌اند، از فروردین امسال تاکنون چه ارقام بالایی صادر کرده‌اند، آن هم در شرایطی که صادرکنندگان حرفه‌ای کنار نشسته‌اند.

پاسخ وزیر به شافعی

اما دژپسند در واکنش به این بخش صحبت‌های رئیس اتاق ایران تاکید کرد که دولت به هیچ عنوان از موفقیت و  رشدبخش‌خصوصی ناراحت نخواهد شد و اتفاقا از توسعه کار بخش‌خصوصی استقبال می‌کند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: آنچه که مسلم است امروز بخش‌خصوصی ریشه‌دار و صاحبان برند در کشور باید در وسط میدان حضور داشته باشند. باید بخش‌خصوصی و دولت با یکدیگر تعامل کنند تا این نگرش اصلاح شود که بخش‌خصوصی و دولتی از هم جدا هستند. من هیچ زمان ندیده‌ام که در دولت عناد و بدبینی نسبت به بخش‌خصوصی وجود داشته باشد و اتفاقا نسبت به بخش‌خصوصی بسیار نگاه مثبتی وجود دارد. اما به هر حال در مورد ارز حاصل از صادرات تاکید دولت این است که باید ارز به کشور بازگردد چون برای اداره اقتصاد کشور نیازمند ارز هستیم. دژپسند در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لطمات وارد شده به وسیله‌ کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، گفت: در مورد کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای مسلم است که این کارت‌ها حیثیت بازرگانان واقعی را زیر سوال می‌برد که باید جلوی آن گرفته شود. 

آمار صادرات واقعی نیست

اما رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به بخشی از صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد بازنگرداندن بخش زیادی از ارز حاصل صادرات تصریح کرد آمارهای ارائه شده از صادرات واقعی نیست. شافعی عنوان کرد: در این رابطه رئیس کل گمرک اعلام کرده است که هنوز تمامی قیمت‌های پایه صادراتی اصلاح نشده است؛ بنابراین اکنون اگر صادرکننده بخواهد با رقم‌های پایه صادراتی فعلی در گمرکات، کار صادرات انجام دهد، حتما باید مبالغی را هم از جیب خودش بدهد تا پیمان‌سپاری شود. شافعی افزود: قیمت‌های پایه صادراتی تغییر نکرده است، ما همیشه این خواهش را داشته‌ایم که با تعجیل تصمیم گرفته نشود، اگر یک هفته دیرتر تصمیم بگیریم، بهتر از آن است که اشتباه تصمیم بگیریم. 

 همچنین صمد کریمی مدیرکل صادرات بانک مرکزی، درباره انتقادات و ایرادات وارد شده به شیوه پیمان‌سپاری عنوان کرد که پیمان‌سپاری به مفهوم گذشته، مدنظر بانک مرکزی نیست و صادرکنندگان براساس بخشنامه جدید، می‌توانند در مقابل صادرات، واردات  انجام دهند و فرآیند آن را در سامانه ثبت کنند. وی با بیان اینکه پیمان‌سپاری در قالب جدید بر تعاملات ارزی متمرکز است،‌ گفت:‌ مدیریت منابع و مصارف ارزی باید در موضوع بازگشت ارز صادراتی صورت گیرد. وی افزود: بیشتر مشکلاتی که در رابطه با صادرکنندگان بزرگ وجود دارد، به صادرات ریالی به  افغانستان  و  عراق  برمی‌گردد که در این رابطه در دوره‌های مجاز، صادرات ریالی جزو تعهدات ارزی صادرکنندگان قبول شده است؛ اما صادرکنندگان پذیرش صادرات ریالی را همچون گذشته از مردادماه به بعد خواستار هستند که این موضوع نیز درحال بررسی برای تعیین تکلیف است. وی تصریح کرد: واردات در مقابل صادرات نیز از جمله شیوه‌هایی بوده است که صادرکنندگان می‌توانستند از آن استفاده کنند. بر این اساس دهم دی‌ماه بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی صادر شد که صادرکنندگان با توجه به دستورالعمل داده شده، می‌توانند واردات در مقابل صادرات خود را در سامانه طراحی شده به ثبت برسانند. وی تصریح کرد: بحث پیمان‌سپاری نداریم، تنها ارز باید به چرخه تجاری برگردد و مشخص شود که ارز به صرافی برگشته یا بابت پرداخت بدهی ارزی خود مورد استفاده قرار گرفته است. 

همچنین محمدرضا پورابراهیمی،  رئیس کمیسیون اقتصادی  مجلس شورای  اسلامی نیز گفت: توافقی بین دولت و بخش‌خصوصی انجام شده است و بخش‌خصوصی بازگشت ارز حاصل از صادرات را تعهد کرده است اما در این میان پیمان‌سپاری ارزی چند محور اساسی دارد. اولین نکته قیمت‌گذاری نرخ ارزی است که بخش‌خصوصی وارد کشور می‌کند، هر چه تفاوت میان سامانه نیما و بازار آزاد بیشتر شود جذابیت برای اجرای این بخشنامه کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: نکته دوم درخصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات، مدت زمان بازگشت ارز است؛ زیرا زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات با یکدیگر متفاوت است، درحالی‌که اکنون فقط برای بازگشت ارز حاصل از صادرات  فرش  مدت طولانی‌تری در نظر گرفته شده است، بنابراین طبقه‌بندی بخشنامه بانک مرکزی باید مورد بازنگری قرار گیرد، چراکه مطابق روش فعلی صادرکننده عمده تنبیه و صادرکننده خرد تشویق می‌شود. پورابراهیمی با بیان اینکه تکلیف نحوه صدور کارت‌های بازرگانی صادراتی باید یک بار برای همیشه روشن شود، ادامه داد: موضوع بحث نحوه تسویه ارز باید در مورد چند سر فصل با بانک مرکزی توافق شود که یکی از آنها واردات در مقابل صادرات و دیگری پرداخت بدهی‌های ارزی و سپرده‌گذاری است. 

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با بیان این مطلب که در حوزه صادرات با طیف‌های مختلفی مواجه هستیم، تاکید کرد: توان هرکدام از این بخش‌ها در صادرات متفاوت است و نمی‌توان برای آنها یک  قانون  در نظر گرفت. حال که تولید و خدمات ما در کشور ارزان شده، دولت باید پشت صادرکنندگان بایستد. ولی امروز ما شاهد اقدامات معکوس هستیم. وی ادامه داد: امروز برگرداندن ارز نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. حال به جای اینکه در این مسیر ما را تشویق کنید، مانع‌تراشی می‌کنید. وی افزود: اشتباه پشت اشتباه اتفاق می‌افتد چون نگاه‌ها در مورد مسائل نادرست است. انصاری تاکید کرد: اگر صادرکننده، ارز را به کشور برنگرداند که ریشه‌اش می‌سوزد. صادرکننده در داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده و برای ادامه حیات به این ارز نیاز دارد. صدور ۳۸ بخشنامه متناقض نتیجه رویکرد اشتباه و نگاه‌های کنترلی است که متاسفانه بر سیستم اقتصادی امروز کشور حاکم شده است. 



:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۸ به‌دلیل ابهام در افشای درآمدها و هزینه‌های خانواده، میزان مشارکت خانوارهای پردرآمد تغییر یافت که این روند بر کاهش ضریب جینی اثرگذاشته بود؛ کاهش حساسیت نسبت به افشای درآمدها و هزینه‌ها در سال‌های اخیر باعث افزایش این معیار نابرابری شده است.آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ضریب جینی در سال ۹۶ به رقم ۳۹۸/ ۰ رسیده است. این رقم در سال ۱۳۹۵ به میزان۳۹۰/ ۰ گزارش شده بود و نشان می‌دهد که در سال ۹۶، به میزان ۰۰۸/ ۰ واحد به ضریب جینی افزوده شده است، که البته رقم قابل توجهی نیست. سوال مهم اما این است که چرا با توجه به کاهش نرخ تورم و دو برابر شدن افزایش رشد اقتصادی، میزان ضریب جینی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، افزایش یافته است؟ بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که تغییر این روند، ناشی از تغییر رفتار جامعه  در مشارکت آماردهی پس از طرح اعطای یارانه‌ها بوده و به همین دلیل نمی‌توان این آمارها در سال‌های گذشته را بدون در نظر گرفتن جزئیات مقایسه کرد.

تغییر  ضریب جینی  از سال ۱۳۸۰ 

یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و ۱۰۰ درصد) که در آن «صفر» به معنی توزیع کاملا برابر  درآمد  یا  ثروت  و «یک» به معنای نابرابری مطلق در توزیع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضریب جینی در سال ۱۳۸۰ رقم ۴۳/ ۰ واحد بوده است که این روند تا سال ۱۳۸۶ روند کم‌نوسانی را تجربه کرده و این رقم معادل ۴۳۴/ ۰ واحد بوده است. از سال ۱۳۸۷ به مرور روند نزولی این شاخص ادامه یافت و تا سال ۱۳۹۲ این رقم به سطح ۳۶۵/ ۰ واحد کاهش یافت. در سال‌های اخیر این روند کمی تغییر کرده و به آن افزوده شده است. طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به میزان ۰۳۳/ ۰ واحد به ضریب جینی کشور افزوده شده و این موضوع نشان می‌دهد که میزان نابرابری در این سال‌ها افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که باعث این اثر بوده، افزایش  شاخص  قیمت‌ها و ثابت ماندن  یارانه  نقدی دهک‌های کم‌درآمد است. سیاست حذف اعطای یارانه‌ها به تمامی دهک‌ها و توزیع کمک‌های مالی تنها به دهک‌های کم‌درآمد از یکسو می‌تواند باعث کاهش فشار برای ایجاد پتانسیل  تورم  از سمت  بودجه  شود و از سوی دیگر، با تمرکز کمک‌ها به سمت دهک‌های کم‌درآمد این نابرابری را کاهش دهد. برخی از کارشناسان نسبت به تعریف ضریب جینی به‌عنوان شاخص توزیع نابرابری در جامعه نقدهایی وارد کرده‌اند و معتقدند این شاخص به خوبی نمی‌تواند وضعیت عدالت را در جامعه توزیع دهد. ضعف این شاخص باعث شده اقتصاددانان دنیا نیز برای توزیع نابرابری تنها به این شاخص اکتفا نکنند و به شاخص‌های دیگری نظیر توزیع درآمد مبتنی‌بر عوامل تولید و  رشد اقتصادی  فراگیر نیز اشاره کنند. اما در غیاب این شاخص‌ها، عموما از ضریب جینی به‌عنوان شاخصی برای توضیح نابرابری در میان خانوارها یاد می‌شود. اما در کنار این موضوع، باید به شیوه محاسبه ضریب جینی و شرایط آن در سال‌های گذشته نیز توجه کرد. 

راز افزایش ضریب جینی

سوال مشخص این است که چرا در سال ۹۶ به‌رغم کاهش نرخ تورم و افزایش  رشد  اقتصادی میزان ضریب جینی نسبت به سال قبل افزایش داشته و نابرابری بیشتر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این آمارها از طرح نمونه‌گیری هزینه و درآمد خانوار استخراج می‌شود. در این طرح تعداد کثیری از خانوارهای کشور به‌صورت تصادفی انتخاب شده و از آنها سوالات متعددی درخصوص درآمدها و هزینه‌ها پرسیده می‌شود. بر اساس این سوالات است که درآمد یا هزینه خانوار محاسبه و به‌عنوان شاخص برای توزیع درآمد در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب خانوارها در طرح هزینه- درآمد خانوار به‌صورت تصادفی و بر مبنای آخرین سرشماری نفوس و  مسکن  انجام می‌شود. ازاین‌رو ابتدا خانوارهایی به‌صورت تصادفی انتخاب شده و آدرس آنها در اختیار پرسشگران برای مراجعه به محل سکونت خانوار و تکمیل پرسشنامه قرار می‌گیرد. خانوار برای پاسخ به سوالات به حافظه خود مراجعه می‌کند و اصولا نیاز به ارائه مدارکی برای اثبات پاسخ‌ها ندارد. طرح هزینه-درآمد خانوار با سابقه ۴۰ ساله، این اعتماد را در بین خانوارها تا سال ۱۳۸۸ به وجود آورده بود. در این سال، با شروع زمزمه‌های اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و سردرگمی مسوولان در چگونگی هدفمندسازی یارانه‌ها این نگرانی طبیعی در خانوارها به وجود آمد که مبادا از این اطلاعات برای تشخیص‌پرداخت یا عدم پرداخت یارانه استفاده شود. هرچند یارانه‌ها هدفمند نشد و به همه به‌طور یکسان پرداخت شد اما هنوز صحبت‌های ضدونقیض مسوولان، عاملی برای احتیاط خانوارها در ارائه پاسخ‌های صحیح خصوصا در مورد میزان درآمده است.

افزایش عدم مشارکت 

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور مشخص نرخ عدم‌مشارکت در سال‌های قبل از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها همواره کمیتی ناچیز بوده اما پس از اجرای این طرح این نرخ افزایش چند ‌برابری یافته است. میزان عدم‌مشارکت در شهر و روستا پس از سال ۱۳۸۸ به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در مطالعات تجربی با چنین پدیده‌ای، که نمونه مورد مطالعه دیگر تصادفی نیست و مورد نمونه خود تصمیم گرفته که در نمونه باشد یا نباشد، با احتیاط برخورد می‌شود چراکه هرگونه محاسبه‌ای بر مبنای این اطلاعات دارای خطا و اریب است و نمی‌تواند منعکس‌کننده واقعیت‌های جامعه‌ای که از آن نمونه گرفته شده، باشد. این مساله خصوصا هنگامی‌که توزیع درآمد مورد مطالعه قرار می‌گیرد بیشتر مشکل‌زا خواهد بود. این سوال وجود دارد و باید به آن پاسخ داده شود که چرا خانوارهایی که سال‌های پیش حداکثر مشارکت را از خود نشان می‌دادند به یکباره تصمیم به عدم‌مشارکت گرفتند و این خانوارها چه ویژگی‌هایی دارند؟‌ به‌نظر می‌رسد که کاهش مشارکت اصولا باید از دهک‌های پردرآمد باشد، که این موضوع می‌تواند بر روی ضریب جینی اثرگذار باشد. به‌عنوان مثال در جامعه‌ای که پنج عضو دارد و درآمدهای آنها به ترتیب ۴۵، ۳۰، ۱۷، ۶ و ۲ است. ضریب جینی این جامعه برابر ۴۴ / ۰ است. حال فرض کنید فرد اول از افشای درآمد خود امتناع کند و آمارگیر مربوطه فردی همانند فرد دوم را جایگزین آن کند، در این صورت ضریب جینی به ۳۷/ ۰ کاهش خواهد یافت. بنابراین در محاسبه ضریب جینی باید به این متغیرها نیز اشاره کرد و نمی‌توان به‌طور مشخص این رقم را بدون در نظر گرفتن جزئیات آمارها با آمار ۱۰ سال قبل مقایسه کرد. در نتیجه کاهش ضریب جینی پس از سال ۱۳۹۰ الزاما به مفهوم بهبود توزیع درآمد نیست، اساسا ضریب جینی پس از سال ۱۳۹۰ با ضریب جینی قبل از آن قابل مقایسه نیست. این موضوع نشان می‌دهد که مشارکت می‌تواند در ضریب جینی اثر بگذارد و افزایش مشارکت، در رشد ضریب جینی اثرگذار باشد. 

06-01

 


:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز گزیده این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

*در بحث مترو در وهله اول سعی کردیم تا بهره‌وری خطوط موجود را افزایش دهیم و سرفاصله قطارها را کم کنیم. این کار از طریق کاهش مدت تعمیر واگن‌ها اتفاق افتاد. جالب است که بیش از 35 درصد واگن‌های مترو در دوره آقای قالیباف در انتظار تعمیر بودند که این رقم هم‌اکنون به کمتر از 20 درصد رسیده است؛ یعنی ما 15 درصد قطارهای در دست تعمیر را وارد چرخه حمل‌ونقل کرده‌ایم. همچنین 14 قطار جدید در شرکت واگن‌سازی تهران تولید شد که با این 2 اقدام توانستیم سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم. الان فاصله زمانی سه خط مترو، 4 دقیقه و کاملاً منظم است. سرفاصله قسمت شمالی خط 3 که زمانی 18 دقیقه بود، با اضافه شدن دو قطار هم‌اکنون به 8 دقیقه کاهش پیدا کرده است. یا در خط 5 (کرج) قطارها از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. خط 7 هم که به خاطر مشکل ایمنی تعطیل شده بود، دوباره به مدار حرکت برگشت. ما در این خط سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادیم تا مشکل سیگنالینگ آن برطرف شود. متأسفانه در دوره قبل هیچ هزینه‌ای در سیگنالینگ نشده بود. امروز 5 کیلومتر خط 7 در حال فعالیت است و بزودی ادامه این خط هم به بهره‌برداری می‌رسد. از طرفی در حال تکمیل 10 کیلومتر از خط 6 برای بهره‌برداری هستیم.

* ما قول افتتاح این 10کیلومتر در مهرماه را داده بودیم؛ اما با توجه به مشکلات مالی و همین‌طور تغییرات شدید نرخ ارز، (چون همه هزینه‌ها ارزی محاسبه می‌شود)، نتوانستیم به این وعده عمل کنیم. متأسفانه هزینه تکمیل این 10 کیلومتر به علت نوسانات بازار تا 4 برابر افزایش یافت. درهرصورت بشدت پیگیر تکمیل این خط هستیم.

*امیدوارم تا قبل از پایان سال بتوانیم باوجود همه مشکلات مالی، این 10 کیلومتر را وارد مدار کنیم. دراین مدت اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده، اگرچه باید مشکلات مالی را هم جدی گرفت. بالاخره در دوره قالیباف از همه پتانسیل وام گرفتن بانک‌ها استفاده‌ شده است. در آخرین سال مدیریت ایشان، بیش از 5 هزار میلیارد تومان وام از بانک شهر گرفته‌ شده است. توجه کنید فقط در یک سال! و حالا ما فقط 17 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک شهر داریم. براین اساس در این دوره مجموع بدهی‌هایی که از دوره قبل ایجاد شده، شرایط مدیریت را بشدت بحرانی کرده است. شهرداری حالا نه توان پرداخت نقدی برای پیشرفت پروژه‌های سنگین را دارد و نه مجوز دریافت وامی از بانک‌ها! چون هرچه امکان وام گرفتن وجود داشته مازاد بر آن هم استفاده‌ شده است. الان حد موجودی شهرداری به علت همین وام‌ها در بانک مرکزی به درجه قرمز درآمده است؛ بنابراین وقتی قرار است عملکرد را بررسی کنیم، بهتر است امکانات و منابع مالی را هم در نظر بگیریم. باید ببینیم الان پروژه‌های مترو در چه وضعیتی پیش می‌رود و قبلاً با چه امکاناتی در حال پیشروی بود! به اعتقاد من با وجود شرایط مالی و همین‌طور تغییرات مدیریتی، عملکرد مترو هم در حوزه بهبود بهره‌وری و افزایش سطح خدمات و هم در توسعه خطوط، قابل‌قبول است.

*از ابتدای امسال مبلغ اندکی در حدود 200 میلیارد تومان از تسهیلات وام در مترو استفاده کرده‌ایم، اما بیشترین تکیه ما بر منابع نقدی شهرداری بوده است.

*تا الان درمجموع بیش از 700 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. 200 میلیارد تومان آن از محل وام بوده و 500 میلیارد تومان دیگر از منابع نقدی بوده است. غیر از آن حدود 700 میلیارد تومان هم از فروش اوراق مشارکت به‌حساب مترو واریزشده که هنوز هزینه نشده است.

*یکی از برنامه‌های جدی ما دریافت سهمی است که دولت برای حمل‌ونقل عمومی پرداخت نکرده. ببینید از سال 85 تا پایان سال 96 شهرداری جمعاً معادل 15 هزار و 200 میلیارد تومان در مترو هزینه کرده است که دولت باید حداقل نصف آن را پرداخت می‌کرد، اما رقمی که دولت در این 12 سال پرداخت کرده است، چیزی در حدود هزار و900 میلیارد تومان بوده؛ بنابراین حدود 5 هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم پرداخت‌ نشده دولت در مترو است. اگر دولت این مبلغ که به عبارتی بدهی او محسوب می‌شود را قبول کند و به‌جای آن، بخشی از بدهی شهرداری به بانک‌ها که در حدود 25 هزار میلیارد تومان می‌شود را تهاتر کند، کمک بزرگی به ما کرده است و ما دستمان باز می‌شود تا حداقل بتوانیم وام‌های جدید بگیریم و اعتبارمان را افزایش دهیم. خب وقتی اعتبار ما زیاد شد می‌توانیم به ساخت خطوط جدید مترو سرعت بدهیم. الان آخرین وضعیتی که برای تهران پیش‌بینی‌شده، راه‌اندازی 11 خط مترو است که ما تا الان فقط 7 خط را راه‌اندازی کرده‌ایم. اگرچه با این وضعیت مالی، محدودیت‌های شدیدی پیش روی ماست. ما انتظار داریم که دولت این بدهی را بپذیرد و تهاتر کند. در قانون هم این اجازه به دولت داده‌شده است و خب هیچ هزینه‌ای هم برای آن ندارد.

*دولت متأسفانه ارز خرید واگن مترو یا اتوبوس را در ردیف کالاهایی مثل موبایل قرار داده است و این مورد اعتراض ماست. چراکه ما فکر می‌کنیم ارزش خرید واگن مترو کمتر از دارو برای مردم نیست. همان‌طور که دولت به دارو و حتی تایر کامیون‌ها ارز کالای اساسی اختصاص داده، ما فکر می‌کنیم که واگن مترو مستحق تخصیص ارز کالای اساسی است. البته ما در این زمینه درخواستی هم به معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده‌ایم تا به حمل‌ونقل عمومی ارز کالای اساسی اختصاص یابد که ما لااقل بتوانیم با همین یوروی 5 هزار تومانی پرداختی‌هایمان را انجام دهیم، وگرنه با ارز نیمایی حدود 9 هزار تومان که امکان‌پذیر نیست. مردم باید بدانند که حتی یک ریال هم از این 70 واگن قبلاً پرداخت‌ نشده است. درحالی‌که 100 درصد خرید آن را وام ارزی گرفته‌اند؛ یعنی به‌جای اینکه وام ریالی بگیرند و با آن ارز بخرند، وام ارزی با سود 10 درصد در سال گرفته‌اند. همان‌طور که می‌دانید وام‌های ارزی باید با ارز پس داده شود و این‌طور نیست که با ریال محاسبه شود. بانکی که وام ارزی می‌دهد، ارز را به نرخ روزِ بازپرداخت وام پس می‌گیرد؛ یعنی ما باید در زمان بازپرداخت وام، بدهی را ارزی پس بدهیم. خب آن زمان یورو چند بود و الان چند است؟! اگر قرار به این کار باشد و حتی ما در سیستم نیمایی هم یورو بخریم، این 70 واگن برای ما هزار میلیارد تومان آب می‌خورد. این جدا از 10 درصد سودی است که سالانه باید پرداخت کنیم.

* آقای پیروز حناچیهم دعوت‌شده و شرکت می‌کنند. آقای نجفی و افشانی هم در جلسات هیأت دولت شرکت می‌کردند. اتفاقاً این موضوعات باید در هیأت دولت مطرح شود و حضور شهردار تهران می‌تواند به حل معضلات تهران کمک کند و انتظار دیگری وجود ندارد؛ اما این کاری نیست که فقط تیم شهرداری بتواند حل کند. تهران به‌جز تهران بودنش، پایتخت است و بخش مهمی از هزینه‌هایی که بر دوش مردم تهران است، هزینه پایتخت بودن تهران است. وگرنه اگر تهران مثل استانبول بود، خیلی ارزان‌تر و راحت‌تر اداره می‌شد.



:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز بیش از نیمی از ارزش دادوستدهای دیروز بورسی در سهام بانک‌ها جریان داشت و خالص تغییر مالکیت این گروه، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی ثبت شد. هجوم دوباره نقدینگی به نمادهای بانکی در شرایطی رقم می‌خورد که نظام بانکی یکی از پایه‌های لرزان اقتصاد کشور را شکل می‌دهد و کارشناسان بر لزوم اصلاح این ساختار تاکید دارند.

 

ارزش کل معاملات خرد بورسی در جلسه روز گذشته حدود ۶۶۴ میلیارد تومان بود که در این میان نزدیک به ۳۵۶ میلیارد تومان از این رقم در گروه بانک‌ها جریان داشت. تغییرات  شاخص  کل در جلسه روز پیش ۴۳۵ واحد در مسیر صعود بود و بازگشایی بانک پاسارگاد به تنهایی اثر مثبت ۴۳۶ واحدی بر تغییرات این نماگر داشت. میزان تغییر مالکیت‌ها در این گروه نیز از تمرکز بیش از پیش معامله‌گران بر نمادهای این گروه حکایت دارد. نماد بانک پاسارگاد روز گذشته، بعد از توقفی ۲۵ ماهه بازگشایی شد و  رشد نزدیک به ۳۳ درصد در قیمت پایانی را به ثبت رساند. پایداری  شاخص  کل در محدوده مثبت نیز از بازگشایی این نماد نشات گرفت. دیگر آمار مربوط به معاملات این سهم نیز جالب توجه است. حجم معاملات «وپاسار» در اولین روز بازگشایی حدود ۲/ ۱ میلیارد سهم و ارزش معاملات این نماد حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بود. به عبارتی نزدیک به ۲۵ درصد ارزش معاملات خرد روز گذشته تنها در این نماد جریان داشت.  رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی این نماد نیز در نوع خود جالب توجه بود. حدود ۹۳ درصد  سهام معامله‌شده را سهامداران حقوقی بانک پاسارگاد عرضه کردند و نزدیک به ۷۹ درصد حجم خرید توسط سهامداران حقیقی صورت پذیرفت.

جنس متفاوتی از بازگشایی

طی سال‌های اخیر نمادهای پرشماری از گروه بانک‌ها و موسسات مالی روند توقف‌های طولانی‌مدت و بازگشایی نماد را سپری کرده‌اند. در آخرین وهله نماد سه بانک بزرگ بورسی، «وبملت»، «وبصادر» و «وتجارت» در روزهای پایانی تیر ماه ۹۵ متوقف شد و همگی هنگام بازگشایی افت قابل‌ملاحظه قیمت  سهام  را تجربه کردند.  توقف نماد بانک‌های ملت و  تجارت در آن بازه بیش از ۵ ماه به درازا کشید و بازگشایی نماد بانک صادرات در  روزهای پایانی سال  ۹۶ رخ داد. «وبملت» هنگام بازگشایی ریزش ۵/ ۳۷ درصدی قیمت را به ثبت رساند؛ «وتجارت» در میانه بهمن ماه همان سال با افت ۷/ ۳۳ درصدی قیمت کار خود را از سر گرفت و نماد بانک صادرات در اسفند سال گذشته هنگام بازگشایی ریزش ۴۹ درصدی قیمت را تجربه کرد. ‌نماد بانک پاسارگاد در نخستین روزهای آذر ۹۵ با عنوان «ابهام در ارائه اطلاعات» متوقف شد و بازگشایی آن در روز گذشته با رشد ۳۴ درصدی قیمت پایانی توام شد. بازگشایی همراه با جهش قیمتی این نماد را می‌توان به جو مثبت و رشدهای قیمتی نمادهای هم‌گروه در بازه اخیر مرتبط دانست. در داد و ستدهای روز گذشته نمادهای بانکی پرتعدادترین گروه در فهرست نمادهای موثر بر  رشد  شاخص بودند و در این بین «وپاسار» با اختلاف قابل‌ملاحظه‌ای گوی سبقت را از دیگر نمادها ربود.

مروری بر رفت و آمد «وپاسار»

از نیمه دوم آذر ماه سال جاری  سیل  گزارش‌های فصلی و سالانه بانک پاسارگاد روانه کدال شد. نکته قابل‌ملاحظه، انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده مربوط به عملکرد سال‌های ۹۵ و ۹۶ روی این سامانه بود. موضوعی که عملا محور توقف این نماد را در بازه بیش از ۲ سال گذشته شکل می‌داد. به عبارتی بعد از گذشت بیش از ۲ سال از ارائه آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، این شرکت در آذر ماه سال جاری موفق شد مجامع مربوط به سال‌های مالی ۹۵ و ۹۶ را برگزار کند. اظهار نظر مشروط حسابرس بر صورت‌های مالی سال‌های پیش همچنان جای تامل دارد. توضیحات این بانک درخصوص شناسایی درآمدها، احتساب ذخایر و نرخ‌های تسعیر  ارز  طی ۲ سال مالی گذشته نیز همگی دقت و بررسی بیشتری را می‌طلبد. با این حال به نظر می‌رسد روند معاملات گروه بانکی که در ماه‌های اخیر با اخبار سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی و افزایش  سرمایه  از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تغذیه  می‌شود راه این نماد را برای صعود قابل‌توجه در معاملات دیروز هموار ساخت.

ریسک بانک‌ها کجاست؟

همان‌گونه که اشاره شد نمادهای بانکی در سال‌های اخیر بازه‌های طولانی و متعددی را در حالت‌ توقف سپری ‌کرده‌اند. ریسک قفل شدن  نقدینگی  به خوبی در حافظه سهامداران این گروه نقش بسته است. با این حال جهش دوباره قیمتی نمادهای این گروه توجه به روند عملیاتی و همچنین ریسک‌های این گروه را بار دیگر به حاشیه رانده است.  طی چند ماه اخیر هنگامی که روند معاملات در گروه‌‌های بزرگ و کالامحور بازار با تردید همراه شده است شاهد تغییر سریع مسیر  نقدینگی  به سمت گروه‌های بانکی و خودرویی بودیم. جایی که عملا تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در روند عملیاتی حادث نشده و همزمان با اوج‌گیری روندها، تنها دامنه اخبار مربوط به این صنایع گسترده می‌شود.  این در حالی است که ریسک‌های این صنعت  همچنان به قوت خود باقی است. بحران نظام بانکی کشور مساله‌ای نیست که طی سال‌های اخیر و همزمان با بازگشایی نمادهای بانکی مرتفع شده یا حتی تخفیف یافته باشد. بنا بر اظهارات رئیس کل سابق  بانک مرکزی  و همچنین گفته‌های عقیلی‌کرمانی، مدیرعامل فعلی بانک خاورمیانه، نزدیک به ۴۰ درصد دارایی بانک‌ها در ترازنامه را دارایی‌های موهوم تشکیل می‌دهد و همچنین بخش عظیم دیگری از دارایی‌های بانک‌ها به دارایی‌های منجمد تخصیص یافته است.  تاکید بر اصلاح نظام بانکی که در ماه‌های اخیر مجددا مورد تاکید فراوان قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد، می‌تواند روند شناسایی درآمدها، عملکرد و ارائه صورت‌های مالی این بنگاه‌ها را دگرگون کند. این مساله‌ای است که بسیاری از کارشناسان بازار سهام لزوم توجه به آن را گوشزد می‌کنند.

بازخوانی آخرین وضعیت بانک‌ها

طی ماه گذشته دو تغییر قابل‌توجه در عملیات بانکی اعمال شد. بر اساس نظر ریاست بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌های بانکی با تاکید دوباره به سقف پیشین محدود شد. تحقیقات نشان می‌دهد که این تصمیم تا حدود مطلوبی توسط بانک‌ها پذیرفته شده است. در عین حال نحوه محاسبه سود سپرده‌ها از روزشمار به مبنای ماه‌شمار تغییر یافت.  بنا به نظر طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی،  جنگ  نرخ سود در بانک‌ها از معضلات اساسی نظام بانکی کشور است. تصمیمات فوق می‌تواند گواه آن باشد که عزم مقابله با این  رقابت  مخرب، به خصوص در شرایط فعلی، تا حدودی جدی‌تر شده است. از دیگر معضلاتی که در رابطه با فعالیت بانک‌ها بر آن تاکید می‌شود حضور در فعالیت‌های پرریسک است. مقاومت بانک‌ها در برابر خروج از سهامداری شرکت‌ها مساله‌ای است که در شکل‌های متنوعی خود را نشان داده است. عدم عرضه سهام، یا آگهی بلوک شرکت‌ها با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت فعلی روی تابلوی سهام از جمله مواردی است که اصرار بر رویه سهامداری بانک‌ها را برجسته می‌کند. ریسک سرمایه‌گذاری در چنین فعالیت‌هایی مورد نقد بسیاری از کارشناسان اقتصادی است. عقیلی کرمانی در میزگردی که در روزهای پایانی آذر ماه با محوریت موضوع «پل عبور از ناترازی بانکی» برگزار شد تاکید می‌کند که بانک‌ها برای تحصیل سود باید به جای عقود مشارکتی، استفاده از عقود مبادله‌ای را  مد  نظر قرار دهند.  از جمله فصول مورد بحث در رابطه با صورت‌های مالی بانک‌ها، سرفصل مطالبات مشکوک‌الوصول این بنگاه‌هاست. بحث بر سر مطالبات بانک‌ها از  دولت  سال‌هاست که در جریان است و به نظر می‌رسد نظرات طرفین در رابطه با مقادیر مطالبات و سودو وجه التزام آنها همچنان محل جدال است.  طهماسب مظاهری  عنوان می‌کند که یکی دیگر از معضلات ریشه‌ای بانک‌ها به این موضوع باز می‌گردد که بانک‌ها نمی‌توانند مطالباتشان از دولت را به سرفصل مشکوک‌الوصول وارد کنند و این مساله لحاظ سود برای این حساب‌ها را ضروری می‌کند. سودی که در نهایت به سپرده‌گذاران پرداخته می‌شود، در حالی که سودی از  دولت  دریافت نشده است.  موارد یاد شده تنها قسمتی از تعارضات گروه بانکی را شکل می‌‌دهند. این دست از ابهامات نشان می‌دهد  در صورتی که اصلاح ساختار بانکی با جدیت در دستور کار قرار گیرد باید انتظار تحولات اساسی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها را داشت.

همگام با بازیگران

روز گذشته خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقیقی بازار رقم خورد و حدود یک میلیارد و ۵۷ میلیون سهم به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد با اختلاف به نمادهای زیرمجموعه گروه بانک و موسسات اعتباری اختصاص پیدا کرد تا شاهد جابه‌جایی ۱۵۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار باشیم. پس از آن نیز گروه فنی و مهندسی شاهد تغییر مالکیت ۴ میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقیقی بود. قندی‌ها دیگر  صنعت  بورسی بودند که دیروز با خالص خرید حدود ۲/ ۲ میلیارد تومانی توسط معامله‌گران خرد بازار همراه شدند. 

 امیر‌هوشنگ نوایی

10

 


:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال 1397 به 6.8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.6 و 61.7 درصد کاهش نشان می دهد.

گفتنی است، گزارش تحولات مسکن شهر تهران برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می شود.

بازار مسکن تهران



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

 به گزارش اقتصادنیوز در سناریوی دوم، اگر مطابق گفته دولتمردان، بودجه ۹۸ با فرض فروش ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۵۴ دلار بسته شده باشد، مجموع درآمدهای نفتی اقتصاد ایران در سال آتی معادل ۵/ ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود. در سناریوی سوم، با استناد به سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌توان تخمین زد که پیش‌بینی دولت از کل درآمدهای نفتی در سال آتی معادل ۳۲ میلیارد دلار باشد. در این حالت نیز عملکرد فروش نفت باید از پیش‌بینی‌های اولیه فراتر رود. همه اینها در حالی است که در سال جاری، رقم درآمدهای نفتی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود. در نتیجه در بهترین حالت هم اقتصاد ایران در سال آینده نسبت به سال جاری، ۲۵ درصد از نظر درآمدهای نفتی منقبض خواهد شد.

پیش‌بینی دولت از درآمدهای نفتی و نرخ تسعیر ارز در سال آینده به چه ترتیب است؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان به ارقام مندرج در لایحه بودجه ۹۸ و اظهارات مسوولان اقتصادی دولت استناد کرد. اگر دولت بخواهد نرخ میانگین ۵۷۰۰ تومان دلار در بودجه را رعایت کند، نیازمند تحولات مثبت چشمگیری در بازار جهانی نفت خواهد بود. اما آخرین سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حاکی از این است که دولت سعی کرده، محاسبات نفتی را نزدیک به پیش‌بینی‌های جهانی انجام دهد.

 

سناریوی اول

آن‌طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کردند، نرخ میانگین ارز در بودجه سال آتی، ۵۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. اصطلاح نرخ میانگین، از آن نشات گرفته که دولت متعهد شده ۱۴ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و آنچه را که از درآمدهای ارزی باقی می‌ماند، بانک مرکزی در بازار نیما به کار برد. از این جهت، نرخ ارز برای بودجه سال آتی دو نرخ خواهد بود: یکی نرخ ۴۲۰۰ تومان واردات کالاهای اساسی و دوم نرخ بازار نیما. میانگین وزنی این دوعدد، متوسط نرخ ارز در بودجه سال آتی خواهد بود که مطابق گفته تیم اقتصادی دولت، ۵۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود. رقم ریالی درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال آتی ۵/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است. با تقسیم عدد ریالی بر نرخ میانگین ارز، معادل دلاری درآمد نفتی دولت به دست خواهد آمد. با این حساب، دولت برای بودجه سال آتی ۲۵ میلیارد دلار درآمد نفتی در نظر گرفته است. اما این تمام درآمدهای نفتی کشور در سال آتی نخواهد بود، چرا که طبق لایحه بودجه ۹۸،معادل۲۰ درصد از مجموع درآمدهای نفتی سهم صندوق توسعه ملی و ۵/ ۱۴ درصد سهم شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران است. با این حساب، درآمد نفتی دولت در بودجه(۲۵ میلیارد دلار) معادل ۵/ ۶۵ درصد از کل فروش نفت کشور و رقم کل فروش بیش از ۳۸ میلیارد دلار خواهد بود. عددی که با توجه به قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال آتی از واقعیت دور است. نوبخت در ۱۵ آذر ۹۷ در یک نشست خبری اعلام کرد پیش‌بینی دولت این است که بتواند به طور متوسط روزی ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۴ دلار در سال ۹۸ بفروشد. فروش نفت با این ترتیب، نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی حاصل می‌کند. اما ارقام لایحه بودجه ۹۸، نشان می‌دهند که دولت برای تحقق نرخ دلار متوسط ۵۷۰۰ تومان، نیاز به تحصیل ۳۸ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد. ۳۸ میلیارد دلار معادل آن است که دولت بتواند روزی ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط ۷۰ دلار در طول سال آینده بفروشد. اما پیش‌بینی‌های معتبر از قیمت نفت در سال آتی چه می‌گویند؟ آخرین پیش‌بینی که وال‌استریت ژورنال از قیمت نفت تگزاس با استناد به نظرسنجی از کارشناسان منتشر کرده، نشان می‌دهد که در طول دو سال آینده قیمت نفت تگزاس از ۵۴ تا ۶۰ دلار متغیر خواهد بود. قیمت نفت سنگین ایران کمی از قیمت نفت تگزاس بیشتر است و از این رو قیمت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده برای بودجه سال آتی معقول به نظر می‌آید. در نتیجه احتمال اینکه دولت بتواند نفت را با قیمت ۷۰ دلار بفروشد، اندک است. یک راه دیگر برای حفظ نرخ ۵۷۰۰ تومان این است که حجم فروش را از ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز به ۹/ ۱ میلیون بشکه در روز برساند. این فرض با توجه به وجود تحریم‌ها در سال آتی، سخت است و وابسته به تحولات سیاسی خواهد بود.

 

سناریوی دوم

درآمدهای نفتی با فرض حفظ نرخ میانگین ۵۷۰۰ تومان نیاز به ابزارهایی دارد که چندان در اختیار دولت نیست: افزایش قیمت نفت یا افزایش حجم فروش. راه مطمئن‌تر این است که نرخ تسعیر در بودجه رقم دیگری باشد. صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت بر این ادعا صحه می‌گذارند. نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب تخمین دولت از میزان فروش نفت در سال آتی را ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرد، همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پس از رونمایی از لایحه بودجه ۹۸ در روز سه‌شنبه، خبر داد که قیمت نفت معادل ۵۴ دلار در بودجه در نظر گرفته شده است. بر این اساس، میزان کل فروش نفت معادل ۵/ ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود. از طرفی میزان ریالی درآمدهای نفتی در بودجه، ۵/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت و گاز، رقم ریالی به حدود ۵/ ۲۱۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در این حالت دولت باید از درآمد ارزی ۵/ ۲۹ میلیارد دلاری، حدود ۵/ ۲۱۷ هزار میلیارد تومان به دست آورد، در نتیجه در این حالت، نرخ تسعیر ارز میانگین بودجه بیش از ۷۳۰۰ تومان خواهد بود.

 

سناریوی سوم

نوبخت سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درآمدهای دلاری نفتی دولت در بودجه سال آتی را ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد. با توجه به آنکه معادل ریالی این عدد در بودجه ۵/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان لحاظ شده، در نتیجه رقم متوسط نرخ ارز در بودجه در حدود ۶۸۰۰ تومان خواهد بود. اما در این حالت، پیش‌بینی دولت از حجم فروش نفت در سال آتی چه میزان است؟ رقم ۲۱ میلیارد دلار اعلام شده برابر با سهم دولت از کل فروش نفت(۵/ ۶۵ درصد) است و اگر سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت و گاز ایران به این رقم افزوده شود، میزان فروش نفت حدود ۳۲ میلیارد دلار خواهد بود. دولت برای تحصیل ۳۲ میلیارد دلار درآمد نفتی، نیاز به فروش یک میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز با قیمت متوسط ۵۴ دلار دارد.

این اعداد نسبت به سناریوی اول، به واقعیت نزدیک‌تر است. اما همچنان با پیش‌بینی‌های اولیه دولت از میزان فروش نفت در سال آتی (۵/ ۱ میلیون بشکه در روز با قیمت میانگین ۵۴ دلار) و سخنان وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تفاوت دارد. در حقیقت دولت در آخرین بازبینی در لایحه بودجه ۹۸، یا قیمت نفت یا حجم فروش را بالاتر در نظر گرفته است. سناریوی دوم با توجه به نرخ تسعیر بیشتر چندان با رویکرد دولت همخوانی ندارد و به نظر سناریوی سوم، محتمل‌تر است. در این حالت می‌توان گفت که دولت از سناریوی «فروش ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط ۵۴ دلار و نرخ تسعیر ۵۷۰۰ تومان» به سناریوی «فروش ۶۲/ ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط ۵۴ دلار و نرخ تسعیر ۶۸۰۰ تومان» هجرت کرده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر چه میزان صادرات کمتر باشد، دولت باید نفت را با قیمت بالاتری بفروشد و اگر چنین امکانی وجود نداشت دومینوی تغییرات به نرخ تسعیر ارز خواهد رسید تا دولت را از کسری بودجه دور کند.

مقایسه سناریوهای مختلف با قانون بودجه سال جاری نیز حاکی از این است که شرایط تحریمی، درآمدهای نفتی را بین ۲۵ تا ۴۰ درصد منقبض کرده است. هر چند دولت با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۳۲ درصد در بودجه ۹۷ به ۲۰ درصد در لایحه بودجه ۹۸، سعی کرده بخشی از این انقباض را جبران کند. راه دیگری که می‌تواند انقباض درآمد نفتی را برای دولت کم اثر کند، تغییر نرخ تسعیر ارز است.

08-01



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز در حالی ایران در رتبه‌بندی اقتصادهای جهان در رتبه سی‌ام در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده میلادی به رده چهلم سقوط خواهد کرد؛ اما در بلندمدت و تا سال ۲۰۳۳، ایران به سی و چهارمیناقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که اقتصاد ایران به‌طور میانگین در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ با نرخ ۷/ ۰ درصد و بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ با نرخ ۹/ ۱ درصد رشد خواهد کرد.

«مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی (CEBR)» جدیدترین گزارش «لیگ جهانی اقتصاد (WELT)» را برای سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. در این گزارش، چشم‌انداز شاخص‌های اقتصاد کلان ۱۹۳ کشور جهان تا سال ۲۰۳۳ ارائه شده است. رتبه‌بندی اقتصادهای جهان در ۱۵ سال آینده نیز از دیگر داده‌های این گزارش است. یکی از اقتصادهای بررسی شده در این گزارش، ایران است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» این مرکز تحقیقات اقتصادی جهان که در لندنمستقر است، در گزارش خود اعلام کرده ایران که در سال ۲۰۱۸ با تولید ناخالص داخلی ۴۲۰ میلیارد دلاری (بر اساس قیمت‌های ثابت) در جایگاه ۳۰ «لیگ‌ جهانی اقتصاد» قرار داشت، طی سال آینده به رده ۴۰ سقوط خواهد کرد. با این حال در بلندمدت و تا سال ۲۰۳۳ ایران به سی‌ و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. جزئیات چشم‌انداز «لیگ جهانی اقتصاد» به شرح زیر است.

 

ایران: اقتصاد چندم دنیا؟

در سال ۲۰۱۸ ایران با سرانه تولید ناخالص ‌داخلی بیش از ۲۰ هزار دلاری، بالاتر از میانگین جهانی قرار داشت. به گزارش «مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی»، پس از انقلاب اسلامی، ایران با عمده اقتصادهای بزرگ دنیا و همچنین برخی همسایگان خود روابط چالشی داشته و اقتصاد ایران عمده این زمان را زیر فشار تحریم‌های شدید بوده است. به دلیل همین بی‌ثباتی‌های اقتصادی و ارزی، تولید ناخالص داخلی دلاری کشور نوسانات گسترده‌ای را تجربه کرده است. این مقدار که در سال ۱۹۹۰ در سطح ۵۷۵ میلیارد دلار قرار داشت، با کاهشی چشمگیر در ۱۹۹۲ به سطح تنها ۴۹ میلیارد دلار تنزل یافت. اینشاخص با بهبود تدریجی تا سال ۲۰۱۱ به سطح ۵۷۷ میلیارد دلار بازگشت، پیش از آنکه در سال ۲۰۱۵ بار دیگر به ۳۷۵ میلیارد دلار کاهش یابد. در سال ۲۰۱۸ دوباره افزایش یافت و به سطح ۴۳۰ میلیارد دلار رسید. بر این اساس، پیش‌بینی‌های این مرکز تحقیقاتی حاکی از آن است که در سال ‌آینده (۲۰۱۹)، تولید ناخالص داخلی دلاری ایران تحت تأثیر تحریم‌ها به سطح ۳۳۴ میلیارد دلار تنزل خواهد کرد.

به گزارش این مرکز، جمعیت ایران در نیمه دوم قرن بیستم تغییرات شدیدی را تجربه کرد و از ۱۸ میلیون نفر در ۱۹۵۰ به ۶۵ میلیون در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت، جمعیتی که تخمین زده می‌شود در انتهای ۲۰۱۸ به ۸۴ میلیون نفر برسد. البته طی این سال‌ها، رشد جمعیت ایران به شدت کند شده است. بر این اساس، ایران بالاترین رشد جمعیتی خود را بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ تجربه کرد؛ طی این سال‌ها جمعیت کشور به‌طور میانگین بیش از ۴ درصد افزایش یافت. از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹ شمسی) تاکنون اما نرخ رشد جمعیت ایران با کاهشی چشمگیر به حدود ۵/ ۱ درصد رسیده است. با ادامه یافتن این روند، جمعیت ایران بین ‌سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ حدود یک درصد رشد خواهد کرد.

در حال حاضر، ایران در نیمه راه برنامه ششم توسعه خود قرار دارد. در این باره دولت برنامه چشم‌‌انداز ۲۰ ساله دارد، برنامه‌ای که شامل اصلاحات بازارمحور است. آخرین برنامه‌ توسعه‌ای ایران، سه رکن دارد: توسعه یک اقتصاد منعطف، پیشرفت در علم و تکنولوژی و ارتقای کیفیت فرهنگی. با این حال خروج آمریکا از «برجام» در ماه مه ۲۰۱۸ به نظر اقتصاد کشور را با چالش‌هایی مواجه خواهد ساخت. پس از آنکه در آوریل امسال نرخ ارز رسمی و بازارهای موازی یکسان‌سازی شد، ارزهای خارجی حدودا یک‌چهارم بالاتر از سطوح سال گذشته خود قرار گرفتند. به دنبال این تحول، تورم اوج گرفت و اقتصاد ضعیف شد. نرخ بیکاری نیز به حدود ۱۳ درصد افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۱۹ به ۱۵ درصد برسد. در حالی که فقر در آغاز دهه جاری کاهش یافته بود، به نظر می‌رسد دوباره روندی افزایشی یابد. به‌علاوه پیش‌بینی می‌شودکسری بودجه دولت از سطح ۸/ ۱ درصد تولید ناخالص داخلی، در ۲۰۱۹ به ۱/ ۴ درصد افزایش یابد. برای کشوری با محدودیت دسترسی به بازارهای سرمایه،‌ این وضعیت چالش برانگیز خواهد بود.

بر این اساس، رشد آینده اقتصاد ایران تا حدی وابسته به این موضوع است که بتواند تحریم‌ها را شکست دهد. تاکنوناتحادیه اروپا از فشارهای آمریکا برای تبعیت از تحریم‌ها سرباز زده است. هر چند با توجه به سرسپردگی کشورها در برابر آمریکا، اثرگذاری تحریم‌ها تا حدی اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ منقبض شود و پس از آن رشدی کند را تجربه کند. بر این اساس، اقتصاد ایران به‌طور میانگین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ با نرخ ۷/ ۰ درصد و بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ با نرخ ۹/ ۱ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که پیش از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی می‌شد اقتصاد ایران در دهه ۲۰۲۰ میلادی با نرخ ۹/ ۳ درصد رشد کند. نتیجه این وضعیت سقوط اقتصاد ایران از جایگاه ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان در ۲۰۱۸، به رده ۳۴ تا سال ۲۰۳۳ است.

 

رتبه‌بندی «لیگ جهانی اقتصاد» تا ۲۰۳۳

جهان در مرحله جذابی قرار دارد. در سالی که گذشت اقتصادهای نوظهور همچون چین، هند و برزیل در رقابت برای پیشی گرفتن از اقتصادهای پیشرفته، با چالش‌هایی مواجه بودند. بنابراین زمان بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت طول خواهد کشید تا این اقتصادها خود را به صدر لیگ جهانی برسانند. بر این اساس احتمالا در سال ۲۰۳۲ چینی‌ها خواهند توانست با پشت سر گذاشتن آمریکا، عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را تصاحب کنند. این پیش‌بینی که دو سال دیرتر از انتظار قبلی است به خاطر سیاست پولی انبساطی‌تر و نرخ‌های پایین‌تر ارز است. ژاپن و آلمان که از سال ۲۰۱۳ به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم «لیگ جهانی اقتصاد» قرار دارند، تا سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را حفظ خواهند کرد. هند نیز که سال گذشته هفتمین اقتصاد دنیا بود، سال آینده با پیشی گرفتن از انگلیس و فرانسه به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد. بنابراین در ۲۰۱۹، ده اقتصاد بزرگ‌ دنیا به ترتیب عبارتند از: آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، برزیل و کانادا.

یکی دیگر از نکات این گزارش، جایگاه اقتصادهای منطقه در «لیگ جهانی اقتصاد» است. بر این اساس عربستان سعودی که در ۲۰۱۸ در رده ۱۸ اقتصاد بزرگ جهان قرار داشته است، سال آینده نیز جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. البته اقتصاد این کشور تا ۲۰۳۳ به رده ۲۳ سقوط خواهد کرد. ترکیه که در ۲۰۱۸ نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بود، سال آینده با دو پله نزول به جایگاه ۲۱ خواهد رسید. اقتصاد این کشور تا ۲۰۳۳ تا جایگاه ۱۷ «لیگ جهانی اقتصاد» بالا خواهد رفت. امارات اما گرچه می‌تواند جایگاه ۲۹ امسال خود را در ۲۰۱۹ به ۲۷ ارتقا دهد اما در بلندمدت به رده ۳۲ سقوط خواهد کرد.

03-01



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، «بیژن نامدار زنگنه» امروز (چهارشنبه) با اشاره به فروش دو مرحله ای نفت در بورس، اظهار داشت: گزارش این دو مرحله فروش به شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه ارائه و مجوز جدید از سران سه قوه برای مرحله جدید فروش نفت در بورس اخذ شد.

وزیر نفت با بیان اینکه به زودی اطلاعیه ای درباره مرحله سوم فروش نفت در بورس منتشر می شود، افزود: در این راستا مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده تا سه میلیون بشکه نفت در بورس به صورت 100 درصد ریالی با نرخ ارز سامانه سنا به فروش برسد.

زنگنه بیان کرد: اگر فردی به خرید ارزی نفت در بورس تمایل داشت نفت به صورت ارزی به این شخص ارائه و اگر فردی به خرید ریالی نفت تمایل داشت عرضه به صورت ریالی انجام می شود.

**خریداران نفت در بورس توانسته اند طلای سیاه را صادر کنند

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وضعیت فروش نفت های خریداری شده در بورس، تصریح کرد: خریداران نفت در بورس توانسته اند طلای سیاه را صادر کنند و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

به گزارش ایرنا، در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.

در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت داد و ستد شد.

تاکنون، شیوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بوده، اما با توجه به درخواست ها و پیشنهادات مطرح شده قرار است از این پس امکان خرید به صورت 100 درصد ریالی نیز فراهم شود. 



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  با توجه به این که سقوط سنگین قیمت نفت تحت فشار نگرانی‌های اقتصادی و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۱۷ تاکنون بیش از حد به نظر می‌رسد، قیمت نفت تا ۵۱ دلار بازگشت.

 قیمت نفت در چند روز اخیر تحت فشار شرایط ضعیف سایر بازارهای مالی هم قرار دارد. تعطیلی دولت، نرخ بهره بالاتر در آمریکا و مناقشات تجاری آمریکا و چین، سرمایه‌گذاران را مضطرب کرده و نگرانی‌هایی در مورد رشد اقتصادی جهان به وجود آورده است.

 تا ساعت ۱۵:۱۶ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت،   ۷۰ سنت جهش کرد و به ۵۱.۱۷ دلار رسید. این درحالیست که در معاملات پرنوسان امروز، قیمت نفت برنت برای اولین بار پس از جولای ۲۰۱۷، تا ۴۹.۹۳ دلار پایین آمد. قیمت نفت در جلسه معاملاتی قبل هم ۶.۲ درصد سقوط کرده بود.

 قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم ۶۸ سنت رشد کرد و به ۴۳.۲۱ دلار رسید.

 الیویر جاکوب، تحلیل‌گر پتروماتریکس، می‌گوید: من معتقدم روند سقوط قیمت نفت، به واسطه وحشت از وضعیت بازارهای مالی جهان، اندکی بیش از حد ادامه پیدا کرد. همه چیز به بازار سهام مربوط است.

 او ادامه داد: اوپک نشان داده است که خواهان تقویت قیمت‌ها است و به سمت آن هدف هم پیش می‌رود.

 اما شاخص‌های سهام آمریکا، در معاملات امروز در ساعت کار بازارهای آسیایی، نشانه‌هایی از رشد را از خود نشان دادند.

 استفان اینس، رییس تجارت آسیا اقیانوسیه در شرکت کارگزاری اوآندا در سنگاپور، می‌گوید: پس از تقویت سهام آمریکا در معاملات امروز، اندکی اشتهای خرید به سرمایه‌گذاران بازار نفت بازگشته است.

 او ادامه داد: اما نگرانی‌های اقتصادی همچنان به فشار وارد کردن به قیمت‌های نفت ادامه خواهند داد، مگر این که اوپک به بازارها در مورد قطعی بودن کاهش تولیدات خود اطمینان دهد یا حتی آن طور که برخی از اعضا پیشنهاد داده‌اند، کاهش تولید خود را عمیق‌تر کنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران،محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٣٧٣٨٨٩٥ میلیارد ریال با نفت و ٢٨٩٩٥٩٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسید

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٣٧٣٨٨٩٥ میلیارد ریال با نفت و ٢٨٩٩٥٩٢ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٣٧٢٤٦٢١ میلیارد ریال و بدون نفت ٢٨٩١٨٧٩ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٠,٤ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٠.٣ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٢,٥- ،  گروه صنعت١.٢ -  و گروه خدمات ٢.٣ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری،گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برقو گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده وخرده فروشی، فعالیت­های خدماتی مربوط به تأمین جاوغذا، حمل ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت­های مالی و بیمه،مستغلات، کرایه وخدمات کسب وکار ودامپزشکی،اداره امورعمومی وخدمات شهری، آموزش، فعالیت­های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایرخدمات عمومی، اجتماعی، شخصی وخانگی است.

لازم به ذکر است اطلاعات تفصیلی در زمینه حساب‌های ملی شش ماهه اول سال ١٣٩٧،از طریق درگاه ملی آمار در قسمت داده‌ها و اطلاعات آماری/ حساب‌های ملی/ جداول آماری/ زیر گروه حساب‌های ملی فصلی، قابل دسترسی  است.



:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولتافزود: در زلزله سال قبل کرمانشاه بسیاری از ساختمان‌ها و زیربناهای شهر تخریب شد، اما با بازسازی‌هایی که انجام شده بود، با زلزله‌ای که امسال رخ داد، آنچه که از پارسال ساخته شده بود، در برابر زلزله هیچ‌گونه آسیبی ندیده و مقاومت کرد و امروز باید در اقتصاد نیز راهی را در پیش بگیریم که با زلزله تحریم و فشار دشمنان، آسیبی نبیند و در این راستا هر آنچه لازم باشد در دولت و سایر قوا و شورای هماهنگی، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه به رغم شرایط سخت فشار و تحریم خارجی، توانستیم بودجه را در زمان معین بررسی و آماده تقدیم به مجلس شورای اسلامی کنیم، اظهارداشت: حتی چند روز قبل از 15 آذر که زمان معین برای ارایه لایحه بودجه بود، دولت آن را آماده کرده بود، در همان ایام، نکاتی نیز مورد نظر مقام معظم رهبری بود که آنها را هم در اسرع وقت مدنظر قرار داده و در لایحه اعمال کردیم.

روحانی با بیان اینکه لایحه بودجه در هدف اول بهبود معیشت و زندگی مردم را مورد توجه جدی قرار داده است، گفت: باید تلاش کنیم که رنج مردم در فشار تحریم کاسته شود. البته تا زمانی که تحریم برقرار است، نمی‌توان به طور صد در صدمشکلات آن را برطرف کرد، اما با اقدامات خود می‌توانیم تبعات ناشی از فشار تحریم را کاهش دهیم و این کاری است که دولت با هماهنگی سایر قوا، فعالان اقتصادی و مردم می‌تواند انجام دهد.

رییس جمهوری اضافه کرد: باید تلاش کنیم قیمت اجناسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، کاهش یابد و در حد لازم کنترل صورت بگیرد و در این راستا همه دستگاه‌ها از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات فعال تر باشد و آیین‌نامه‌ها و چارچوب‌هایی که در دولت تصویب می‌شود این موارد مورد توجه قرار بگیرد.

روحانی خطاب به مردم اظهار داشت: دولت تلاش خواهد کرد که یارانه‌ای که در خدمات وجود دارد یا کاهش ندهد و یا مقدار کاهش آن اندک باشد. دولت در بخش آب، برق، نفت، بنزین، گازوئیل، خدمات آموزشی و بهداشتی، یارانه‌های بسیار بالایی پرداخت می‌کند و قصد ندارد آنها را حذف کند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: 900 هزار میلیارد تومان مبلغ یارانه‌ها است و برای سال آینده برای کالاهای اساسی 60 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد، البته باید در بلندمدت به گونه‌ای مدیریت شود که یارانه‌ها به صورت حساب شده و هدفمند پرداخت گردد.

روحانی لزوم تقویت دولت الکترونیک را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در این حوزه ضعیف هستیم و اطلاعات دقیق در خصوص دهک‌های پایین جامعه وجود ندارد. البته بر روی کاغذ تقسیم‌بندی‌هایی در این زمینه وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد که آمار و ارقام آن نمی‌تواند دقیق باشد، لذا یکی از وظایف مهم وزارت رفاه توجه به این موضوع است.

رییس جمهوری تصریح کرد: یارانه همیشه باید پرداخت شود، منتها باید این یارانه‌ها، هدفمند، مشروط و موقت باشند. برای سال آینده شرایط بهداشت و درمان و تحول سلامت را ادامه داده و حقوق کارکنان، شاغلین، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را حدود 20 درصد افزایش خواهیم داد.

روحانی وزرا و مسئولان را به ارایه گزارش شفاف از اقدامات و فعالیت‌های خود به مردم توصیه کرد و گفت:‌ وزرا بایستی اقداماتی را که قصد دارند در حوزه‌های مختلف مسئولیت خود در سال آینده انجام دهند، با شفافیت و وضوح و طی هفته‌های آتی به مردم گزارش دهند. از جمله وزارت دفاع اعلام کرده که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند مشکلخودروسازان را برطرف کند و کشورمان را بی‌نیاز سازد. لازم است اینگونه موارد هم عملیاتی شده و به مردم گفته شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: مردم باید با دیدن اقدامات و خدماتی که در کشور انجام می‌شود، احساس امید به آینده و نشاط داشته باشند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید در سیاست خارجی گام‌های مهمی برداشته شود، اظهار داشت: در این راستا همه وزارتخانه‌هایی که از ارتباط و تبادلات خارجی برخوردار هستند، باید وارد عرصه شوند و روابط خارجی را هر چه بیشتر گسترش دهند چرا که روابط خارجی غیر از سیاست خارجی است و در عرصه سیاست خارجی نیزوزارت خارجه سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

رییس جمهوری تصریح کرد: در شرایط فعلی باید اولویت را به برقراری روابط نزدیک و راهبردی با همسایگان قایل شویم و در این زمینه ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اگر روابط صمیمی و گسترده‌ای با کشورهای همسایه برقرار کنیم به راحتی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

روحانی اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید تلاش‌ها را مضاعف و ارتباطات خود را صمیمی‌تر کنیم.

رییس جمهوری لزوم تقویت بخش خصوصی و واگذاری امور به آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت سهام و مالکیت‌های فراوانی در اختیار دارد که باید به مردم واگذار شود و در این راستا بانک‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید پیش‌قدم باشند.

روحانی خاطر نشان کرد: باید با تلاش مضاعف و هماهنگی با مردم عزیز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با نشاط و سرافرازی برگزار کنیم و به فضل الهی سال آینده نیز، سال خوبی برای مردم خواهد بود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان از فقها و علمای نواندیش و از شاگردان نزدیک شهید آیت‌الله صدر بود که ایشان جزو علمای نوآور در تفکر اسلامی، مسایل فلسفی و اقتصادی بشمار می‌رفت و از جمله مبارزین در برابر رژیم استبدادی صدام محسوب می‌شد که در نهایت جان خود را در این مسیر فدا کرد و برادران آیت‌الله شاهرودی نیز از یاران و دوستان شهید صدر بودند و چه بسا اگر آیت‌الله شاهرودی نیز از عراق خارج نمی‌شد برای ایشان هم خطر جانی وجود داشت.

روحانی خاطر نشان کرد: آیت‌الله شاهرودی تلاش‌های فراوانی در حوزه علمیه قم و در حوزه فقه و اصول، تحقیقات بسیار ارزشمندی دارند و فهرست بسیار مهمی را در کتاب بسیار مهم جواهر نگاشته است به نحوی که مورد استفاده فقها، مدرسان و محققان قرار می‌گرفت. آیت‌الله شاهرودی در کارهای اجرایی و مدیریتی از جمله خبرگان رهبری، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هماهنگی بین قوای سه‌گانه تلاش‌های فراوانی داشتند و ارتحال ایشان را به خانوادهمحترم، شاگردان، دوستداران و مردم ایران تسلیت می گویم.

رییس جمهوری در ادامه حادثه واژگونی اتوبوس در واحد مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار دلخراش و متأثرکننده توصیف کرد و گفت: کمتر تصور می‌شود که به خاطر اهمال و بی‌احتیاطی در داخل دانشگاه جان جوانان دانشجو به خطر بیفتد. این حادثه را به همه خانواده عزیزان دانشجو تسلیت گفته و برای مصدومان شفای عاجل مسالت دارم. اینگونه مسایل از موضوعاتی است که حتماً باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نباید بگذاریم که چنین حوادثی تکرار شود.

روحانی تصریح کرد: آنهایی که در این حادثه قصور و تقصیری داشتند باید مشخص و به مردم اعلام شود چرا که حادثه بسیار دردناکی برای همه مردم بویژه دانشگاهیان بود و به همه اعلام می‌کنیم که در غم و درد آنها شریک هستیم و دولت به سهم خود تلاش می‌کند که این قبیل حوادث اتفاق نیفتد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک ایام میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال جدید میلادی طی روزهای آتی، گفت: حضرت عیسی مسیح(ع) به تحمل، صبر، ایثار، ازخودگذشتگی، مهربانی و محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان مردم معروف بودند و این روز را به همه علاقمندان که راه و رسم پیامبران الهی و همه آنهایی که در پی صلح و همزیستی و مهر و محبت هستند تبریک می‌گویم.

روحانی تصریح کرد: امروز روزی است که همه جهان بیش از گذشته نیاز دارد که از چنین راه و رسمی پیروی کند و شرایط در سطح منطقه و جهان به گونه‌ای است که بدون تحمل، صبر و بردباری و روابط دوستانه، ادامه زندگی دشوار است، لذا باید در مسیر صلح و ثبات حرکت کنیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٢,٠ درصد برای دهک اول تا ٢٤.٤ درصد برای دهک دهم است. نرخ تورم کل کشور در آذر ماه ۹۷ برابر ١٨,٠ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ١٧.١ درصد برای دهک اول تا ١٩.٥ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٢.٠ درصد برای دهک اول تا ٢٤.٤ درصد برای دهک دهم است.

همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ١٣.٢ درصد برای دهک اول تا ١٨.٤ درصد برای دهک دهم است.

افزایش فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٠ درصد) ٠.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، فرهاد دژپسند ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش قیمت ها، گفت: طبیعتا باید نظام نظارت بر بازار سازماندهی می شد که خوشبختانه وزارت صنعت این کار را انجام داد و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک، این موضوع اثر خود را بگذارد.

وی افزود: اگر دقت کرده باشید، در دو هفته اخیر آثار اقدامات وزارت صنعت را در برخی از گروه های کالایی دیده اید. البته در مرحله اول باید افزایش قیمت ها کنترل می شد که این اتفاق افتاده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید با دقت، حساسیت و اعمال مدیریت بیشتر مانع از افزایش قیمت ها شویم، گفت: بعد از جلوگیری از افزایش قیمت ها، باید به سمت کاهش قیمت ها برویم که البته این موضوع زمان بر است. دژپسند ادامه داد: منافع برخی از افراد ایجاب می کند که اجناس را با قیمت های بالاتر بفروشند که باید این موضوع مدیریت شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری موضوع حضور یکی از نمایندگان مجلس در گمرک و تنش های به وجود آمده ناشی از انتشار فیلم برخورد با وی گفت: کارگروهی برای بررسی این موضوع در گمرک تشکیل شد؛ یکی از شبهات، انتشار فیلمی بود که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

دژپسند با بیان اینکه این فیلم توسط کارکنان گمرک ضبط و منتشر نشده است، ادامه داد: بررسی های ما همچنین نشان داد که حتی برخورد نامناسب با نماینده مجلس از جمله هل دادن و بیرون کردن وی نیز توسط کارکنان گمرک انجام نشده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بعد از بررسی های مختلف، گزارشی را برای رییس مجلس ارسال کردم و از آنجایی که تخلفی از کارکنان گمرک سر نزده بود، برخوردی هم با آنها صورت نگرفته است.



:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، «محمدباقر نوبخت» درباره میزان افزایش حقوق ها در سال98 گفت: افزایش حقوق ها به روش پلکانی به اراده مجلس و تصمیم نمایندگان بستگی دارد؛ ما به طور متوسط افزایش حقوق ها را برای سال آینده 20 درصد دیده ایم.

وی یادآورشد: نرخ تورم آنچنان افزایش نیافته که برخی برای سال آینده 50 درصد برآورد می کنند؛ همه کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومان در اختیار مردم قرار می گیرد؛ این نرخ نسبت به ارز 33500 تا 4000 تومانی پارسال، افزایش زیادی ندارد.

** تخصیص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: حاضر شدیم برای اینکه به مردم فشار وارد نشود، 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در نظر بگیرم؛ اگر این میزان دلار را با ارز نیمایی حساب کنیم درآمدی نزدیک به دو برابر خواهیم داشت.

این مسئول اقتصادی کشور اضافه کردک دولت حاضر نیست درآمدی به دست آورد که از سوی دیگر بار و فشار آن به مردم بیشتر باشد؛ همه تلاشمان این است که سطح افزایش قمیت ها را به شدت کنترل کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور تا پایان ماه فوریه (اوایل اسفند) بازنشسته شده و از سمت خود کناره گیری می کند. 

ترامپ در این پیام همچنین از متیس به دلیل کمک او برای اجبار متحدان آمریکا و دیگر کشورها برای پرداخت سهمشان از هزینه های نظامی مشترک تشکر و اعلام کرد که جایگزین وی به زودی معرفی می شود.

رئیس جمهوری آمریکا همواره خواهان افزایش تعهدات دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پرداخت سهمشان از بودجه این سازمان بوده است.

ترامپ همچنین از کشورهای عرب خاورمیانه همچون عربستان خواسته بود که هزینه تامین امنیتشان از سوی ارتش آمریکا و حضور در منطقه و در کشورهایی مثل سوریه را بپردازند.

موضوع کناره گیری متیس از وزارت دفاع آمریکا از مدت ها پیش مطرح شده بود اما تاکنون به گفته کارشناسان به دلیل انتخابات کنگره در این کشور و محبوبیت متیس به تعویق افتاده بود.

از روز چهارشنبه که مساله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح شد و ترامپ نیز تایید کرد که تصمیم دارد همه نظامیان کشورش را از سوریه خارج کند، احتمال کناره گیری متیس شدت گرفت.

متیس در نامه استعفای خود اختلاف نظرش با ترامپ را علت کناره گیری از این سمت عنوان کرد و خطاب به وی افزود: شما حق دارید وزیری داشته باشید که نظراتش بیشتر با شما همخوان باشد.

متیس در موضوعات بسیاری با ترامپ اختلاف نظر داشت که از مهمترین آن ها موضوع خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های واشنگتن علیه ایران بود.

این ژنرال آمریکایی ضمن مخالفت با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بارها در مصاحبه ها و در کنگره گفته بود که ایران به طور کامل به برجام پایبند بوده و تاکید کرده بود که خروج از این توافق در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

متیس همچنین به علت انتقاد شدید از ترامپ نیز مورد غضب او بود. وی پیشتر گفته بود که عقل ترامپ اندازه یک کودک کلاس پنجم و ششم است.

رسانه های آمریکایی در گمانه زنی های خود از تام کاتن و لیندزی گراهام سناتورهای جمهوریخواه و دیوید مک کورمیک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان جایگزین های احتمالی متیس نام برده اند.

ژنرال جک کین که در سال 2003 از ارتش آمریکا بازنشسته شده و پیشتر به عنوان معاون فرمانده ستاد ارتش این کشور خدمت می کرد، از دیگر گزینه های احتمالی برای وزارت دفاع کابینه ترامپ است.



:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایسنا؛ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران آماده تامین انرژی ترکیه در درازمدت است، بار دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اسلامی را ظالمانه خواند و اظهار کرد: جز مقررات بین المللی و منافع ملتها هیچ قدرتی نباید در روابط اقتصادی ما تاثیر گذار باشد و ما قادریم با مدیریت صحیح، تحریم را به فرصتی برای در هم تنیدگی اقتصاد ایران و ترکیه تبدیل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه، حضور روسای جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی دو کشور را نشانه بالاترین حمایت از همکاری تجار ایران و ترکیه دانست و با تاکید بر اینکه "باید از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد برویم"، گفت: آماده حمایت و تامین شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران ترک در بازار انرژی هستیم.

 

ضرورت تلاش برای تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری تهران-آنکارا

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط با ترکیه در عرصه های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، گردشگری و علمی است، اظهارداشت: تهران از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور کاملاً استقبال و از هر گونه همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک حمایت و پشتیبانی می‌کند.

روحانی اردوغان

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت که در این مسیر تقویت همکاری‌های بانکی و سازوکارهای موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.

روحانی اظهار کرد: باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شان دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور تصریح کرد: ظرفیت ها در این حوزه به نحوی است که می توانیم  مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.

 روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت های بی رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تأکید کرد.

روحانی همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد.

رئیس جمهور همچنین به همکاری های دو جانبه و سه جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.

رئیس‌جمهور همچنین به شرایط سخت مردم مظلوم یمن و لزوم کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه می تواند در روند صلح و مذاکرات یمنی- یمنی نقش آفرینی کند و در زمینه افزایش کمک های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نماید.

رئیس‌جمهور همچنین تسریع در تشکیل پنجره واحد گمرکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم از فعالیت بخش های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی ، حمایت کنیم.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روز های سخت در کنار مردم و دولت ترکیه بوده و امروز خوشحالیم که در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، دولت و ملت ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم.

رئیس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.

اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می‌داند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مذاکرات، به همکاری دو کشور در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه در باره سوریه با همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه، نمونه ای از همکاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی کنیم.

اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و کمک به حل و فصل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و گفت بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیک و همکاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همکاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد.

روحانی: از توسعه روابط با ترکیه استقبال می کنیم

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اراده ایران تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط با ترکیه در عرصه های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل، گردشگری و علمی است، اظهارداشت: تهران از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور کاملاً استقبال و از هر گونه همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک حمایت و پشتیبانی می‌کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت که در این مسیر تقویت همکاریهای بانکی و سازو کارهای موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.

وی اظهارداشت: باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شان دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور ، تصریح کرد: ظرفیت ها در این حوزه به نحوی است که می توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.

روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.

وی تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت های بی رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تأکید کرد.

رئیس جمهوری همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد.

روحانی همچنین به همکاری های دو جانبه و سه جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.

وین به شرایط سخت مردم مظلوم یمن و لزوم کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه می تواند در روند صلح و مذاکرات یمنی- یمنی نقش آفرینی کند و در زمینه افزایش کمک های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نماید.

رئیس‌جمهوری تسریع در تشکیل پنجره واحد گمرکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم از فعالیت بخش های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی ، حمایت کنیم. دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روز های سخت در کنار مردم و دولت ترکیه بوده و امروز خوشحالیم که در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، دولت و ملت ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به دعوت رسمی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه و برای شرکت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی دو کشور دیروز عازم آنکارا شد.

در این سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری، «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو و «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رییس جمهوری را همراهی کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم. 

رئیس جمهوری ترکیه خاطر نشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند. 

اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می داند. 

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مذاکرات، به همکاری دو کشور در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه در باره سوریه با همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه، نمونه ای از همکاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی کنیم. 

اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و کمک به حل و فصل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و گفت بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیک و همکاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همکاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به گفتگوهای سازنده دو رییس جمهور قطعا تحولات مهمی در روابط اقتصادی ،تجاری و بانکی دو‌ کشور ایجاد خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به گفتگوهای سازنده دو رییس جمهور قطعا تحولات مهمی در روابط اقتصادی ،تجاری و بانکی دو‌ کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛ عبدالناصر همتی پس از برگزاری جلسه مشترک هیات ایرانی و ‌ترک که با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد؛ اظهار داشت: در این جلسه مسائل و مشکلات بانکی دو کشور را مطرح کردم و درخواست های تجار و بازرگانان ایرانی به حضور رییس جمهور محترم ترکیه اعلام شد.

وی با بیان اینکه؛ در این جلسه به توسعه تجاری دو کشور و بالا بودن حجم تجاری مناسب و روان سیستم بانکی اشاره شده است، ادامه داد: خوشبختانه رییس جمهور محترم ترکیه نظر بسیار مثبتی در این زمینه داشتند و بر حل جدی مشکلات تاکید کردند و مقرر شد سریعا موانع موجود بانکی رفع شود.



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، پدرام سلطانی در یادداشتی در فضای مجازی، درباره روابط بانکی ایران چین نوشت: بانک کنلن، تنها بانکی که روابط بانکی ایران و چین را عهده دار بود، پس از دو ماه توقف، با رعایت دقیق تحریم های آمریکا کار با برخی از بانک های ما را از سر گرفته.

این بانک در دوره گذشته در اوج تحریم های چندجانبه و سازمان ملل علیه ایران، به همکاری خود با بانک های ایرانی ادامه داد.

نامه چین

 



:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، جدول منتشر شده درباره توزیع تمام قراردادهای سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان خردادماه سال جاری نشان می دهد که این صندوق در مجموع ۲۳۴ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال از طریق سپرده گذاری ریالی در ۲۵ بانک عامل تسهیلات پرداخت کرده است.

این سپرده گذاری در راستای اجرای قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بوده است و به بخش های صنعت و معدن، گردگشری، آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یافته است.

در بخش صنعت و معدن، آب و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی سپرده گذاری برای پرداخت تسهیلات در زمینه سرمایه در گردش و طرح بوده است. بر این اساس صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش بخش صنعت در سه بخش مناطق برخوردار ۴۰ هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال، صادراتی ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و کمتر توسعه یافته ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در اختیار ۲۵ بانک عامل قرار داده است.

همچنین این صندوق برای طرح های جدید در بخش صنعت و معدن نیز در بخش برخوردار ۱۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال، در بخش دانش بنیان ۵۰۰ میلیارد ریال و در بخش کمتر توسعه یافته ۱۰ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال تسهیلات در مدت زمان مورد اشاره از طریق بانک ها پرداخت کرده است.

این رقم برای طرح های گردشگری در بخش های برخوردار از سال ۱۳۹۴ تا پایان خردادماه سال جاری ۱۴ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال و برای مناطق کمتر توسعه یافته ۴ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال بوده است.

اما صندوق توسعه ملی در مدت زمان مورد اشاره برای تامین سرمایه در گردش واحدهای برخوردار در بخش آب و کشاورزی مبلغ ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، برای بخش های صادراتی ۷ هزار میلیارد ریال و برای بخش های کمتر توسعه یافته رقم ۱۳ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال توسط ۲۵ بانک عامل تسهیلات ریالی داده است.

این آمار برای طرح های جدید در بخش آب و کشاورزی نیز برای بخش های برخوردار ۱۶ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال و برای اجرای طرح در مناطق کمتر توسعه یافته رقم ۲۱ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال بوده است.

صندوق توسعه ملی در مدت زمان مشابه از طریق ۲۵ بانک عامل همچنین برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق برخوردار ۸ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال، برای بخش های صادراتی ۲ هزار میلیارد ریال و برای مناطق کمتر توسعه یافته ۴ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی پرداخت کرده است.

از سوی دیگر این صندوق در سه سال و ۳ ماه مورد بررسی، برای اجرای طرح های جدید صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق برخوردار ۸ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و در مناطق کمتر توسعه یافته ۷ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

بنابراین از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان خردادماه سال جاری صندوق توسعه ملی در مجموع و برای این چهار بخش مختلف اقتصادی از طریق سپرده گذاری ریالی در ۲۵ بانک عامل مبلغ ۲۳۴ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.

صندوق توسعه ملی

البته برخی از بانک ها تنها در یکی از چهار بخش صنعت و معدن، گردشگری، آب و کشاورزی یا صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام به جذب سپرده ریالی از صندوق کرده و برخی دیگر در ۲ یا سه بخش. با این حال بانک های سپه و توسعه تعاون در هر چهار بخش مختلف از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات سپرده جذب کرده اند.

بر این اساس از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال از محل قراردادهای سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی، بانک اقتصاد نوین مبلغ ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، بانک انصار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، بانک ایران زمین یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، بانک آینده ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، بانک پارسیان ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، بانک پاسارگاد ۷۰۰ میلیارد ریال، پست بانک ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، بانک تجارت ۶ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال، بانک توسعه تعاون ۱۷ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال، بانک توسعه صادرات ۲۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، بانک خاورمیانه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، بانک دی یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال و بانک رفاه کارگران ۱۳ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند.

همچنین در مدت زمان مشابه از محل قراردادهای سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی، بانک های سامان ۵۰۰ میلیارد ریال، سپه ۲۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال، سینا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، شهر ۵۰۰ میلیارد ریال، صادرات ایران ۵ هزار و ۲۰ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۲۱ هزار و ۵۰ میلیارد ریال، کارآفرین ۲ هزار میلیارد ریال، کشاورزی ۷۱ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال، گردشگری ۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال، مشترک ایران و ونزوئلا ۳۰۰ میلیارد ریال، ملت یک هزار میلیارد ریال و ملی ایران ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند.

صندوق توسعه ملی در توضیح این جدول اعلام کرده که ارقام جدول منتشر شده نشانگر جمع جبری وجوه گردش شده نزد بانک ها و تسهیلات گیرندگان است. به این معنا که مانده استفاده نشده قراردادها و همچنین اصل و سود پرداختی از محل قراردادها در مجموع در راستای انعقاد قراردادهای جدید با بانک ها صرف شده است.

براین اساس در این مدت بیشترین سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک ها برای پرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی با ۷۱ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال و کمترین آن در بانک گردشگری با ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.

صندوق توسعه ملی توضیح داده است که اگر قراردادی با مبلغ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ با بانکی منعقد شده و آن بانک مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال آن را به عنوان منابع مصرف نشده به صندوق بازگردانده باشد، صندوق با این وجه، قرارداد جدیدی با بانک دیگری به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال منعقد کرده و در نتیجه میزان کل قراردادهای منعقد شده با همان مبلغ هزار میلیارد اولیه، به طور عملی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.



:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهرعلی لاریجانی عصر پنجشنبه در هشتمین جلسه شورای اداری استان و فعالان اقتصادی بیان داشت: شرایط کنونی کشور عادی نیست و باید با هم کار و فکر کنیم. مسئولان باید شنونده باشند و مردم هم شرایط کشور را درک کنند. مسئولان و مدیران استانی برای شنیدن حرف مردم و بخش خصوصی وقت بگذارند و بدون شنیدن نظر مردم تصمیم نگیرند.

اهم سخنان علی لاریجانی بدین شرح است:

*در مورد مشکلات ارزی سرمایه گذاران حوزه آب شیرین کن ها، بخشی از مشکلات ارزی را حل خواهیم کرد. شرایط کشور اجازه نمی دهد که یارانه آب را حذف کنیم. قیمت بنزین در کشورهای همسایه عربی ۵۶ سنت است و در ترکیه ۱.۲ دهم دلار است اما در کشور بنزین ۱۰۰۰ تومان است یک یارانه مفصلی در این حوزه است. می دانیم یارانه ها مخل تولید است اما نمی توانیم یارانه برق، آب و سوخت را به دلیل پایین بودن سطح درآمدی مردم را برداریم و مردم مضطرب خواهند شد.

*پلکانی شدن قیمت برق را دنبال می کنیم،توصیه نمی کنم الان یارانه ها را حذف کنیم. با تلاش زیادی این شرایط در حوزه ارز آرام شده است.

*باید قبول کنیم که در شرایط تحریمی که آمریکایی ها به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند و ناامیدی را در دل مردم پمپاژ کرده اند و مسئله آفرینی در حوزه امنیتی و همه جور فنی را به کار می برند. باید طوری با مردم صحبت و همفکری کرد که هم اعتماد آنها وجود داشته باشد و بدانند که همه خواسته ها را نمی توانیم برآورده کنیم.

*خواسته ها را در حد معقول برآورده خواهیم کرد. اما ملاحظاتی داریم و خبر دارید در ماههای اخیر در حوزه ارز چه اتفاقاتی رخ داد. همه چیز به موضوع تورم ارتباط نداشت در قانون مجلس نگفتیم ارز را فیکس کنید، شناور مدیریت شده متناسب با تورم از سوی مجلس به دولت اعلام شد تا قیمت ارز منطقی شود. این را قبول دارم که دولت در این زمینه درست عمل نکرد.

* این تشنجی که در قیمت ارز بوجود آوردند به خاطر عملیات های روانی دشمنان بود. عده ای ابزار این آشوب در کشور بودند و یک شرایط بی اعتمادی در کشور ایجاد شد. با تدبیر رهبری جلسه ای با حضور سران سه قوه برگزار شد و راهکارهایی ارائه شد و قیمت ارز از ۲۰ هزار تومان به زیر ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است و هنوز برای کاهش تلاش داریم.

*اگر قیمت ارز شتابان بود صنعتگران و تولیدکنندگان نمی توانستند کار کنند. قبول دارم که مشکل صنعتگران فقط مسئله ارز نیست اما یکی از موضوعاتی که می توانست به بدنه تولید لرزه بیاندازد حوزه ارزی بود. در سال ۹۰۰ هزار میلیارد تومان  یارانه مخفی می دهیم که دو برابر بودجه کشور است.

* در شرایط فعلی وضعیت کشور دشمنان نیاتی برای نابسامانی در کشور داشتند اما خودشان متوجه شدند که این قدرت را ندارند. برخی از کشورهای منطقه هم سر و صداهایی به راه می انداختند که نباید توجهی کرد. ایران کشور مهمی است و انقلاب اسلامی هم به نسل جوان آموخته که باید مستقل فکر کنند. داشتن این نظام مردمی که مسئولان با انتخاب مردم هستند با ارزش است.

* کشورهای امیر نشینی هستند که دیگران برایشان تصمیم گیری می کنند اصلا قابل قیاس با ملت متمول ایران نیستند. می دانند با یک ملت غیور و شجاع و بصیر مواجه هستند. اما شیطنت هایی در حوزه های اقتصادی و بعضی هم ایضاهای امنیتی است که می خواهند مسئله آفرینی کنند اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از قدرت برخوردار است و هوشیاری در مسئولان وجود دارد که این مسائل را رصد می کنند.

*اگر این کشورهای منطقه بخواهند بیش از این جسارت کنند به شکل دیگری با آنها حرف خواهیم زد ولی حالا با حوصله با آنها گفتگو می کنیم و نمی خواهیم با همسایگان با اوقات تلخی رفتار کنیم ولی امور حدی دارد و تردیدی ندارم با تدابیری که در نظام جمهوری اسلامی این مسیر را باز خواهد کرد و آنها به خواسته هایشان نخواهند رسید منتهی باید وفاق در داخل کشور حفظ شود.

* وفاق یک مسئله مهم در کشور است. در برخی مواقع اختلاف سلیقه هایی وجود دارد که فردی است و این نباید مسئله اصلی کشور شود. کشوری که در راس آن یک رهبر حکیم، متدین و اهل معنا به عنوان ولی فقیه وجود دارد بن بستی در امور آن وجود ندارد ایشان تدبیر خواهند کرد همانگونه که در گذشته از شرایط سخت تر از این را هم عبور کرده ایم. اما اختلافاتی که در داخل کشور بوجود می آید باعث می شود تدابیری که برای کشور راهگشا است زمین بماند.مقام معظم رهبری در مورد بودجه بندی در حوزه اشتغال و حمایت از تولید تدابیری را به دولت و مجلس ابلاغ کردند.



:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ عصر جمعه، دادگاهی در فرانسه شرکت توتال فرانسه را برای پرداخت رشوه به مقامات خارجی در ارتباط با قراردادهای نفتی ۱۹۹۷ ایران، ۵۰۰ هزار یورو جریمه کرد.

 توتال متهم شده بود تحت پوشش یک قرارداد مشاوره، ۳۰ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است تا شرایط توافق توسعه پارس جنوبی برای این شرکت تسهیل شود.



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا غروب جمعه  نوشت که حضور ناو هواپیمابر یو. اس. اس جان استنیس در منطقه، اولین مورد در نوع خود بعد از خروج آمریکا از برجام است. این ناو بعد از غیبتی ۸ ماهه وارد منطقه می‌شود که طولانی‌ترین غیبت منطقه‌ای برای ناوگان دریایی آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.

آسوشیتدپرس در این گزارش مدعی شد، شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ناوهواپیمابر و گروه ضربت آن را تحت تعقیب و رصد قرار داده اند. نیروهای ایرانی برای رصد این ناو و شناورهای پشتیبان آن، یک پهپاد را به پرواز درآورده و به شلیک آزمایشی چند راکت در نزدیکی آن ها اقدام کرده اند.



:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ در حالی که ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی به پایین ترین سطح در 3 ماه اخیر رسیده است، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به خرید طلا پیدا کرده اند.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا امروز به 1260 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته نیز با رشد یک درصدی روبرو شد. قیمت این فلز گرانبها روز پنجشنبه به بیش از 1266 دلار رسید که این بالاترین رکورد از 26 ژوئن به شمار می رود.

گمانه زنی های مربوط به متوقف شدن روند سریع افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال 2019 میلادی فشار زیادی را بر ارزش دلار وارد کرده است.

در حالی که جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا تاکید کرده است که نرخ بهره طی سال های آینده نیز افزایش خواهد یافت ولی سرمایه گذاران و فعالان بازار این اظهارات را کم اهمیت ارزیابی کرده اند.

اکنون بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا در سال 2020 میلادی نرخ بهره را کاهش خواهد داد.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، همتی افزود: ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، به همراه تقویت تدریجی ارزش پول ملی کشور که موجب آرامش در میان اقشار مختلف مردم شده است، با ترفندهایی از طرف کسانی همراه شده که با اهداف مختلف از جمله کسب سود از نوسانات بازار، علیه ثبات و آرامش اقتصادی کشور جو روانی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: درج مطالب جعلی به نقل از اینجانب در مورد ذخائر ارزی و سرنوشت برخی از سپرده‌های بانکی و کسری بودجه و ... و بازنشر آن در فضای مجازی و بزرگ‌نمائی برخی اظهارات و اخبار بین‌المللی برای ایجاد نگرانی از وضعیت ارزی کشور در بین مردم، از جمله‌ این موارد است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ذخائر ارزی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، افزود: لازم است بار دیگر یادآوری کنم که بانک مرکزی ضمن صیانت لازم از سپرده‌های مردم در بانک‌ها، اصلاح و به روزرسانی نظام بانکی را با دقت طراحی و اجرا می‌کند. 

وی ادامه داد: مجموعه‌ بانکی تمام ظرفیت خود را برای تقویت تولید و رشد اقتصادی به کار می‌گیرد.

بازار ارز در هفته های گذشته شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها بوده و تا حد زیادی از نوسانات آن کاسته شده است. بدین ترتیب دلار طی روزهای اخیر در کانال 9 هزار تومان معامله شد و بهای سکه و طلا به قیمت پنج ماه پیش بازگشت.

همزمان به گزارش رسانه های بین المللی همچون رویترز، ریال ایران روی ریل تقویت قرار گرفته و بازار به ثبات نسبی رسیده است.

کارشناسان معتقدند اقدامات حساب شده بانک مرکزی بر این کاهش نرخ اثرگذار بوده و باعث خروج تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی از این بازار شده است.



:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد